تصویب آیین نامه کشت فراسرزمینی/  صادرات هندوانه منطقی نیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ، از تصویب آیین نامه کشت فراسرزمینی در جلسه روز گذشته کمیسیون زیربنایی دولت ،خبرداد و گفت: نگاه به آب باید به عنوان آب مجازی باشد یعنی میزان مصرف آب برای تولید هر کالا را محاسبه و براساس آن برنامه ریزی کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، معصومه ابتکار در نشست صبحانه کاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: یکی از راهکارهای کشورها در حفظ محیط زیست، نگاه به آب به عنوان آب مجازی است یعنی میزان مصرف آب برای تولید هر کالا را محاسبه و براساس آن برنامه ریزی کنیم.

وی اضافه کرد: معتقدیم منابع طبیعی و محیط زیست باید برای نسل های آینده حفظ شود از این رو منطقی نیست به قیمت خشک شدن تالاب ها، هندوانه صادر کنیم.

ابتکار، گفت: باید با واردات کالاهای آب بر، آب وارد کشور کنیم و با جلوگیری از محصولاتی که تولید آن به آب زیادی نیاز دارد باید منابع آبی کشور را حفظ کنیم از این رو یک سال است تلاش می کنیم از کشورهایی که آب زیاد دارند و مانند ما مشکل اقلیم ندارند چوب وارد کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: باید یک تا دو نسل از جنگل های خود استفاده نکنیم تا جنگل های طبیعی ایران حفاظت شود.

وی، ادامه داد: با توجه به اینکه آب برای ایران مهمترین و حساس ترین منبع حتی نسبت به منابع فسیلی و نفت است، باید این تحول اتفاق بیفتد زیرا طبیعت ایران بسیار شکننده شده است و همتی از طرف همه ایرانیان می طلبد.

ابتکار با بیان اینکه در زمینه آب مجازی قصد داریم با اتاق بازرگانی وارد مذاکره شویم،گفت: به طور حتم باید در تجارت، موضوع آب مجازی و تجارت آب دیده شود.

ابتکار با تاکید بر کاهش گازهای گلخانه ای گفت: کاهش ردپای کربن باید برای همه بنگاه های صنعتی، تجاری، خدمات و حمل ونقل به عنوان یک هدف گذاری مورد توجه قرار گیرد و می توانیم با اتاق بازرگانی همکاری داشته باشیم.

ابتکار با بیان اینکه مذاکراتی با تشکل ها و اتاق های استانی در بخش محیط زیست انجام شده است، گفت: نه تنها احساس می کنیم ارتباط با تشکل ها و اتاق ضروری است بلکه معتقدیم آنها پشتوانه ای برای توسعه پایدارند و بدون برقراری گفتگو با بخش خصوصی دستیابی به اهداف امکان پذیر نیست.

معاون رئیس جمهور گفت: اکنون همه متوجه زنگ خطری شده ایم که در بخش زیست محیطی وجود دارد؛ دنیا موضوع محیط زیست را جدی تلقی کرده است و حیات آینده را منوط به تغییر روند کنونی می داند.

وی با اشاره به مذاکرات بین المللی ایران در بخش محیط زیست گفت: با توجه به شرایط بخش های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت، خودرو و خدمات، گزینه هایی برای سال های 2030 و 2050 دیده شده است و هدف گذاری کاهش چهار درصدی گازهای گلخانه ای را به طور غیرمشروط پذیرفته ایم.

ابتکار افزود: همچنین مقرر شده است مشروط به رفع تحریم ها و ایجاد مبادلات تجاری و بهره مندی ایران از فناوری های روز، ایران هشت درصد دیگر از انتشار گازهای گلخانه ای کاهش دهد.

وی گفت: کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به مفهوم ایجاد رکود در فعالیت اقتصادی نیست بلکه قرار است این کاهش از محل اصلاح الگوی مصرف محقق شود.

401/602

کد خبر: 605876

وب گردی

وب گردی