نکاتی درباره مسمومیت با شوینده‌ها درایام خانه‌تکانی

یک فوق متخصص ریه با اشاره به مصرف بالای مواد شوینده در ایام خانه تکانی، هشدارهایی پیرامون مشکلات تنفسی و مسمومیت و آلرژی داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، ابوالفضل مظفری در خصوص استفاده نادرست از مواد شوینده به ویژه هنگام خانه تکانی گفت: استفاده از مواد شوینده مستلزم دقت و توجه به نکات ایمنی است تا با بی‌احتیاطی موجب مشکلات تنفسی، مسمومیت و آلرژی نشود.

این متخصص ریه افزود: مسمومیت ناشی از مواد شوینده گاهی به آلرژی و تنگی نفس ختم می‌شود و حتی در مواردی فرد به واسطه بی‌احتیاطی ممکن است جان خود را از دست بدهد. استفاده از مواد شوینده در محیط‌های بسته یکی از مواردی است که می‌تواند منجر به مسمومیت و تنگی نفس شود؛ به این معنی که در محیط‌هایی که جریان هوا کم است، تاثیر مخرب‌تری دارد. در شوینده‌هایی مانند سفید کننده‌ها و لوله بازکن‌ها از مواد شیمیایی استفاده شده که فعل و انفعالات شیمیایی در فضایی که هوا جریان ندارد به مراتب بیشتر است.

او ادامه داد: مصرف وایتکس و جوهر نمک برای مبتلایان به آسم و آلرژی بسیار خطرزا است و تا حد امکان باید از استفاده این مواد توسط افراد بیمار اجتناب شود. یکی از بی‌احتیاطی‌های جبران‌ناپذیر، مخلوط کردن مواد شوینده با هم و ترکیبات قلیایی و اسیدی است و البته بیشترین میزان مسمومیت در مخلوط کردن وایتکس و جوهر نمک است که منجر به تولید گاز خطرناک و کشنده می‌شود.

او افزود: آلاینده‌های سمی و استنشاق آن همچون سوسک کش‌ها نیز خطر تنگی نفس و مسمومیت در پی دارند و نباید از این مواد در محیط‌هایی که مواد غذایی در آن نگهداری می‌شود یا کودکان رفت و آمد دارند، استفاده شود.

مظفری تاکید کرد: علاوه بر شوینده‌ها، گرد و غبار نیز می تواند در ایجاد مشکلات تنفسی موثر باشد که بهترین شیوه استفاده از ماسک‌های بهداشتی است؛ ضمن اینکه سیستم‌های تهویه باید در فضا وجود داشته باشد تا مانع از تجمع گرد و غبار یا گازهای ناشی از استفاده شوینده‌ها شود.

او گفت: فراموش نکنیم که کودکان دارای حساسیت‌های جدی‌تری در برابر گرد و غبار و مواد شوینده هستند. متاسفانه در بسیاری از موارد آشامیدن این مواد توسط کودکان که موجب سوزاندن ریه و معده و مجراهای تنفسی می‌شود، گزارش شده است.

این متخصص ریه افزود: پس از مسومیت باید بیمار را هر چه سریع‌تر به مراکز درمانی منتقل کرد و تعلل و خوددرمانی می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری در مسمومیت ایجاد کند.

او ادامه داد: همچنین باید در نگهداری از این مواد نیز دقت لازم صورت گیرد تا به راحتی در دسترس افراد ناآگاه و کودکان قرار نگیرد.

مظفری تاکید کرد: عدم آگاهی، بی‌احتیاطی و بی‌توجهی به نکات ایمنی هنگام خانه تکانی، می‌تواند آسیب‌های جدی به سلامت وارد کند که در این زمینه باید سلامت را در اولویت امور زندگی قرار داد.

20106

کد خبر: 607605

وب گردی

وب گردی