به گزارش ایسکانیوز؛ تاکنون کشوری در جهان دیده نشده است که بدون توسعه همه جانبه علمی به توسعه اقتصادی و صنعتی برسد. بنابراین لازم است پژوهش و فناوری به عنوان یک مسأله حیاتی و نیروی محرکه پیشرفت و توسعه پایدار و رسیدن به رفاه و استقلال واقعی جامعه در اولویت قرار گیرد. موفقیتهای اخیر چشمگیرمان در پژوهشهای هستهای، سلولهای بنیادی و ترمیم سیستمهای عصبی و طراحی و ساخت موشکها و هواپیماها و...، نتیجه تحقیقات نیروهای متخصص و توانمند کشور است و این بدان معنی است که ما در همین آغاز راه طعم شیرین سرمایهگذاری در امر پژوهش را دیدهایم و میدانیم که چگونه علم و فناوری موجب بالندگی و اقتدار کشور بوده است.
رشد 40 برابری شرکتهای دانشبنیان
اقتصاد دانش بنیان چند سالی است که بر سر زبان ها افتاده و نقل محافل علمی شده است. اقتصاد دانش بنیان هر چند یک مفهوم قرن بیستمی و نو پاست اما در ایران بسیار مورد اهمیت واقع شده و در تمامی عرصه ها اعم از اقتصادی و دانشگاهی خودنمایی می کند. اقتصاد دانش بنیان که یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری است تنها در سایه حمایت های دولتی و بالادستی از توسعه تحقیقات، پژوهش و فناوری امکان پذیر است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان نهادی فرابخشی در بدنه اجرایی دولت یکی از نهادهایی است که میتواند دانشگاه ها را در رسیدن به هدفی ملی چون اقتصاد دانش بنیان یاری رساند. از این رو این نهاد مأموریت اساسی خود را در حوزه های مختلفی چون توسعه تجاریسازی فناوری، افزایش توان دیپلماسی فناوری، توسعه فرهنگ اقتصاد دانشبنیان و مشارکت فعال در سیاستگذاری وفرهنگسازی حوزه علم و فناوری و نوآوری و دیگر محورهای کلیدی تعریف کرده است.
در همین راستا دانشگاه ها با همراهی و حمایت نهادهای متولی پژوهش در کشور توانسته اند تعداد شرکت های دانش بنیان خود را به یکهزار و ۹۵۷ شرکت در طول یک سال برسانند و بیش از گذشته به پژوهش اهمیت دهند. براساس گزارش های ارائه شده از سوی معاونت علمی و فناوری در دولت یازدهم تعداد شرکتهای دانشبنیان تایید صلاحیت شده با رشد 40 برابری روبرو بوده است که این رشد قابل توجه به دلایل مختلفی نظیر تدوین و اصلاح آییننامهها و دستورالعملها با هدف فعال سازی ظرفیتهای قانون، برقراری سطح بالای تعامل با دستگاهها و نهادهای ذیربط، اطلاعرسانی، شفافسازی و اعتمادسازی بخش خصوصی (نخبگان و پژوهشگران) کشور، تامین و تزریق بهنگام منابع مالی و ایجاد زیرساختهای عملیاتی دانست. تصویب قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان در سال 89، ظرفیتهای حمایتی مناسبی برای توسعه این شرکتها پیش بینی شد که به دلایل متعدد تا سال 92، اجرای جدی این قانون به تعویق افتاده بوده است.
در این گزارش مروری مختصر بر فعالیتهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دو سال گذشته دارد.
شتاب بخشی به توسعه فناوریهای راهبردی و مزیتساز با رویکرد نیازمحور و تجاریسازی
یکی از اولویتهای اساسی معاونت علمیوفناوری ریاست جمهوری به عنوان دستگاهی فراسازمانی، سیاستگذاری، تسهیلگری، حمایت و هماهنگی برای توسعه فناوریهای راهبردی بر اساس اولویتهای نقشه جامع علمی کشور و با در نظر گرفتن نیازها و مسائل فناورانه است. در این راستا معاونت اقدام به تشکیل ستادهای توسعه فناوری کرده و تاکنون 15 ستاد تشکیل شده است.
بر همین اساس ستادهای توسعه فناوری صنایع دانشبنیان دریایی و دریانوردی، نرم و هویتساز، نفت،گاز و زغال سنگ، بهینهسازی انرژی و محیطزیست و مواد و ساخت پیشرفته، در دولت یازدهم تشکیل شد و علاوه بر این به دلیل اهمیت موضوع فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان، در سال 94 ستاد ویژه توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان نیز ایجاد شد.
بر اساس گزارش های ارسالی از ستادهای 15 گانه معاونت علمی، تعریف حدود825 طرح توسعه فناوری و تجاریسازی در حوزههای مرتبط با اولویتهای نقشه جامع علمی کشور است که عمدتاً طرحهای تحقیقاتی و پژوهشی به صورت گرنت (کمک بلاعوض) و طرحهای تجایسازی با استفاده از مدل تسهیلات مورد حمایت قرار گرفتهاند.
اقدامات کلیدی در راستای توسعه فناوریهای راهبردی
حمایت از حدود 825 طرح توسعه فناوری و تجاریسازی در ستادهای توسعه فناوری، تشکیل مرکز ملی فضایی و هسته های فناوری، تشکیل ستادهای توسعه فناوری صنعت نفت، گاز و ذغالسنگ، ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانشبنیان دریایی، ستاد توسعه فناوری بهینهسازی مصرف انرژی و محیط زیست، مواد و ساخت پیشرفته، تدوین و تصویب اسناد راهبردی ستادهای توسعه فناوریهای راهبردی، تغییر نگرش حمایت از طرحهای صرفا پژوهشی و طرف عرضه به حمایت از طرحهای کاربردی-راهبردی و بازارمحور، توسعه تعاملات استانی و بین دستگاهی با هدف احصاء نیازهای فناوری دستگاههای دولتی و تامین آن از طریق ظرفیتهای داخلی کشور، توسعه شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی با مشارکت و توانمندسازی آزمایشگاههای دولتی وخصوصی مرتبط برای پشتیبانی موثر از فرآیندهای توسعه فناوری و استانداردسازی محصولات دانشبنیان و تشکیل برنامه مشترک معاونت علمی و فناوری با معاونین فناوری و پژوهشی دانشگاههای بزرگ با هدف توسعه فناوریهای اولویتدار و رفع چالشهای اساسی کشور، کلیدی ترین اقدامات انجام شده توسط ستادهای 15 گانه معاونت علمی در این دو سال بوده است.
تشکیل مرکز ملی فضایی ایران
این مرکز طی دستور رییس جمهور و با مأموریت هماهنگی، سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت بر حوزه فضایی کشور تشکیل شد، به منظور ساماندهی فعالیتهای فضایی، برنامه 41 ساله اول فضایی کشور برای بازده زمانی سالهای 22 تا 94 تدوین شده است. با توجه به اینکه از لحاظ زمانی این برنامه به اتمام رسیده است، لازم است با در نظر گرفتن راهبردهای برنامه 2 ساله ششم و شرایط کشور، برنامهای منسجم به منظور جهتدهی و هماهنگی فعالیتهای فضایی در جهت رفع نیازهای موجود کشور در حوزه فضا تدوین شود.
توسعه پلتفرم ماهواره های دانشگاهی ایرانباس، توسعه کاربردهای فضایی، تشکیل شورای سیاست پژوهی برای بحث و بررسی در خصوص مسایل کلان حوزه فضایی کشور، توسعه همکاریهای بینالمللی بهویژه با کشور روسیه و آژانس فضایی اروپا، دبیری کارگروه حقوق و دیپلماسی هوا فضا و کارگروه فضا و امنیت ملی، ارائه خدمات اطلاعرسانی و ترویج شامل؛ تهیه برنامههای یکساله روابط عمومی، دبیرخانه و هفته جهانی فضا، ارتباط با رسانهها، راهاندازی پایگاه اینترنتی مرکز، حضور در نمایشگاه ماکس 2015، تدوین چندین عنوان کتاب دوزبانه در خصوص معرفی توانمندیهای فضایی ایران و توانمدسازی داخلی مهم ترین اهداف تعیین شده برای این مرکز ملی عنوان شده است.
مرکز راهبردی فناوریهای همگرا(NBICS)
فناوری همگرا تلفیقی از فناوریهای نوظهور است که در سالهای اخیر سرمایهگذاریها و پیشرفتهای زیادی در زمینه آن در جهان اتفاق افتاده است. مرکز راهبردی فناوریهای همگرا به تازگی فعالیت جدی خود را در معاونت علمیوفناوری ریاست جمهوری آغاز کرده است و با توجه به جدید بودن حوزه دانشی مربوطه در سطح جهان و بهویژه در ایران، تمرکز کوتاهمدت این مرکز بر ترویج و فرهنگسازی حوزه فناوریهای همگرا در جامعه و علیالخصوص بین جوانان و متخصصان قرار گرفته است. البته این مرکز، فعالیتهای خود را در حیطه تحلیل حوزههای همگرا در محصولات فناوری نانو، تحلیل حوزههای همگرا در طرحهای نوآورانه فناوری نانو، تحلیل حوزههای همگرا در حوزههای محصولات دانشبنیان و تدوین نسخه اولیه سند تعاریف فناوریهای همگرا را در دستور کار قرار دادهاست.
فدراسیون سرآمدان علمی ایران
این برنامه با هدف افزایش کیفیت علمی کشور، افزایش تعاملات بینالمللی با محققان معتبر جهان، استفاده از زیرساختها و امکانات مراکز معتبر علمی جهان و کمک به توسعه کیفی علم و فناوری کشور تدوین و اجرا شده است. باشگاه در نظر دارد با شناسایی مستمر افراد توانمند علمی و ارائه حمایتهای ویژه از این افراد، کشور را به سمت مرجعیت علمی در جهان سوق دهد و بر این اساس فدراسیون سرآمدان علمی حمایتهایی را در دو بخش حمایت از پژوهشهای فاخر و حمایت از افراد سرآمد تنظیم و ارائه میکند.
شکلدهی به شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی به عنوان یک زیرساخت ملی
تاسیس و راهاندازی آزمایشگاههای خدمات تخصصی از حیاتیترین و الزامآورترین اقداماتی است که با توجه به مراحل تکامل و به نتیجه رسیدن مراحل توسعه محصولات دانشبنیان اعم از اثبات فناوری، تولید و ارائه به بازار، باید انجام شود که در همین راستا دستورالعمل چگونگی حمایت از شکلگیری و توسعه آزمایشگاههای مربوط در حوزه های تخصصی توسط معاونت تهیه و اجرا شد.
اقدام جدید در این حوزه از سال 1393 آغازشد و درسال 93 حدود 50 آزمایشگاه به صورت عضوقطعی به ارائه خدمت به مشتریان پرداختند و درآمد حاصل از خدمات مورد تایید شبکه آزمایشگاهی115 میلیارد ریال بوده است. تا بهمن سالجاری، حدود 430 آزمایشگاه برای عضویت درشبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی درخواست دادهاند که بالغ بر 100 آزمایشگاه تاکنون به صورت قطعی در 26 استان کشور به شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی پیوستهاند.
تشکیل هستههای فناوری از اولویتهای نقشه جامع علمی کشور
در راستای تحقق اولویتهای نقشه جامع علمی کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با توجه به جایگاه حاکمیتی و فرادستگاهی و نظر به ماموریتهای محوله ضمن پرهیز از گسترش سازمانی در تلاش است تا با ایجاد و راهاندازی هسته و شبکههای فناوری سبب توسعه فناوری در حوزههای دارای اولویت شود.
این هستهها به هیچ عنوان ایجاد یک ساختار یا تشکیلات جدید نبوده و تنها از طریق هماهنگی و شبکهسازی مابین ظرفیتهای موجود کشور فعالیت خواهند کرد و تاکنون اقدامات اولیه برای راهاندازی هستههای رباتیک و هوش مصنوعی، لیزر و فوتونیک، کشاورزی، HSE (بهداشت، ایمنی و محیط زیست)، نساجی و مواد پیشرفته شروع شده است و سایر اولویتها همچون معدن، معماری و ساختمان، فناوریهای مدیریت شهری، تغذیه و امنیت غذایی و غیره در دستور کار قرار گرفت.
صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور
هدف از تأسیس این صندوق، شکوفایی امور تحقیقاتی در راستای تولید علم، فناوری و تجاریسازی و بهرهمند شدن مردم از نتایج آنها، از طریق ارائه کمکها و خدمات حمایتی مادی و معنوی به پژوهشگران و فناوران حوزوی و دانشگاهی ایرانی اعم از حقیقی و حقوقی است. بر اساس گزارش تامسون رویترز (Thomson Reuters) صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشوررتبه اول در کشور را در حمایت از پژوهش و تولید علم داشته است.از تاریخ از نیمه دو.م سال 92 لغایت اواخر سال جاری اعتبار طرحهای پژوهشی که به صندوق ارائه و یا از طریق تفاهمنامه تعهد شده، حدود 300 میلیارد ریال بوده است.
کارگروه کرسی پژوهی
کرسی پژوهشی اعتبار ویژه پژوهشی است که در راستای تحقق اهداف صندوق و برای اجرای یک برنامه راهبردی تحقیقاتی متشکل از مجموعهای از فعالیتها و پروژههای هدفمند به دانشمندان برجسته که داخل و خارج کشور شناخته شده باشند و پژوهشگران جوان تعلق میگیرد.
حمایت از پسا دکتری
صندوق در قالب دریافت مستقیم طرحهای پسادکتری و تفاهمنامه با دانشگاهها در سال 93 و 94 حدوداً تعداد 1200 پسادکتری اعطا کرده است و اعتبار تعهد شده توسط صندوق برای طرحهای تحقیقاتی پسادکتری در حدود 315 میلیارد ریال بوده است.
20104