تصمیم اعضای ناتو برای گسترش حضور خود در دریای اژه برای کاهش موج مهاجران

دبیرکل ائتلاف آتلانتیک شمالی از تصمیم کشورهای عضو این ائتلاف برای افزایش حضور خود در دریای اژه و حمایت از دو عضو خود یونان و ترکیه، استقبال کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نوشته روزنامه حریت، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ائتلاف ناتو طی بیانیه‌ای در این باره گفت: کشتی‌های ناتو در حال حاضر به جمع آوری اطلاعات و نظارت در دریای اژه مبادرت می‌کنند. فعالیت آنها اکنون اما به آب‌های منطقه‌ای گسترش می‌یابد.

این ماموریت ناتو به منظور کاهش موج مهاجرت به اتحادیه اروپا از طریق دریای اژه و نظارت بر قاچاق انسان صورت می‌گیرد که اولین بار از سوی احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در هشتم فوریه مطرح شد. پس از آن این طرح از سوی وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو پذیرفته شد.

استولتنبرگ در ادامه بیانیه خود آورده است؛ فرماندهان این ائتلاف مناطق فعالیت ناتو را باهمکاری و هماهنگی کامل با یونان و ترکیه مشخص کرده‌اند و فعالیت آن در آب‌های منطقه‌ای نیز با هماهنگی کامل با این دو کشور عضو صورت می‌گیرد.

در متن این بیانیه آمده است: هدف ناتو از استقرار در مناطق مذکور توقف یا بازگرداندن قایق مهاجران نبوده بلکه هدف کمک به متحدانمان و همچنین اتحادیه اروپا برای مبارزه با قاچاق انسان و شبکه‌های غیرقانونی است که به این بحران دامن می‌زنند.

بیش از یک میلیون مهاجر طی سال 2015 به اتحادیه اروپا گریخته‌اند و این رقم در دو ماه اول سال 2016، 135 هزار تن افزایش یافته است در حالی که بیش از 400 تن در سفر خود به اروپا جان خود را از دست داده‌اند.

در همین حال فرمانده دریایی ناتو همچنین با فرانتکس (کمیته کنترل مرزی اتحادیه اروپا) برای گسترش فعالیت‌های عملیاتی و تاکتیکی مشترک به توافق دست یافت.

10302

کد خبر: 605747

وب گردی

وب گردی