حداقل دستمزد کارگران 812 هزار تومان شد

حداقل حقوق کارگران که در سال 94 ، مبلغ 712425 تومان بود با افزایش 14درصدی، به 812165 تومان در سال 95 افزایش یافت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شبکه مجازی آستان، نشست شورای عالی کار با توافق بر سر افزایش 14 درصدی حقوق کارگران در سال 95، به پایان رسید.

با این حساب حداقل حقوق کارگران که در سال 94 ، مبلغ 712425 تومان بود با افزایش 14درصدی ، به 812165 تومان در سال 95 افزایش می‌یابد.

براساس این گزارش در این نشست که ریاست آن را وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برعهده داشت، رئیس سازمان تأمین اجتماعی، معاونان وزرای صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی حضور داشتند. علاوه بر این نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی هم به عنوان دو ضلع دیگر شورای عالی کار در این نشست حضور داشتند.

این نشست از ساعت 18 بعدازظهر روز سه‌شنبه آغاز به کار کرد و تشکل‌ها پس از شام کاری بحث و تبادل‌نظر درباره تعیین مزد را ادامه دادند.

دولت و کارفرمایان در اواسط چانه‌زنی خود پیشنهاد افزایش 12 درصدی را مطرح کردند، اما نمایندگان کارگری روی رقم 15 درصد برای افزایش حداقل مزد سال 95 تأکید داشتند.

براساس این گزارش همچنین در این نشست، حق مسکن بدون تغییر همان 20 هزار تومان، بن کارگری 10 هزار تومان بدون تغییر و پایه سنوات نیز همان ماهانه رقم 30 هزار تومان باقی ماند که روزانه هزار تومان محاسبه خواهد شد.

در سال ۹۵ به تمامی کارگران دارای فرزند ماهانه معادل ۸۱ هزار و 216 تومان بابت حق اولاد هر فرزند (حداکثر ۱۶۲ هزار و ۴۳۳ تومان بابت دو فرزند) تعلق خواهد گرفت.

دستمزد کارگران مشمول طرح طبقه بندی مشاغل (سایر سطوح مزدی) نیز نباید از سال ۹۵ به میزان کمتر از ۱۴ درصد افزایش یابد.

در مورد دیگر مزایای مزدی نیز هیچ تغییری به نسبت مصوبه سال گذشته این شورای عالی صورت نگرفته است.

مصوبه شورای عالی کار، از ابتدای فروردین ماه سال آینده لازم الاجرا خواهد بود. در عین حال، حق بن نقدی کارگران بدون تغییر ۱۱۰ هزارتومان، وعده افزایش حق مسکن از ۲۰ به ۴۰ هزارتومان، حق سنوات بدون تغییر روزانه ۱۰۰۰ تومان، حق اولاد یکنفر از ۷۱۲۴۱ تومان به ۸۱۲۱۶ تومان و حداقل مزد روزانه نیز از ۲۳۷۴۷ تومان به ۲۷۰۷۲ تومان افزایش می یابد.

401/601

کد خبر: 606549

وب گردی

وب گردی