به جرائم اینترنتی شکارچیان در دادسرای ویژه جرائم رایانه‌ای رسیدگی می شود

یک مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست از شناسایی و شکایت از مدیران صفحات شبکه‌های اجتماعی که به انتشار عکس‌های شکار غیرمجاز می‌پردازند؛ خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایلنا محمدحسین بازگیر در مورد شکارچیانی که پس از شکار غیرمجاز اقدام به انتشار عکس‌های شکار خود در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند، گفت: بر اساس قانون شکار و صید هرگونه شکار، خرید فروش، عرضه و نگه‌داری حیات وحش بدون اجازه سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع است و جرم محسوب می‌شود؛ از طرف دیگر در قانون آمده که تبلیغ یک تخلف نیز جرم است.

او با اشاره به اینکه در کشور قانون رسیدگی به جرائم رایانه‌ای را داریم که دادسرای ویژه‌ای نیز برای آن وجود دارد، افزود: براین اساس ما با مسئولان دادسرا جرائم رایانه‌ای صحبت کردیم تا این صفحاتی را که شناسایی می‌کنیم، بر اساس قوانین موجود علیه آن‌ها اعلام جرم و شکایت کنیم؛ این شکایت‌ها در دادسرای ویژه جرائم رایانه‌ای با کمک پلیس فتا بررسی و پیگیری می‌شود.

بازگیر ادامه داد: تاکنون یک فرد ساکن دماوند که مسئول صفحه‌ای با نام شکارگاه در شبکه‌های اجتماعی بود؛ دستگیر شده است و تعدادی از مدیران چند صفحه، احضار و بازجویی شدند و تعهدات لازم از آن‌ها گرفته شده است، حدود ۱۰ الی ۱۵ پرونده دیگر نیز در حال طی کردن مراحل قانونی است. شناسایی، پیگیری و اعلام شکایت از این صفحات وظیفه ما است و موارد بعد از آن به نظر دادستان و قاضی بستگی دارد.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران در مورد علت افزایش صفحات مربوط به شکار غیرمجاز در فضای مجازی اظهار کرد: این مساله نشان دهنده افزایش شکار در کشور نیست، اما با رونق استفاده از فضای مجازی در بین گروه‌های مختلف شاهدیم که واقعیت‌های مختلف موجود در جامعه نیز در این فضا‌ها مشهود می‌شود؛ در گذشته نیز چنین عکس‌هایی در آلبوم‌های شخصی وجود داشته و اکنون این عکس‌ها وارد فضای مجازی شده‌اند.

بازگیر با اشاره به اینکه شکارچیان امروز به دنبال هیجان هستند، افزود: در گذشته شکار برای رفع نیاز بشر انجام می‌شد؛ ضمن اینکه ادوات شکار نیز مخرب نبود و گاهی نیز به مدیریت حیات وحش کمک می‌کرد، به این شکل که از یک گله کاملا سالم آن گونه‌ای شکار می‌شد که نقص داشت و نمی‌توانست؛ اقدامات لاز م را برای فرار یا مخفی شدن انجام دهد، اما اکنون با پیشرفت اسلحه‌ها و اتوماتیک شدن آن‌ها و با وجود دوربین‌هایی که روی اسلحه‌ها نصب می‌شوند، هرکس که جیبش پر باشد و بتواند یک اسلحه بخرد و یک دوربین روی آن نصب کند؛ می‌تواند، شکار کند و لازم نیست که تیرانداز ماهری نیز باشد، زیرا با اسلحه اتوماتیک، شکارچی چشمانش را می‌بندد و گله را به رگبار می‌بندد.

این مقام مسئول در محیط زیست توضیح داد: امروز در واقع شکار کردن راهی برای تخلیه هیجانات منفی برخی افراد شده و سبب می‌شود؛ غرور کاذبی بعد از شکار آن‌ها را فرا بگیرد، متاسفانه محدودیت‌هایی که در امکانات ما و تعداد و تجهیزات محیط بانان وجود دارد، سبب شده که این افراد از این عرصه برای خالی کردن هیجاناتشان استفاده کنند. شکارچیانی که امروز فعالیت می‌کنند، عموما نیازمند نیستند؛ بلکه به دنبال تفریح‌، لذت بردن از تخریب و انتقام گرفتن از طبیعت هستند.

105105

کد خبر: 607372

وب گردی

وب گردی