شایانفر: دانشگاه آزاد اسلامی سهم عمده ای از فارغ التحصیلان نظام آموزش عالی کشور را بر عهده داشته است

حیدرعلی شایانفر نماینده تام الاختیار ریاست عالی دانشگاه در هیأت امنای استانی در دهمین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل از سهم عمده دانشگاه آزاد اسلامی در فارغ التحصیلان نظام آموزش عالی کشور خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، شایانفر در این جلسه که با حضور اعضای هیات امنا استان اردبیل برگزارگردید، مسائل و مشکلات پیش روی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه تحصیلات تکمیلی را بیان کرد.

شایانفر گفت: واحدهای دانشگاهی اگر در توسعه تحصیلات تکمیلی برخی شاخصه ها را رصد نکنند ممکن است در آینده با مشکلات جدی مواجه شوند.

او افزود: استان اردبیل از حدود 21500 دانشجو، حدودا 700 نفر در تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل دارد که قطعا با دانشجویان دوره های کارشناسی و کاردانی تفاوت اساسی دارند، اگر به مواردی از قبل تأمین استادان راهنمای واجد شرایط توجه نکنیم در آینده با مشکلات عمده ای مواجه خواهیم شد. متاسفانه در برخی واحدهای دانشگاهی تعداد زیادی دانشجو به یک استاد سپرده می شود و این شاخصه های کیفی را در آینده دچار مشکل خواهد کرد.

نماینده تام الاختیار ریاست عالی دانشگاه در هیأت امنا استانی ضمن اشاره به آمار اعضا هیأت علمی در استان اردبیل گفت: هرم هیأت علمی باید در واحدهای دانشگاهی اصلاح شود، استفاده از اساتید حق التدریس در آموزش دروس تئوری ایرادی ندارد ولی در امر راهنمایی پایان نامه ارشد و رساله دکتری نمی توان بر اساتید حق التدریس تکیه کرد و باید واحدهای دانشگاهی مقوله جذب اعضا هیأت علمی را به طور جدی در دستور کارشان قرار دهند.

او اضافه کرد: از تأثیراتی که پذیرش دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی در واحدها داشته می توان به خروج بسیاری از واحدها از حالت زیاندهی اشاره کرد، این اثر در کوتاه مدت جوابگو بوده و در کنار آن باید ارتقاء شاخصه های کیفی را مد نظر قرار دهیم چون غفلت از این شاخصه های کیفی در آینده برای مسئولان دانشگاه دردسر ساز خواهد بود.

او گفت: در هر استان یکی از وظایف هیأت امنا استانی این است که پذیرش و ایجاد رشته های جدید را رصد کنند و این امر باید در مرحله اول به تایید هیأت امنای استان برسد.

همچنین اوتسریع در برگزاری جلسه دهم را با توجه به اینکه از جلسه نهم کمتر از سه ماه گذشته است، شایسته تقدیر دانست و اجرایی شدن حدود 83 درصد از مصوبات قبلی هیأت امنای استان اردبیل را بسیار خوب ارزیابی کرد.

20103

کد خبر: 607384

وب گردی

وب گردی