لزوم حمایت از افزایش دستمزد کارگران

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران: تصمیمات شورای عالی کار به واقعیت های معیشتی کارگران نزدیک تر شود.

به گزارش ایسکانیوز، غلامرضا عباسی با حضور در برنامه « تیتر امشب » شبکه خبر با بیان اینکه هر سال با توجه به ماده 136 قانون کار نمایندگان دولت ، کارفرما و کارگران باید در تعیین دستمزد کارگران حضور داشته باشند افزود: در کارگروه تخصصی، این نمایندگان دعوت شدند و حاصل این نشست ها باید در صحن شورای عالی کار مطرح شود.

وی ادامه داد: حدود 7 میلیون نفر اعضای تحت پوشش انجمن های صنفی کارگران هستند و بزرگترین تشکل کارگری هستیم.

عباسی با بیان اینکه حضور شرکای اجتماعی در شورای عالی کار باید قانون مند شود گفت: در گفتگوهای اجتماعی به ویژه درباره تعیین دستمزدها نباید محدویتی باشد و باید علاوه بر نمایندگان دولت،‌ نمایندگان کارفرمایان و کارگران هم به تعداد کافی حضور داشته باشند.

در ادامه دبیرکل انجمن کارفرمایان کشور گفت: در تمام طول سال سه جانبه گرایی کارفرمایان، کارگران و دولت طبق قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار وجود دارد و نباید مشورت با کارفرمایان فقط در آخر سال و درباره تعیین دستمزد کارگران باشد.

محمد مروج حسینی افزود: تنها 14 درصد اقتصاد در اختیار بخش خصوصی است و در تعیین دستمزد در زمینه صنایعی مانند فولاد و خودرو نقشی نداریم.

وی گفت: 92 درصد بنگاه های ما کوچک و متوسط هستند و بیش از 60 درصد اشتغال در این بنگاه هاست.

مروج حسینی افزود: بر اساس آمارها،‌ 44 در صد دستمزد حقوق بگیران صرف مسکن می شود در حالی که بر اساس استاندارهای جهانی، 15 درصد دستمزد صرف مسکن می شود.

وی ادامه داد: همچنین 13 در صد دستمزد نیز صرف بهداشت می شود که این هزینه ها تقصیر کار فرمایان نیست.

دبیر کل انجمن کارفرمایان کشور با بیان اینکه حدود 60 تا 70 در صد واحدهای اقتصادی تعطیل هستند افزود: وجود کالاهای قاچاق همه صنایع ما را تحت تأثیر قرار داده است.

مروج حسینی با اشاره به اینکه 400 واحد تولید پوشاک ما در استان خراسان تعطیل شد، اضافه کرد: در بخش نساجی حدود 70 درصد واحدها، شیفت کاری را کاهش دادند و یا تعطیل کردند.

وی ادامه داد: رئیس شهرک های صنعتی اعلام کرد 9 هزار واحد در این شهرک ها تعطیل هستند.

در ادامه رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران گفت: در تهران بزرگ حدود 30 هزار نفر در بخش صنعت آجر مشغول کار بودند که این تعداد اکنون به کمتراز 10هزار نفر کاهش یافت و به علت رکود بازار، بقیه بیکار شدند.

وی با بیان اینکه دستمزد پائین و راضی نبودن کارگران، بهره وری را کاهش می دهد، افزود:‌ چنانچه دستمزد کارگران منصفانه باشد چرخ اقتصاد به گردش می افتد.

مروج حسینی دبیر کل انجمن کارفرمایان کشور هم با اشاره به اینکه در کشورمان رشد دستمزد بیشتر از رشد تورم است گفت: کشورمان از نظر نسبت مزد به درآمد سرانه در منطقه پس از کره جنوبی بالاترین هست.

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران گفت: دولت کارفرمای اصلی ما و محور اصلی حل مشکلات است.

عباسی با بیان اینکه دولت باید بسته های حمایتی را برای کارگران تعریف کند افزود: هم کارفرمایان و هم دولت باید معیشت کارگران را تأمین کنند.

مروج حسینی نیز گفت: دولت اعلام کرده 540 هزار میلیارد تومان از جمله به سازمان تأمین اجتماعی،‌ پیمانکاران بدهکار است و این نتیجه اشتباهات تکراری همه دولت هاست.

وی افزود: از زمستان پارسال تاکنون رشد اقتصادی کشورمان اعلام نشده است چون یا خیلی کم بوده و یا منفی بوده است.

مروج حسینی گفت:‌ ترکیه در صنعت نساجی خود 18 و نیم میلیارد دلار پوشاک صادر می کند امّا همه صنعت نساجی ما یک میلیارد و 200 میلیون دلار صادر کرده که نیمی از آن کف پوش هایی مانند فرش ماشینی بود.

وی افزود: جمعیت ژاپن بیشتر از ماست امّا 300 هزار کارمند دولت دارد در حالی که کشورمان 4 میلیون کارمند دارد و در دولت های نهم و دهم 800 هزار کارمند اضافه شد و این ها مشکلات دولت را زیاد کرده است.

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران گفت: حقوق 712 هزار تومانی کارگران حتی یک هفته هم معیشت خانواده آنان را پوشش نمی دهد.

عباسی گفت: امیدواریم در جلسه هفته آینده برای تعیین دستمزد تصمیم گیری شود امّا اگر نشد سه شنبه هفته آینده تصمیم گیری می شود.

602/102

کد خبر: 606030

وب گردی

وب گردی