ماهواره مشترک دانشجویی ایران با ۸ کشور

رئیس همکاری های بین المللی سازمان فضایی ایران از برنامه مشترک ایران و کشورهای عضو سازمان همکاریهای فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) برای ساخت ماهواره کوچک دانشجویی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از میزان، ابوالقاسم نقاش در مورد فعالیتهای ایران در سازمان همکاریهای فضایی آسیا و اقیانوسیه - APSCO - گفت: ایران علاوه بر ریاست اجلاس سران اپسکو، پروژه‌های مختلفی را نیز با کشورهای عضو این اجلاس، دنبال می کند. در این راستا اگر قرار باشد به صورت مشترک ماهواره ای ساخته شده و مورد استفاده قرارگیرد باید تحت قالب یک پروژه در این اجلاس تصویب و برای آن بودجه پیش بینی شود تا امکان اجرای آن وجود داشته باشد.

او با اشاره به اینکه یکی از این پروژه های ماهواره ای، ساخت ماهواره کوچک دانشجویی است ادامه داد: کلیات این پروژه در اپسکو به تصویب رسیده و قرار است اولین جلسه شروع آن در روز ۹ فروردین سال ۹۵ رسما در کشور چین آغاز شود.

سرپرست دفتر روابط و همکاریهای بین المللی سازمان فضایی ایران در مورد جزئیات این پروژه گفت: این ماهواره با تم دانشجویی کار مشترکی از ۸ کشور عضو اپسکو شامل ایران، چین، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، تایلند، مغولستان و پرو است که در آن دانشگاههای چند کشور عضو اپسکو، مشارکت می کنند.

نقاش گفت: در پروژه ماهواره مشترک دانشجویی قرار است ۲ نوع ماهواره «کیوب‌ست» و «میکرو ماهواره» طراحی و ساخته شود که در قالب این پروژه ۲ ماهواره «کیوب‌ست» و یک ماهواره «میکرو» مدنظر قرار گرفته است.

این مقام مسئول در سازمان فضایی ایران گفت: سازمان فضایی ایران برای شرکت در این پروژه بین المللی، از دانشگاههای مختلف دعوت به عمل آورده است که در قالب یک تیم از کشور ایران، در این پروژه شرکت کنند. در این زمینه ۳ دانشگاه صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت و خواجه نصیر ابراز علاقه‌مندی کرده اند.

او با بیان اینکه در حال برنامه ریزی نهایی برای حضور این دانشگاهها در این پروژه مشترک بین المللی هستیم،گفت: زمان بندی اجرای این پروژه و جزئیات آن در جلسه شروع پروژه در روز ۹ فروردین ماه مشخص خواهد شد.

20103

کد خبر: 607099

وب گردی

وب گردی