ورود ایران به صنعت پلاسما/رنجی که سازمان انتقال خون می‌برد/365 روز تلاش برای مایه حیات بیماران

بعد از آغاز طرح تحول نظام سلامت و بهبود حوزه‌هایی چون دارو، درمان و... به تدریج نوبت به انتقال خون رسید تا زیر تیغ تحول رود. هدف این بود که مایه حیات بیماران با هزینه کمتر و سلامت بیشتر در اختیارشان قرار گیرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا سازمان انتقال خون چندی پس از ورود به تحول سلامت، اولین گام را با تدوین برنامه مدیریت مصرف خون برداشت و سپس با ایجاد "مرکز نوآوری" در این سازمان به عنوان جایگاهی برای پرورش نوآوری و تولید علم در کشور، راهی را برای آموزش فرآیندهای نوین در زمینه انتقال خون و ورود به مدیریت مصرف خون بیمار باز کرد. همه این اقدامات در راستای طرحی بود که بعدها "تحول در انتقال خون" نام گرفت.

حال بعد از گذشت 22 ماه از سایه تحول بر سر سلامت کشور، 14 خدمت انتقال خون تعرفه‌گذاری شده و امکان تولید برخی فرآورده‌های نوین خونی فراهم شده است. تا جایی که بعد از اجرایی شدن برجام نیز شاهدیم که شرکت‌های معتبر از کشورهایی چون آلمان، کره جنوبی، فرانسه و.. برای سرمایه‌گذاری در حوزه انتقال خون وارد مذاکرات و حتی فاز اجرایی با بخش خصوصی فعال در حوزه انتقال خون کشور شده‌اند، تا بتوان آرامش بیشتری را برای بیماران نیازمند خون ایجاد کرد.

14 خدمتی که تعرفه‌دار شدند

بر این اساس دکتر علی اکبر پورفتح‌الله، مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به دستاوردهای این سازمان به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: مهم‌ترین دستاوردی که سازمان انتقال خون در سال 94 به دست آورد، این بود که موفق شد نسبت به تعرفه‌گذاری و ارزش‌گذاری خدمات انتقال خون اقدام کند و 14 خدمت مربوط به انتقال خون توسط شورای عالی بیمه و سپس توسط هیات دولت مصوب شده و در کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات وارد شده است.

او با بیان اینکه خدمات تعرفه‌گذاری شده به سه دسته تقسیم می‌شوند، می‌افزاید: بخشی از این خدمات هزینه سنگین ملزومات مصرفی را مانند پلاکت و پلاسما فرزیس که هزینه‌های سنگینی را بر دوش بیماران تحمیل می‌کرد، کاهش می‌دهد. پیش از تعرفه‌گذاری این دسته از خدمات، بیماران مجبور به تهیه کیسه‌های پلاکت و کیسه پلاسما فرزیس بودند و با توجه به اینکه مکررا به این خدمات نیاز داشتند، هزینه‌های سنگینی بر دوش مردم تحمیل می‌شد.

پورفتح‌الله ادامه می‌دهد: این درحالیست که اکنون خوشبختانه پرداختی‌های مردم در این بخش به شدت کاهش یافته و علاوه بر ملزومات، خدمات نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند. بخش دوم این 14 خدمت، خدماتی بود که به دلیل هزینه سنگین تولید و تهیه آنها، انتقال خون قادر به ارائه آنها نبود. خوشبختانه اکنون با تعرفه‌گذاری این نوع خدمات، از سال آینده آنها به مردم ارائه می‌شود. چرا که امکان تولید برخی از آنها در کشور فراهم می‌شود. همچنین چهار خدمت انتقال خون در گذشته تعرفه‌گذاری نشده بودند، اما در حال حاضر تعرفه‌دار هستند. به عنوان مثال خدماتی وجود داشت که باید در آنها تغییراتی صورت می‌گرفت و باید وارد فرایندهای جدیدی از این محصولات می‌شدیم. خدمتی مانند گلبول قرمز از این دست بوده است. امروز در دنیا گلبول قرمز بدون حذف لوکوسیت (گلبول سفید)، ارائه نمی‌کنند اما ما به دلیل اینکه هزینه فیلتراسیون و حذف گلبول سفید را نداشتیم، نمی‌توانستیم این خدمت را ارائه کنیم. حال خوشبختانه با تعرفه‌گذاری این امکان فراهم شد.

از رنجی که سازمان انتقال خون می‌برد تا...

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه همه این تعرفه‌گذاری‌ها از آذر ماه امسال اجرایی شده و در سال آینده نیز پیگیری می‌شوند تا به طور کامل اجرا شوند،می گوید: موضوع دیگری که در گذشته سازمان انتقال خون از آن رنج می‌برد مسائل پرسنلی در این سازمان و اختلاف پرداختی همکاران ما در سازمان انتقال خون با سایر پرسنل بخش بهداشت و درمان بود. در این زمینه نیز با پشتیبانی وزیر بهداشت و با تغییراتی که در ضرایب حقوقی ایجاد و پرداخت بر اساس قانون هیات امنا تصویب شد، این امکان فراهم شد که پرداختی پرسنل ما نیز مشابه سایر بخش‌های بهداشت و درمان باشد.

تولید کیسه خون در کشور پس از 20 سال تلاش

پورفتح‌الله در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: بخش دیگری که سازمان انتقال خون در سال 94 به آن توجه داشت؛ تولید محصولات معتبر و مورد نیاز از برندهای معتبر بین‌المللی بود. به عنوان مثال ما سال‌ها در زمینه تولید کیسه‌های خون با مشکل مواجه بودیم و حدود 20 سال بود که نتوانستیم کیسه خون را در کشور تولید کنیم.

وی می‌افزاید: خوشبختانه در این زمینه اکنون دو شرکت بزرگ قراردادهای اولیه‌شان را با بخش خصوصی ایران منعقد کردند. بنابراین امیدورایم در سال‌ آینده شاهد راه‌اندازی تولید کیسه خون در منطقه "پیام کرج" با دانش و سرمایه‌گذاری یک شرکت فرانسوی و در منطقه "مامونیه" استان مرکزی، کارخانه تولید کیسه‌های خون با دانش گرین کراس کره جنوبی باشیم.

تولید کیسه خون با نگاه صادراتی

پورفتح‌الله هدف از تولید کیسه‌های خون را توجه به بازار منطقه‌ای می‌داند و ادامه می‌دهد: ظرفیت کارخانه‌های تولید کیسه خون در کشور بسیار بالاتر از نیاز داخلی است. مثلا یکی از این کارخانه‌ها ظرفیت تولید شش میلیون "ست کیسه خون" را داراست و با هدف گرفتن بازار منطقه‌ای، تولید را انجام می‌دهد. حال میزان نیاز ما به کیسه خون در داخل کشور حدود دو میلیون و 200 هزار کیسه خون است. بنابراین با نگاه صادراتی کار تولید این کیسه‌ها را انجام می‌دهیم و محصولات با یک برند بین‌المللی در حال تولید هستند.

ورود ایران به صنعت پلاسما

او می‌گوید: در عین حال مذاکرات خوبی نیز با شرکت‌های پالایشگر برای ایجاد صنعت پلاسما و ورود این صنعت به کشور ما با برندهای بین‌المللی و معتبر انجام شده است. در این زمینه قرادادهای اولیه‌ با دو شرکت بزرگ در زمینه تولید داروهای مشتق از پلاسما توسط بخش خصوصی ایران و شرکت‌های پالایشگر بسته شده که در این زمینه هم در سال آینده شاهد اجرایی شدن راه‌اندازی دو پالایشگاه خواهیم بود. یکی از این قراردادها با دانش کشور آلمان و دیگری هم با دانش کره جنوبی است. همچنین یک شرکت فرانسوی در این زمینه اعلام آمادگی کرده و در صورتی که هر یک از این شرکت‌ها نتوانند وارد شوند، از شرکت بعدی دعوت می‌شود.

105105

کد خبر: 607514

وب گردی

وب گردی