جانشینی شبکه‌  عصبی برای ترمیم آکسونی در مغز

شبکه عصبی رشد یافته در آزمایشگاه این توانایی را دارند که جانشینی برای مسیرهای آکسونی از دست رفته در مغز بیمارانی باشند که دچار تروما، سکته و بیماری نورودژنراتیو شده اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، این شبکه های عصبی می توانند به صورت کاملا ایمن و بی خطر با ایجاد کمترین آسیب به بافت مغزی منتقل شوند.

فعالیت های پیچیده مغزی ناشی از فعالیت جمعیت های نورونی است که از طریق زوائد آکسونی شان با هم در ارتباط هستند. زمانی که این ارتباطات در بیماری هایی مانند پارکینسون و آلزایمر آسیب می بینند، به دلیل ظرفیت بازسازی و ترمیمی محدود که این نورون ها در مقایسه با سایر سلول های بدن دارا هستند، می توان گفت که ساختار ارتباطی و انتقال سیگنال بدن برای همیشه مختل خواهد شد.

کیسی کولن و همکارانش بر روی رشد جایگزین هایی برای این ارتباطات در آزمایشگاه کار می کنند که شبکه های عصبی مهندسی شده میکرو بافت(micro-TENNS) نام دارند و توانایی آنها را در مدار بندی و جایگزین کردن مسیرهای آکسونی در زمان پیوند شدن به مغز را تست کرده اند. این micro-TENNS ها اولین شبکه های عصبی قابل پیوند هستند که ساختار مسیرهای مغزی را در یک شکل مینیاتوری تقلید می کنند.

در این تحقیق مشخص شد که این micro-TENNS ها می توانند به مغز منتقل شوند و ساختار مغز جدید را شکل دهند که به طور همزمان هم نورون ها و هم زوائد آکسونی را جایگزین می کند.

این micro-TENNSها ارتباطات سیناپسی را با شبکه عصبی موجود در قشر مغز و تالاموس شکل می دهند و قادر هستند که ساختارهای آکسونی را تا چندین هفته حفظ کنند.

این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد که micro-TENNSهای زنده می توانند با موفقیت با ساختارهای مغزی از پیش موجود یکپارچه شوند و مسیرهای مغزی از دست رفته را بازسازی کنند.

محققین امیدوارند بزودی از این micro-TENNSها برای درمان بیماری مغزی مانند آلزایمر استفاده کنند.

20103

کد خبر: 606476

وب گردی

وب گردی