توسعه پزشکی آنلاین با VisualDx

گروهی از دانشمندان جهانی برای آنکه بتوانند به این فرآیند کمک کنند ابزار آنلاینی را با نام VisualDx ارائه کردند که در اصل یک سایت اینترنتی جامع است و اطلاعات مربوط به 3 هزار بیماری درآن آورده شده است که البته در آینده نزدیک 1500 بیماری دیگر هم به آن اضافه می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، روی پوست بدن شما انواع مختلف باکتری و مواد شیمیایی موجود است که می‌تواند برای سلامت بدن اهمیت زیادی داشته باشد و از این رو همواره مورد توجه پزشکان قرار گرفته است. در همین راستا پزشکان در آخرین اقدام خود یک نقشه سه‌بعدی از پوست بدن انسان طراحی کردند که هزاران میکروب و ملکول را شامل می‌شود و البته این نقشه هر روز می‌تواند تغییر کند.


نقشه سه‌بعدی برای نخستین بار در تاریخ ترکیب‌بندی جامع از پوست به عنوان بزرگترین عضو بدن انسان را ارائه داده است و پزشکان با مطالعه روی آن می‌توانند دریابند که فرد مورد نظر چه نوع غذا، دارو و... را در طول روز مصرف کرده است. البته باید توجه داشت که این روش جدید بخشی از فناوری‌های نوین در علم پزشکی محسوب می‌شود و این روزها پزشکی بدون فناوری معنا و مفهومی ندارد.


سایت هوشمند
تاکنون فکر کرده‌اید چگونه یک پزشک، بیماری که تاکنون از آن خبر نداشت را شناسایی می‌کند؟ گروهی از دانشمندان جهانی برای آنکه بتوانند به این فرآیند کمک کنند ابزار آنلاینی را با نام VisualDx ارائه کردند که در اصل یک سایت اینترنتی جامع است و اپلیکیشن مربوط به آن توسط پزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرد تا اختلالات جدید آسان‌تر شناسایی شوند.


پزشکان از این سایت اینترنتی استفاده می‌کنند تا بتوانند نشانه‌های بیماری را آسان‌تر شناسایی کند و تصاویر مربوط به علل و عواقب ابتلا به بیماری را در اختیار بگیرند و عکس‌العمل بهتری در مقابل بیماران خود نشان دهند. هرچه که در این سایت اینترنتی نشانه‌های بیشتری شناسایی شود، کشف بیماری هم آسان‌تر می‌شود. در مرحله پایانی پزشکان فقط اطلاعات مشاهده شده روی نمایشگر را با نشانه‌هایی که در بیمار می‌بینند تطبیق می‌دهند تا بتوانند پس از تشخیص درست، داروی مناسب را برای او تجویز کنند. این سایت اینترنتی به صورت هوشمند ساخته شده است و حتی می‌تواند نشانه‌های بیماری را بر اساس موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی و... هم ارائه دهد.


جست‌وجو به دنبال جواب
در این سایت اینترنتی اطلاعات مربوط به 3 هزار بیماری آورده شده است که البته در آینده نزدیک 1500 بیماری دیگر هم به آن اضافه می‌شود. بر این اساس پزشکان در زمینه‌ها و تخصص‌های مختلف می‌توانند از این ابزار کاربردی استفاده کنند.
دکتر آرت پاپیر بنیانگذار و مدیرعامل مرکز VisualDx در این خصوص می‌گوید: «حدود 9/99 درصد از تمام افرادی که سراغ پزشکان می‌روند با 500 نوع بیماری سر و کار دارند که نشانه‌ها و اطلاعات کامل مربوط به این بیماری‌ها در پایگاه داده ما آورده شده است. با این وجود هر روز مشکلات و اختلالات فراوانی در مورد بیماری‌های معمول شناسایی می‌شود که آنها را هم باید به این اپلیکیشن اضافه کرد.»


بر اساس گزارش جدید منتشر شده از سوی انجمن جهانی توسعه شناخت بیماری، بین 5 تا 15 درصد فرآیند شناسایی بیماری‌ها با اختلال و خطا مواجه می‌شود.
زمانی که یک پزشک در مورد بیماری تشخیص می‌دهد، برخلاف حرکت عقربه‌های ساعت حرکت می‌کند تا بتواند عوامل تأثیرگذار در این زمینه را شناسایی کند و بخوبی دریابد که این بیماری چگونه آغاز شده است و چه اثرات مخربی را می‌تواند برجا بگذارد. پزشکان در بسیاری از مواقع باید با سرعت بالا بیماری‌ را تشخیص دهند، زیرا ممکن است هرگونه کوتاهی آنها جان افراد را به خطر بیندازد.


جیمز ویلینگ مدیر بیمارستان UAB در آلابامای امریکا می‌گوید: «همکاران ما آنچه را که می‌بینند، شرح می‌دهند و بر اساس آن دارو تجویز می‌کنند. ابزارهای آنلاین و سایت‌هایی که در این زمینه ارائه شده‌اند به پزشکان کمک می‌کنند تا در کوتاه‌ترین زمان، با کمترین آزمایش‌ها بتوانند بهترین تشخیص‌ها را بدهند».
برای اپلیکیشن کاربردی جدید یک پایگاه داده تصویری هم در نظر گرفته شده است که به پزشکان در سراسر جهان کمک می‌کند در کوتاه‌ترین زمان، بیماری که هیچ گونه اطلاعاتی در مورد آن ندارند را هم شناسایی کنند. دسترسی آسان و سریع به این اطلاعات کاربردی می‌تواند روزانه جان هزاران نفر را نجات دهد.


رویارویی با دنیای ناشناخته‌ها
سناریویی که امروز مطرح می‌شود بسیار پیچیده‌تر از قبل است. این روزها سفر به نقاط مختلف جهان به آسانی انجام می‌شود و به همین خاطر یک بیماری ناشناخته می‌تواند در کمتر از یک روز در سراسر کره خاکی شیوع پیدا کند. همین مسأله احتمال مراجعه بیماران با علائم ناشناخته را به مراکز درمانی افزایش می‌دهد و پزشکان بیش از هر زمان دیگری با دنیای ناشناخته بیماری‌ها مواجه می‌شوند.
یکی از مثال‌های رایج در این زمینه بیماری جدیدی است که از طریق نوعی پشه موسوم به چیکونگونیا انتقال می‌یابد و اگرچه منشأ آن آسیای جنوب شرقی بوده، از اواخر سال 2013 به قاره امریکا هم نفوذ پیدا کرده است و این روزها در سراسر جهان آثار آن وجود دارد.


ویلینگ که به کمک همکارانش در مورد این بیماری مطالعاتی را انجام داده‌اند گفت: «پزشکان برای نخستین بار اثرات گزیدگی به نیش پشه چیکونگونیا را در آلاباما شناسایی کردند. ولی باید اعتراف کرد که این بیماری بسیار ناشناخته است و حتی پزشکان متخصص هم نمی‌توانند در مورد آن نظر قطعی دهند. ولی اپلیکیشن کاربردی با پایگاه داده تصویری به ما کمک کرد ظرف چند ساعت با اطمینان کامل بتوانیم این بیماری را شناسایی کنیم و اقدامات لازم را برای درمان آن انجام دهیم».
در پایگاه داده تصویری این اپلیکیشن هم‌اکنون 150 هزار عکس موجود است و ابزار اینترنتی VisualDx به پزشکان مختلف مانند ویلینگ کمک می‌کند تا به آن دسته از افرادی که به بیماری‌های ناشناخته مبتلا شده‌اند، کمک بیشتری کنند. این عکس‌ها از پوست انسان گرفته تا اعضای داخلی بدن را شامل می‌شوند و به همین خاطر می‌توان از آنها در زمینه‌های تخصصی مختلف استفاده کرد.


ابزار مذکور هفته گذشته به دکتر ویلینگ کمک کرد تا بتواند یک بیماری ناشناخته مربوط به التهاب عروق را در یک فرد شناسایی کند. این فرد بیمار برای چندمین بار به بیمارستان آلاباما مراجعه کرده بود و البته هیچ پزشکی نتوانسته بود به طور دقیق مشکل او را تشخیص دهد.


فراخوان تصویری
نرم‌افزار جدید و سایت اینترنتی برای آن دسته از پزشکان متخصص کاربرد دارد که در زمینه‌های پزشکی مختلف فعالیت می‌کنند و بخصوص در بخش اورژانس با بیماران سروکار دارند.
پاییر در این خصوص گفت: «در گذشته پزشکان موظف بودند کتاب‌های قطور را مطالعه کنند و تمامی اطلاعات آن را به خاطر بسپارند تا در هنگام مواجه با بیماران، بهترین تشخیص را بدهند. هم‌اکنون این فرآیند تغییر کرده است تا خطای انسانی هم به حداقل برسد و پزشکان بتوانند دقیق‌ترین تشخیص را ارائه دهند.»


به گفته او، عکس‌های موجود در این اپلیکیشن تخصصی روزانه 100 میلیون بار دیده می‌شود و همین مسأله نشان می‌دهد سایت اینترنتی جدید اطلاعاتی را در خود جا داده است که پزشکان جهان هم از آنها بی‌خبرند.
جاشوا لندی در این خصوص توضیح داد: «دنیای پزشکی به صورت بصری توسعه می‌یابد و به همین خاطر ارائه یک پایگاه داده بصری در این زمینه مورد استقبال همه پزشکان قرار گرفته است. ما به عنوان پزشک، از چشمان خود برای شناسایی عوامل بیماری استفاده می‌کنیم و آنها را با وضعیت جسمانی بیمار ربط می‌دهیم تا بتوانیم تشخیص درست بدهیم. تصمیمات پزشکی بسیار حساس است و هر گونه اشتباه می‌تواند جان افراد را به خطر بیندازد. به همین خاطر استفاده از ابزارهای بصری می‌تواند کمک شایانی به پزشکان بکند».

در بسیاری از موارد یک بیماری می‌تواند در افراد مختلف به صورت متفاوت بروز کند. به عنوان مثال یک بیماری با علائم مشخص می‌تواند در افرادی که رنگ پوست متفاوت دارند، به صورت متغیر عمل کند. بر این اساس اگر پزشکان علم کافی در این زمینه نداشته باشند، روش‌های درمانی ناکارآمد را مورد استفاده قرار می‌دهند. پایگاه داده تصویری این مشکل را هم برطرف کرده است تا در هر زمینه بتوان بهترین روش درمانی را در اختیار گرفت.

به هر حال، پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که علم پزشکی به کمک فناوری توانسته است به کمک بیماران بشتابد و بیش از گذشته خطرات مربوطه را برای مردم کاهش دهد.

20103

کد خبر: 607060

وب گردی

وب گردی