5 میلیون و 200 هزار  زن سرپرست در کشور/ کم سن و سال‌ها سرپرست خانوار شدند/ رشد 57 درصدی زنان سرپرست خانوار ازسال 85 تا 91

تعداد زنان سرپرست خانوار روز به روز در حال افزایش است و به گفته کارشناسان، افزایش آمار طلاق ممکن است این آمار را با رشد عجیب و غریب روبه‌رو کند. بنابراین مهم‌ترین مشکلاتی که زنان سرپرست خانوار با آن دست به گریبانند مشکل اقتصادی است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آرمان مشکل دیگر این زنان نداشتن مسکن است که به دلیل پایین بودن درآمد نمی‌توانند مسکن مناسبی اجاره کنند و مجبورند در مناطق نامناسب که اجاره کمتری دارد، سکونت داشته باشند. با این تفاسیر اقتصاد به عنوان اصلی ترین مشکل زنان سرپرست خانوار در این برهه از زندگی مطرح است. اگر چه در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه از رسیدگی به وضعیت زنان سرپرست خانوار نام برده شده و مصوب شده است تا به این زنان از منابع دولتی حقوق پرداخته شود، اما محدودیت منابع که همواره یکی از مهم‌ترین مشکلات دولت‌ها در تمام تاریخ بوده مانع از این شده تا حقوق درخوری به این زنان پرداخته شود.

چندی پیش، انوشیران‌بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور، بااشاره به آمارآسیب‌های اجتماعی، روحی و روانی درجامعه امروزی، گفت: طلاق زنان سرپرست خانوار از سال ۸۵ تا ۹۱، ۵۷ درصد رشد داشته است. در بحث نوع مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی از ۴ درصد به ۲۴ درصد افزایش داشته‌ایم که زنان گرفتار شده به این معضل از ۴ درصد به ۱۰ درصد افزایش داشته‌اند. همچنین افراد دارای اختلالات روحی و روانی که نیاز به مداخله دارند ۶/۲۳ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله جامعه را تشکیل می‌دهند.

کاهش سن زنان سرپرست خانوار

روز گذشته معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد گفت: ۸۱ درصد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد به علت فوت همسر، ۱۴ درصدطلاق و 5 درصدبه علل دیگربه این نهاد مراجعه کرده‌اند.

۸۱ درصد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد به علت فوت همسر، ۱۴ درصدطلاق و 5 درصدبه علل دیگربه این نهاد مراجعه کرده‌اند

علی محمدذوالفقاری با بیان آنکه تعدادزنان فقیری که برای دریافت خدمات حمایتی به کمیته امداد مراجعه می‌کنند هرسال در حال افزایش است، افزود: سن زنان سرپرست خانوار تحت حمایت این نهاد کاهش یافته است، به‌طوری که ۱۰ درصد از مددجویان کمیته امداد را خانواده‌های طلاق تشکیل می‌دهند.

اودرباره علل طلاق مددجویان تحت پوشش نیز گفت: اعتیاد، بیکاری، مشکلات اقتصادی، نداشتن الگوی مناسب در زندگی، نداشتن مهارت‌های زندگی، فساد، ازدواج مجدد، ناباروری، وابستگی زوج‌ها به اطرافیان و جهت گیری آنها از دلایل طلاق در میان مددجویان است. معاون حمایت و سلامت کمیته امداد در ادامه ضمن بیان آنکه یک میلیون و ۴۹ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند افزود: ۵۵درصد مددجویان روستایی و ۴۵ درصد شهری بوده که ۵۷ درصد آنان زن و ۴۳ درصد مرد هستند.

به گزارش ایسنا، ‌ذوالفقاری درباره علت عمده پوشش مددجویان گفت: فوت سرپرست، ازکارافتادگی، طلاق، بیماری و معلولیت سرپرست از عمده‌ترین علل تحت پوشش قرارگرفتن خانواده‌هاست.

افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار به علت طلاق

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: تعداد زنان سرپرست خانواده‌ای که به علت طلاق تحت پوشش خدمات این سازمان قرار می‌گیرند، در حال افزایش است.

به گزارش ایرنا، در آذر امسال حبیب ا... مسعودی‌فرید با اشاره به آمار ۶/۲۲طلاق به ازای هر 100 ازدواج افزود: نخستین علتی که زنان سرپرست خانواده تحت پوشش بهزیستی قرار می‌گیرند، با فراوانی ۶۷ هزار نفر مربوط به ازکارافتادگی همسر، دومین علت با فراوانی ۶۳ هزار نفر فوت همسر و سومین علت با فراوانی ۳۵ هزار نفر مربوط به طلاق است.

نخستین علتی که زنان سرپرست خانواده تحت پوشش بهزیستی قرار می‌گیرند، با فراوانی ۶۷ هزار نفر مربوط به ازکارافتادگی همسر، دومین علت با فراوانی ۶۳ هزار نفر فوت همسر و سومین علت با فراوانی ۳۵ هزار نفر مربوط به طلاق است

او تصریح کرد: طبق آخرین آمار ۵/۲ میلیون خانواده زنان سرپرست در کشور وجود دارد که ۱۸۰ هزار خانواده آن تحت پوشش بهزیستی است. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: کیفیت زندگی زنانی که به علت طلاق سرپرست خانواده می‌شوند، پایین‌تر از کیفیت زندگی زنانی است که به علت فوت همسر سرپرست خانواده می‌شوند.

105105

کد خبر: 606102

وب گردی

وب گردی