مواد مخدر صنعتی بیشترین مصرف را در بین دانشجویان دارد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت: مواد مخدر صنعتی و داروهای روان گردان بیشترین مصرف را بین دانشجویان استان دارد.

به گزارش ایسکانیور و به نقل از مهر ابراهیم قربانی گفت: مواد مخدر در بین اقشار مختلف جامعه به تدریج رسوخ کرده است و نمی‌توان مصرف این مواد را به قشر خاصی از جامعه اختصاص داد.

او گفت: این در حالی است که براساس تحقیقات صورت گرفته مواد مخدر صنعتی و داروهای روان گردان در بین جوانان و بانوان، مواد مخدر سنتی در بین افراد میانسال ومواد مخدر صنعتی و داروهای روان گردان در بین دانشجویان خراسان شمالی بیشترین مصرف را دارند.

قربانی افزود: در بروز اعتیاد به عنوان یک آسیب و مسئله‌ای اجتماعی عوامل مختلفی دخیل است و نمی‌توان یک عامل را به عنوان عامل اصلی در گرایش مردم به مصرف مواد مخدر مطرح کرد.

او گفت: به طور کلی سه عامل اجتماعی، خانوادگی و فردی می‌تواند در گرایش فرد به مواد مخدر موثر باشد.

قربانی از جمله عوامل موثر گرایش به مواد مخدر به ویژه مواد صنعتی، باورهای غلط عنوان کرد و گفت: پایین بودن آسیب‌های ناشی از مواد مخدر صنعتی، انرژی زا بودن، افزایش قوای جنسی، آرمش، افزایش تمرکز و ... از جمله این باورهای غلط است.

او افزود: دوستان و همسالان ناباب، وجود حس کنجکاوی در نوجوانان و جوانان، تاثیر والدین معتاد، سکونت در مناطق آسیب زا و ... از دیگر عوامل مهم در گرایش فرد به مواد مخدر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی در خصوص وضعیت اعتیاد در استان گفت: براساس آخرین طرح شیوع شناسی مصرف مواد مخدر، در کشور ۹۱ درصد از مصرف کنندگان را مردان و ۹ درصد را زنان به خود اختصاص داده است.

او افزود: این در حالیست که در بین زنان معتاد ۶۲ درصد متاهل، ۳۵ درصد مجرد و سه درصد نیز مطلقه هستند.

قربانی همچنین بیشترین مصرف مواد مخدر را تریاک، شیره، هروئین و شیشه اعلام کرد.

او گفت: در روستاها بیشتر مواد مخدر را موادمخدرغیرصنعتی و در نقاط شهری مواد مخدر صنعتی و غیر صنعتی بیشترین مصرف را دارند.

قربانی افزود: در بین زنان بیشترین مصرف مربوط به داروهای آرام بخش، غیر مجاز لاغری و قرص‌های روان گردان است که اطلاع رسانی در این زمینه از سوی رسانه‌ها ضرورت دارد.

105105

کد خبر: 605722

وب گردی

وب گردی