مخالفت جدی کهرم با طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر این‌که سازمان ارزیابی طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی را انجام نداده است، مخالفت جدی خود را با طرح انتقال آب اعلام کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه شهروند، اسماعیل کهرم در مورد اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست مبنی بر این‌که برای طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی ارزیابی زیست‌محیطی به سازمان ارسال شده و مورد تایید قرار گرفته و ارزیابی زیست‌محیطی آب‌شیرین‌کن‌ها نیز درحال انجام و تکمیل است، گفت: در سازمان محیط‌زیست، ارزیابی زیست‌محیطی این طرح انجام نشده است و این طرح برای نخستین‌بار است که عنوان می‌شود.
او با بیان این‌که آب خلیج فارس حدود ١٣ در ١٠٠٠ نمک دارد، گفت: احتمالا قصد دارند برای انتقال آب از آب‌شیرین‌کن استفاده کنند که در این صورت من صددرصد مخالف این طرح خواهم بود، چون خلیج فارس یک خلیج بسته است و تنگه هرمز ٥٦ کیلومتر بیشتر نیست، بنابراین هر نوع آلودگی در آن باقی می‌ماند، همچنین آب‌شیرین‌کن‌ها نمک را از بین نمی‌برند، بلکه آب‌شیرین‌کن‌ها نمک را از آب جدا می‌کنند و آن را داخل خلیج فارس می‌ریزند و آب شورتر می‌شود.

انتقال آب خلیج فارس به یزد وعده رئیس‌جمهوری است
مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این‌که پرسش اساسی این است که آب منتقل شده، برای چه اموری استفاده خواهد شد، گفت: سازمان محیط‌زیست هرگز ادعایی در مورد انتقال آب به استان یزد نداشته است، بلکه آقای روحانی در سفر استانی خود به یزد اعلام کرد که آب خلیج فارس را به این استان منتقل می‌کند.
کهرم در ادامه گفت: موافقت ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست با طرح انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی موافقت رئیس و مرئوسی بوده است و حتی ارزیابی زیست‌محیطی این طرح صورت نگرفته است و برای نخستین‌بار است که این طرح عنوان شده است.

سازمان با انتقال آب مازندران به سمنان مخالفت کرد
کهرم با بیان این‌که محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌ دولت‌های نهم و دهم قصد داشت آب دریای مازندران را به سمنان انتقال دهد، گفت: سازمان محیط‌زیست به‌شدت با این طرح انتقال آب و ساخت کارخانه‌های آب‌شیرین‌کن و ریختن نمک در این دریا مخالفت کرد.

یزد قطب کشاورزی نمی‌شود
مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر این‌که مخالف طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی است، افزود: مسأله اینجاست که باید بدانیم هدف از انتقال این آب چیست؟ چون اگر آب تمام دنیا به یزد انتقال داده شود، این استان تبدیل به قطب کشاورزی نخواهد شد. استان یزد یک شهر کویری است و هیچ محصول کشاورزی ندارد، چون علاوه بر داشتن آب، خاک مساعد نیز لازمه کشاورزی است درحالی‌که خاک این استان شوره‌زار است، بنابراین طرح انتقال آب به یزد از لحاظ اقتصادی به‌صرفه نیست.
کهرم با اشاره به این‌که اگر آب را با تانکر به برخی روستاهای استان یزد برسانیم بهتر از طرح انتقال آب خلیج فارس است، گفت: مقدار نمکی که ١٠ کارخانه آب‌شیرین‌کن در طول روز تولید می‌کنند، باعث افزایش نمک و کاهش مقدار آب خلیج فارس می‌شود و موجودات آبزی حساس به شوری آب، حیات خود را از دست می‌دهند و حیات خلیج فارس بعد از ١٠‌سال به‌طور کل می‌میرد.
او با بیان این‌که برای حرکت آب در لوله به قرار دادن پمپ و مصرف برق نیاز است، افزود: این اقدام باعث ایجاد آلودگی و سر و صدا می‌شود، بنابراین انتقال آب شرب از طریق تانکر به روستاهای یزد برای دولت صرفه اقتصادی بیشتری دارد.
مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر این‌که طرح انتقال آب مقرون به صرفه نیست و طرح شکست‌خورده‌ای محسوب می‌شود، گفت: من ایمان دارم که خانم ابتکار با موضوع آشوراده مخالفت داشت، ولی در سیستم رئیس و مرئوسی امکان مخالفت نبود.
او افزود: رئیس من به من اجازه می‌دهد که با حرف او مخالفت کنم، ولی آقای روحانی به خانم ابتکار اجازه مخالفت نمی‌دهد و این از خوشبختی من است که با وجود موافقت خانم ابتکار با طرح آشوراده، من توانستم مخالفت خود را با این طرح اعلام کنم و بگویم که سازمان حفاظت محیط‌زیست در این موضوع باخت.
کهرم در پایان افزود: این‌که من می‌توانم نظری مخالف خانم ابتکار به‌عنوان رئیس سازمان محیط‌زیست داشته باشم نشانگر این است که من رئیس خوبی دارم ولی نمی‌دانم خانم ابتکار هم رئیس خوبی دارد یا نه؟ و سازمان محیط‌زیست مخالفت‌های خود را توسط فردی چون من اعلام می‌کند.

20106

کد خبر: 607518

وب گردی

وب گردی