نگاهی به تمرین‌های مناسب برای پست‌های مختلف فوتبالی

در انگلیس تحقیقات جالبی انجام شده است که میزان و نوع فعالیت‌های فیزیکی مورد نیاز فوتبالیست‌ها در پست‌های مختلف را ارزیابی کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، تحقیقات انجام شده در انگلیس نشان داده است که هر کدام از بازیکنان فوتبال در هر پست چه حرکاتی را بیشتر انجام می‌دهند و در نتیجه‌ به قوی کردن کدام قسمت از بدن و چه تمرین‌هایی احتیاج دارند.

این تحقیقات به بررسی بازیکنان لیگ برتر انگلیس پرداخته است. لیگ برتر، حرفه‌ای‌ترین لیگ فوتبال انگلیس است که بازیکنان آن در سطح بین‌المللی نیز فعالیت می‌کنند. محققان با کمک فیلبمرداری و آنالیز حرکات 55 بازیکن بررسی‌های خود را انجام دادند. این 55 نفر شامل 18 مدافع، 18 هافبک و 19 مهاجم بود. این بازیکنان در 12 تیم مختلف بازی می‌کردند.

برای این تحقیقات در طول یک سال هر بازیکن توسط یک دوربین اختصاصی تحت نظر بود. این بازیکنان در بازی‌هایی که 90 دقیقه‌ کامل در زمین بودند تحت نظر قرار گرفتند. نتایج نهایی این بررسی‌ها جالب توجه بود. هر کدام از بازیکنان که در پست خاصی بودند، حرکات خاصی را با شدت مخصوص به خود انجام می‌دادند. تفاوت زیادی بین حرکات فوتبالیست‌های در پست‌های مختلف وجود داشت. نتایج برای هر کدام از پست‌ها به شرح زیر است:

* مدافع:

مدافعان بیشترین میزان پیاده روی سریع، جست و خیز و حرکات ترکیبی را انجام می‌دهند و کمتر از دیگران وقت خود را صرف دویدن و دویدن سریع می‌کنند. نسبت به مهاجمان، مدافعان بیشتر به زمین می افتند و نیاز دارند که زود از جای خود برخیزند. مدافعان، مخصوصا مدافعان وسط بیش از همه می پرند، هد می‌زنند. ضمنا نسبت به مهاجمان، مدافعان بیشتر به سمت عقب یا جلو می‌پرند. مدافعان نیاز دارند تا برای رقابت کردن با مهاجمان قوی باشند.

* هافبک:

بازیکنان هافبک کمتر می‌ایستند یا حرکات ترکیبی انجام می‌دهند. آنها بیشتر زمان را می‌دوند. تحقیقات نشان داده است که بازیکنان هافبک فواصل بیشتری را نسبت به دیگران می دوند. هم‌چنین در این مطالعات مشخص شد که بازیکنان هافبک کمتر حرکات ترکیبی انجام می‌دهند و بیشتر توپ را تصاحب می‌کنند. در مقابل مهاجمان تصاحب توپ، دویدن و حرکات ترکیبی زیادی دارند. ضمنا بازیکنان هافبک باید در پرش عمودی قوی باشند و این حرکت را زیاد تمرین کنند.

* مهاجم:

مهاجمان باید نسبت به دیگر بازیکنان قوی‌تر باشند، زیرا آنها بیشتر برخوردهای فیزیکی خواهند داشت. مهاجمان توقف‌های ناگهانی انجام می‌دهند و باید بتوانند در مدت زمان کوتاهی سرعت خود را زیاد یا کم کنند. بنابراین این بازیکنان باید پایین تنه قوی داشته باشند و تمرینات قدرتی انجام دهند. ضمنا انجام تمرینات احیای قوا نیز برای این بازیکنان لازم است.

604/601

کد خبر: 607712

وب گردی

وب گردی