ظریف: به خود می لرزیدم که می گفتند کار کردن با ایران هزینه حیثیتی دارد

وزیر امور خارجه گفت: مردم ایران هوشمندانه با مشارکت گسترده در انتخابات 94 بدخواهان ایران را ناامید کردند و به جهانیان نشان دادند که باید با این کشور مذاکره وهمکاری کرد.

به گزارش ایسکانیوز، محمد جواد ظریف روز یکشنبه در نشستی با ایرانیان مقیم نیوزیلند تاکید کرد: مردم ایران بودند که فضای تحریم علیه ایران را شکستند و شرایط را به سمت همکاری با این کشور سوق دادند.
وی با بیان این که باید از این شرایط به خوبی استفاده کرد، افزود: شاهدیم که رژیم سعودی تلاش می کند فضای تهدید علیه ایران را تشدید کند و حتی قیمت نفت را به حدی پایین آورد تا پشت ایران را به زمین بزند.
رییس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: خوشبختانه پایین آمدن قیمت نفت اتکای به درآمد نفتی را از بالای 50 درصد به حدود 33 درصد رساند و در واقع پشت اقتصاد سعودی و همکاران آن در خلیج فارس به زمین خورد و حال به گرفتن وام روی آورده اند.
ظریف در بخش دیگری از سخنان خود با تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار داشت: سالی که گذشت با شهادت دخت پیامبر اکرم(ص) آغاز شد و با شهادت ایشان پایان می یابد، سال آینده نیز با میلاد حضرت زهرا (س) آغاز می شود و امیدواریم که در سال آینده به برکت ایشان شاهد پیروزی ها و موفقیت های بیشتر مردم ایران در عرصه های مختلف باشیم.
وی ادامه داد: در سال جاری به برکت فاطمه زهرا (س) شاهد پیروزی برجام و انتخابات بودیم
چراکه مردم قهرمانان واقعی در همه صحنه ها هستند.
وزیر امور خارجه با بیان این که مردم ایران به واقع قهرمان واقعی در همه صحنه ها هستند، تصریح کرد: مقاومت، ایستادگی، هوشیناری این مردم نشان داد که هیچ ایرانی را نباید تهدید کرد بلکه در خور تکریم و سپاسگزاری هستند.
ظریف خطاب به ایرانیان حاضر در این جمع اظهار داشت: شما با موفقیتتان بهترین نمونه و معرف ایران و ایرانی هستید.
وی ایرانیان مقیم خارج از کشور را فرهیخته ترین و بهترین نمونه یک فرهنگ غنی و اصیل توصیف کرد و اظهارداشت: بهترین پیام آوران گفت و گو و تفاهم ایرانیان هستند.
وی خطاب به شرکت کنندگان در این نشست گفت: سفارت خانه شما است کسانی که در سفارتخانه ها کار می کنند چند روزی مهمان شما هستند و ما چند روزی در خانه در خدمت شما هستیم.
وزیر امور خارجه تاکید کرد: ایرانی ها بهترین پل برای ارتباط بین دو فرهنگ و بهترین پیام آفرینان گفت وگو و تفاهم هستند.
ظریف ادامه داد: شما بهترین معرف ایران و ایرانی هستید و افتخار می کنیم نمایندگان شما هستیم.
وزیر امور خارجه در ادامه با بیان اینکه سال جدید سال تلاش و کوشش است، به اعمال تحریم ها اشاره کرد و افزود: شرایط نابسامانی بر مردم ما تحمیل شده بود که ایرانی و کار کردن با ایرانی را هزینه مند کرده بود.
ظریف خاطرنشان کرد: بسیار به خود می لرزیدم که می گفتند کار کردن با ایران هزینه حیثیتی دارد. امروز به لطف خدا و برکت حضور واقع بینانه و هوشمندانه مردم در انتخابات سال ٩٢ که بدخواهان ایران را ناامید کردند که می خواستند با فشار و تحریم بین مردم و حاکمیت فاصله ایجاد و مردم را به شورش و دوری از حاکمیت دعوت کنند.
به گزارش ایرنا، وی یادآور شد: مردم در انتخابات مجلس و مجلس خبرگان رهبری سنگین ترین حضور تاریخ انتخابات را نشان دادند و ثابت کردند باید با ایران کار و مذاکره کرد.
وی با بیان این که ایران همواره خواهان گفت وگو و مذاکره بوده است، اظهار داشت: مردم دیگران را قانع کردند که باید با ایران گفت وگو کرد و ما فقط یک وظیفه تکنیکی و فنی را اجرا کردیم و هر چه است از تلاش این مردم است.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: مردم فضا را شکستند و آن شرایط به فضای دیگری تبدیل شده است.
ظریف در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت بهره مندی از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور برای رشد و توسعه کشور تاکید کرد.
در ابتدای مراسم ضیافت ناهار با ایرانیان مقیم نیوزیلند، جلال الدین نمینی میانجی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ولینگتون در سخنانی ضمن خیرمقدم به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و با تبریک به مناسبت اجرای برجام، ظریف را قهرمان برجام توصیف کرد.
وی یادآور شد: حدود 10 هزار ایرانی در نیوزیلند زندگی می کنند که بیشتر آنها در آکلند هستند.
سفیر ایران در نیوزیلند تصریح کرد که 70 درصد دانشجویان ایرانی در این کشور در مقطع دکترا تحصیل می کنند.
وی با تشریح اقدامات فرهنگی ایرانیان مقیم نیوزلند گفت که اولین مسجد ایرانی در نیوزیلند امسال در آکلند با معماری ایرانی - اسلامی افتتاح شد.
همچنین صراف زاده رییس دانشکده یونیتک آکلند در این نشست ظریف را قهرمان ملی توصیف کرد و کفت: وی یک مذاکره کننده زبده و فردی با منطق قوی است.
وی اظهارداشت: 8 هزار و 822 دانشجو در آکلند در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند.
وی افزود: 17 درصد از این ایرانیان در شغل های مدیریتی و 30 درصد در مشاغل تخصصی و با اهمیت هستند.
رییس دانشکده یونیتک آکلند خطاب به ظریف گفت: امیدواریم با دستاورد برجام که به اعتقاد من گره بزرگ و اول بود، در پیشبرد برنامه های کشور در سال های آینده موفق باشید.
در ادامه نیز دکتر معاونی به نمایندگی از ایرانیان مقیم نیوزیلند ضمن خوشامدگویی به ظریف و همراهان خاطرنشان کرد: ایرانیان نیوزیلند به فرهنگ قوی کشورشان عشق می ورزند و نگران وضعیت اقتصادی کشور هستند.
وی اظهارامیدواری کرد از توانمندی ایرانیان در خارج از کشورپس از اجرای برجام در راستای توسعه اقتصادی ایران استفاده شود.
وزیر امور خارجه بعدازظهر شنبه به وقت محلی برای دیدار با مقامات نیوزیلند وارد ولینگتون پایتخت این کشور شد.

201/201

کد خبر: 607343

وب گردی

وب گردی