بیا تا گل  بیفشانیم  و می در ساغر اندازیم/سال نو در کنار مرقد امامزاده زید(ع)

بسیاری از افراد از یک ماه مانده به نوروز  تقویم سال جدید را پیدا می کنند و بدون مکث دنبال  روز اول عید و لحظه  تحویل سال می گردند و انگار که کشف بزرگی کرده باشند ساعت و دقیقه و حتی ثانیه  تحویل سال را به یکدیگر خبر می دهند.  خیلی ها برای لحظه تحویل سال  برنامه ریزی می کنند و دوست دارند آن لحظه در جایی خاص باشند .

زهره حاجیان- ایسکانیوز: خانواده شهدا و یا کسانی که عزیزی را از دست داه اند دوست دارند به گلزار شهدای یافت آباد و یا امامزاده زید (ع)بروند و ساعات اولیه سال را در کنار عزیزانشان سپری کنند.

گزارش زیر حاصل گشت و گزاری کوتاه در تنها امامزاده محله و گپ و گفتی با مردمی است که شروع سال را در کنار امامزاده زید(ع) را باعث خیر و برکت زندگی خود در طول سال می دانند.

روز گل و گلاب ...

کافی است که در بزرگراه آیت الله سعیدی به سمت پاسگاه نعمت آباد برانی تا گنبد فیروزه ای امامزاده زید(ع)توجهت را جلب کند و دلت برای زیارت پر بکشد.

کوچه ای که به امامزاده منتهی می شود پراست از مردان و زنان و کودکانی که ساعت های آخر سال94 را می گذرانند.

بازار دست فروش ها همچنان گرم است بوی عود همه کوچه را پر کرده یکی گل می فروشد و دیگری گلاب یکی جعبه های بسته بندی شده نان برنجی و دیگری رهگذران را به خرید خرما و شمع تشویق می کنند.

حیاط بزرگ امامزاده فضای مناسبی را برای بازی و دویدن های کودکانه فراهم کرده و بچه ها خوشحالند که تحویل سال به شب نیفتاده و می توانند بدون دغدغه بازی کنند و شاد باشند .

بزرگترها در طول سال هم بارها و بارها برای زیارت امامزاده زید (ع) آمده اند اما این زیارت و درد و دل کردن حس و حال خاصی دارد و زمانی دلنشین تر و جذاب تر می شود که روز اول نوروز باشد و لحظه تحویل سال نو.

اهالی محل- بیشتر زنان - دیگر به زیارت امامزاده عادت کرده اند و تا دلشان می گیرد می آیند کناری می نشینند وحرف های نگفته شان را با آقا در میان می گذارند اما امروز، روز دیگری است بیشتر اهالی با گلدان هایی با گل های بنفش و دسته های گل و شیرینی وارد صحن امامزاده زید می شوند و گوشه ای کنار قبورعزیزانشان می نشینند و منتظر تحویل سال نو می شوند گروهی دیگر هم ترجیح می دهند که لحظات سال نو را درصحن امامزاده بگذارنند و ادعیه بخوانند و برای سلامتی و موفقیت خود و خانواده شان دعا کنند.

مراسم غبار روبی و عطرافشانی

غبار روبی و عطر افشانی بارگاه امامزاده ها از برنامه های زیبا و معنوی است که هر حداقل هر دو ماه یکبار انجام می شود.

مراسم غبار روبی وعطر افشانی امامزاده زید (ع) باحضور هیات امنا ونماینده اوقاف برگزار می شود در این مراسم پس از جمع آوری و شمارش مبالغی که مردم به عنوان نذر به ضریح مطهر می اندازند سنگ قبر با گلاب شستشو میدهند و گرد و غبار رااز ضریح و صحن می زدایند .

حجت الاسلام عبدالمقیم ناصحی با بیان این مطلب می گوید :« این مراسم چند روز مانده به نوروز انجام می شود و برنامه تحویل سال با قرائت قران و ادعیه و دعای تحویل سال نو اجرا می شود و کسانی که در مرقد امامزاده حضور دارند سال جدید را با توسل به ائمه و مبارکی آغاز می کنند .»

نوروز را در کنار عزیزانمان جشن می گیریم

زیارت اهل قبور در روزهای اول سال و حتی برگزاری مراسم تحویل سال درکنار قبور شهدا و عزیزان از دست رفته از آداب دینی نوروز است .

اما درحیاط امامزاده زید (ع) شهیدی دفن نشده و همه هزار و 500 دفن شده از افراد عادی هستند که سال ها پیش در این مکان مقدس به خاک سپرده شده اند .

"ویدا مسعودی" یکی از اهالی محله است که از سال ها پیش تحویل سال نو را در کنار مزار مادرش می گذراند.او روی سفره ترمه ای که بر مزار پهن است هفت سین چیده و اطراف سفره را با گلدان های گل و شمع تزیین کرده و در حال قرائت قران است.

او می گوید:«هر سال من و خواهرانم هر کجا که بودیم لحظه تحویل سال خودمان را به منزل مادر

می رساندیم و سال نو را با دعای خیر مادرشروع می کردیم هنوز هم سال ها پس از فوت او اول به مزارش می آییم و پس از تحویل سال نو به منزلش می رویم و روز اول عید را با مرور خاطرات خوب مادر می گذرانیم.»

"مریم حمرایی" و خانواده اش در کنارمزار پدر نشسته اند و منتظر تحویل سال 92 هستند او با بیان اینکه جای خالی پدر در روزهای اول سال بیشتر حس می شود می گوید:« برای رفع دلتنگی تصمیم گرفتیم که به همراه مادر و خواهر و برادرها به امامزاده زید بیاییم و در کنار زیارت و خواندن ادعیه کنار مزار پدر سال نو را شروع کنیم .»

نشانی مساجدی که در روز اول نوروز برنامه دارند

درمیان مساجد محله چند مسجد در روز اول عید و تحویل سال نو برنامه دارند. یکی از برنامه های مشترک مساجد تلاوت قران و خواندن ادعیه و دعای سال تحویل است و پس از تحویل سال همه شرکت کنندگان به همراه امام جماعت و هیات امنای مسجد به دیدار خانواده شهدا می روند .

از میان مساجد محله مسجد امیر المومنین (ع) در یافت آباد هر سال برنامه نکوداشت و یادواره شهدا را در ساعات اولیه تحویل سال برگزار می کند .

آدرس

مسجد

شهرک ولیعصر، خیابان شهید رجایی ،خیابان سجاد جنوبی، اول خیابان 12 متری شهید خرم

مسجد باب الحوائج(ع)

شاد آباد،محله 17 شهریور ،اول خیابان 15 متری سوم

مسجدحضرت ابوالفضل(ع)

یافت آباد ،خیابان شهید مرتضی زندیه ،خیابان شهید میرهاشم

مسجد امیر المومنین(ع)

بزرگراه فتح ،خیابان خلیج فارس ، نبش چهارراه خلیج فارس

مسجد الجواد (ع)

شاد آباد ، 76 متری سعید آباد، نبش مدرسه تذهیب

مسجد علی بین موسی الرضا (ع)

خیابان شهیدان بهرامی ، خیابان جلالی جنوبی ، 10 متری امام هادی (ع)

مسجد امام هادی (ع)

بلوار معلم ، شهرک امام خمینی ،اول خیابان شهید مظفر

مسجد امام حسن مجتبی (ع)

تحویل سال نو درکنار مزار 218 شهید در گلزار شهدا

5شنبه آخر سال و روز اول نوروز از روزهای شلوغ گلزار شهدای یافت آباد است و خانواده شهدا حتی پس از 30 سال از شهادت فرزندانشان خودرا به گلزار می رسانند و نوروز را در کنار آنها شروع می کنند.

باگذشت سال ها بیشتر مادران شهدا به سختی راه می روند و از میان پستی و بلندی های سنگ های قبور - که بسیار در موردش نوشتیم وعجبا که کار ساماندهی به جایی نرسید- خود را به مزار فرزندانشان می رسانند سفره کوچکی پهن می کنند و با حسرت و دلتنگی برایشان قران می خوانند .

"کبری بهزاد پور" مادر شهید "عابدین قدرت بیگلو" از آذری زبانان ساکن محله است .با پسرش که درد و دل می کند دل را می لرزاند و چشمان همزبانانش خیس می شود.

او می گوید:« هر سال زمان تحویل سال نو به اینجا می آیم و عهد کرده ام که تا زنده ام سال نو را در کنار عابدین تحویل کنم .»

با دست به روی نوشته های سنگ مزار می کشد و لابلای کلماتی که نوشته شده : تاریخ شهادت 4 فروردین سال 1361 عملیات فتح المبین را با دقت می شوید و با دستمال سفیدی خشک می کند .

مادر شهید سعی می کند گریه نکند و می گوید:«عابدین می گفت عید باید همه خوشحال باشند و گریه در روز اول عید معنا ندارد .»

"فاطمه شیرزادی " خواهر شهید "محمد رضا شیرزادی " از افرادی است که پس از شهادت برادر به دنیا آمده است و هیچ تصویری از برادر ندارد.

می گوید:«خیلی دوست داشتم برادرم را می دیدم اما تمام چیزهایی که از او می دانم تعاریف و بیان خاطراتی است که از پدر و مادر و بزرگترهای فامیل شنیده ام و تا یادم می آید هر سال در زمان تحویل سال به کنار مزارش می آییم وساعات اول سال را در کنار برادری که حسرت دیدنش را داشتم می گذرانم .»

دفن شدن شهیدان در زادگاهشان و دوری مسافت از دلایلی است که برخی از خانواده شهدارا به گلزار شهدا و یابهشت زهرا می کشاند .

"فضه شهبازی" مادرشهید "ابراهیم غفاری " از آن دسته ازمادرانی است که فرزندش در رزن همدان به خاک سپرده شده و از زمانی که همسرش فوت کرده نمی تواند هر زمانی که دلش خواست خود را به مزار فرزند برساند و یک دل سیر با او حرف بزند .

اومی گوید:«هر وقت دلم برای ابراهیم تنگ می شود به گلزار شهدای یافت آباد می آیم و در کنارمزار شهدای گمنام می نشینم و برایشان مادری می کنم .»

این روزها بازارکار کودکان و نوجوانانی که با فروش آب کار می کنند داغ است ."محمد امین" 10 ساله که درآپارتمان های روبرویی گلزار شهدا در بلوار ابراهیم آباد زندگی می کند با بیان اینکه با پیشنهاد دوستش این کار را می کند می گوید:«دوستم رضا سال هاست که در5 شنبه آخر سال و روز های اول و دوم عید در گلزار آب می فروشد و از درآمدی که به دست می آورد راضی است با پیشنهاد او من هم به گلزار آمدم اما سعی می کنم پولی نگیرم مخصوصا از خانواده شهدا پولی نمی گیرم .»

نوروز در فرهنگ اسلام

عیداز ریشه عود به معنای بازگشت و رجوع به اصل و حقیقت و فطرت پاک خدایی است .

میبدی در کشف الاسرار می نویسد : عید از کلمه بازگشت به این معنی است که خداوند رحمت خود را متوجه بنده اش می کند و انسان نیز با فرمانبرداری خود به پروردگارش روی می آورد .

حجت الاسلام ناصحی با بیان این مطلب می گوید:«استفاده از واژه عید در فرهنگ اسلامی نشان دهنده نگاه روحانی و معنوی به این معنی است و در قران مجید با چند ویژگی مطرح شده اول اینکه از آسمان ریزشی مبارک انجام می شود و مائده های خدایی فرود می آید و دیگر اینکه عید روز شادی و شادمانی است و رزق و روزی دنیوی فراهم و سفره ای پر نعمت مهیا می شود .»

رییس جامعه روحانیت جنوب تهران و امام جماعت مسجد جامع المهدی (عج) با اشاره به اینکه نوروز جشن آفرینش است می گوید :«نوروز بیش از هر چیز نشان دهنده درک زمان است و همانطور که در سوره والعصر آمده خداوند به زمان سوگند می خورد و فصل بهار کلاس معرفت و دوره آموزشی خدا شناسی و معاد شناسی است و همه با دیدن سرسبزی و طراوت بهار درمی بابند که قدرتی عظیم حیات مجدد را به طبیعت بخشیده است .»

او تاکید می کند:«در اسلام عید و پیروزی و شادکامی در گرو ترک گناه است و زمانی که قلب ازغبار غیر خدا زدوده شود و با عمل صالح نورانی و معطر می شود مقصود حقیقی عید حاصل می شود که همان بازگشت به فطرت توحیدی است.»

ناصحی به نوروزو آداب دینی آن اشاره می کند و ادامه می دهد :«در روایات اعمال و آداب مختلفی برای نوروز بیان شده که از مهمترین آنها خانه تکانی دل از معصیت و زدودن دل از کینه ها و دلگیری هاست و تلاوت قران و نماز و دعای عید نوروز و هدیه دادن و دید و بازدید و صله ارحام از دوستان و آشنایان از آن جمله است .»

زیارت اهل قبور و شهدا در ایام نوروز از مواردی است که رییس امور مساجد به آن تاکید می کند و می گوید:«رفتن و زیارت اهل قبور و شهدا در روزهای اول سال نو و برگزاری مراسم تحویل سال نو در کنارمزار شهدا از آداب دینی نوروزاست.»

او دیدار و تجلیل از بزرگترها مخصوصا سالخوردگان را از اعمال و آداب با فضیلت نوروز می داند و می گوید:«عید فرصت مناسبی است که به دیدار بزرگان فامیل و افرادی که به هر دلیل در خانه سالمندان زندگی می کنند برویم ودر حدیثی از پیامبر آمده که یکی از صورت های تکریم خداوند ،تجلیل از سالخوردگان مسلمان است.»

هفت سین قرانی

در کنار هفت سین نوروزی می توان از هفت سین قرانی یاد کرد.حجت الاسلام ناصحی با بیان این مطلب می گوید:«ازعلی (ع)روایت است که هفت سین قرانی را در ظرفی چینی با آب زعفران و گلاب نوشته شود و در روز اول عید بنوشند.»

هفت سین قرانی شامل این آیات است :

سلام قولا من رب الرحیم

سلام علی نوح فی العالمین

سلام علی ابراهیم

سلام علی موسی و هارون

سلام علی آل یاسین

سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین

سلام هی حتی مطلع الفجر

105105

کد خبر: 607516

وب گردی

وب گردی