بان کی مون و اشتاینمایر به دنبال رعایت بیشتر توافقنامه‌ مینسک

سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد، دبیرکل سازمان ملل و وزیر امور خارجه آلمان موافقند که تلاش‌های بیشتری برای تضمین رعایت توافقنامه‌های مینسک با هدف توقف خشونت‌ها و برقراری آتش بس در اوکراین لازم است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در این بیانیه آمده است: بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان درخصوص وضعیت اوکراین تبادل نظر کرده و بر لزوم پیشرفت هرچه بیشتر اجرای توافقنامه‌های مینسک تاکید کردند.

آلمان به عنوان رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا نقش مهم و کلیدی را در میانجی‌گری اجرای یک آتش بس متزلزل در اوکراین ایفا می‌کند؛ جایی که جدایی طلبان در مناطق جنوب شرق اوکراین به دنبال خودمختاری بیشتر یا استقلال کامل از دولت مرکزی در کی‌یف هستند.

اوایل روز سه شنبه بان کی مون و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز در جریان نشستی در برلین به اتفاق نظر مشابهی نائل آمدند.

اوکراین در آوریل سال 2014 میلادی کمپین نظامی را علیه جدایی طلبان جنوب شرق اوکراین آغاز کرد که روی کار آمدن دولت مرکزی کی‌یف را به دنبال یک کودتای تحت حمایت آمریکا قبول نداشتند.

سازمان ملل برآورد می‌کند که در درگیری‌های اوکراین بیش از 9000 تن کشته شده‌اند.

به دنبال میانجی‌گری روسیه، فرانسه و آلمان در سپتامبر سال 2014 و فوریه سال 2015 میلادی، توافقنامه‌های مینسک در پایتخت بلاروس امضا شدند. این توافقنامه‌ها خواستار یک آتش بس، خروج تسلیحات سنگین از خط تماس و همچنین اصلاحات قانون اساسی هستند. این در حالی است که هر دو طرف درگیر مرتبا از نقض این توافق گزارش می‌دهند.

302

کد خبر: 606421

وب گردی

وب گردی