عمو مهربان: با این رویه ، سال آینده  گروه کودک نخواهیم داشت/هر سال که گذشت دریغ از پارسال شد!

مجتبی ظریفیان می گوید:  سال 94 برای سیما خوب نبود, دلیلش هم این بود که بودجه کافی نداشتیم, اگر یک نگاه کوچک به سالی که گذشت بیندازیم می بینیم که هر سال که گذشت دریغ از پارسال شد.

کارگردان برنامه کودک «جیب جیب» که قرار است نوروز 95 از شبکه 2 سیما پخش شود در مورد موضوع این برنامه در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: مجموعه ی رئال انیمیشن جیب جیب که ازنوروز 95پخش خواهد شد برنامه ای بسیار شاد و متفاوت است که تاکنون به این شکل در ایران کار نکرده ایم و تکنیک آن انیمیشن کات اوت است. قرار است پخش این برنامه از ابتدای سال 1395 از شبکه 2 سیما آغاز شود اما متأسفانه به دلیل اینکه کنداکتور پخش شبکه هنوز بسته نشده ساعت پخش آن مشخص نیست. اما پس از نوروز هر جمعه پخش خواهد شد.

ظریفیان در رابطه با ایده ساخت این برنامه کودک افزود: خانم رضایی که تهیه کننده کار است, 4-5 سال پیش این طرح را داشتند و از آن زمان می خواستیم روی طرحشان کار کنیم اما شرایطش را نداشتیم. با شرایط سازمان صدا و سیما نمی توانستیم کار کنیم و باید اسپانسر می آوردیم و این کار هم به هیچ عنوان اسپانسری نیست چون موضوعات ساده و اولیه را، مثل لامسه و ... به بچه ها یاد می دهد. نتوانستیم جلوی دوستان سرمایه گذار دست دراز کنیم که روی این برنامه سرمایه گذاری کنند در ضمن اگر اسپانسر هم داشتیم مجبور بودیم کار را سفارشی و محدود انجام دهیم و به دلیل این موضوع ها بود که نشد در این چند سال کار را شروع کنیم. امثال من که تهیه کننده هستند باید خیلی روابط خوبی با دوستان سرمایه گذار داشته باشند. باید یک سری سرمایه گذار پیدا کنیم و دست به دست هم دهیم تا بتوانیم یک برنامه خوب بسازیم. اما اکنون شرایط درست است و این برنامه با زحمت بسیار زیاد و هزینه کم ساخته شده است.

این مجری برنامه های کودک درمورد توانایی این برنامه در جبران نبود «کلاه قرمزی» در نوروز امسال گفت: کلاه قرمزی کاری است که بیشتر بزرگسال است. به بهانه کودک، بزرگسال کار می شود، طنزهایی که دارد برای کودکان نیست اما کودکان هم خوششان می آید. «جیب جیب» مختص خردسالان است و به صورت تخصصی برای خردسالان 2 تا 6 سال ساخته شده است و به همین خاطر با «کلاه قرمزی» قابل قیاس نیست.

وی در مورد همکاری با آذیتا رضایی تهیه کننده این برنامه افزود: خیلی وقت است که همکار هستیم. از سال 81 افتخار همکاری با ایشان را دارم. ایشان بازیگر تئاتر بودند و تا به امروز همکاری ها را ادامه دادیم و سعی کردیم که کارهای خوبی را اجرا کنیم تا بچه ها و خانواده ها دوست داشته باشند. خودمان هم سرمان را بالا بگیریم و بگوییم نتیجه اش این چنین شد.

این هنرمند سال 94 را سال خوبی برای سیما ندانست و اظهار داشت : سال 94 برای سیما خوب نبود, دلیلش هم این بود که بودجه کافی نداشتیم, اگر یک نگاه کوچک به سالی که گذشت بیندازیم می بینیم که هر سال که گذشت دریغ از پارسال شد. به طور مثال در گذشته اگر در یک روز از صبح برنامه های کودک با گروه های برنامه ساز مختلف شروع می شد تا 5-6 بعد ازظهر ادامه داشت. همه گروه های برنامه کودک بودند, عمو قناد, فیتیله, عمو پورنگ, شادونه, ما و همه اما الان شما ببینید که از آن برنامه ها چه مانده یا از آن گروه های برنامه ساز کدامشان باقی مانده اند. من نمی گویم این گروه کارش خوب بود یا آن گروه خوب نبود، موضوع صحبت من این است که ما این گروه ها را حفظ نکردیم. هیچ یک از کسانی که سالیان سال دارند کار می کنند را حفظ نکردیم و متاسفانه حس می کنم که اگر با این رویه به جلو برویم، سال آینده رسما گروه کودک نخواهیم داشت. شبکه دو شبکه کودک نیست. زمانی قرار بود این اتفاق بیفتد. ما می گفتیم شبکه کودک اما به همان اندازه گروه اجتماعی و شبکه زندگی هم نام خودشان را روی شبکه می گذاشتند و اکنون هم شبکه زندگی است. در نتیجه هیچ حمایتی برای گروه کودک وجود ندارد. گروه های کودک باقی نماندند. شرایط سختی برای کار وجود دارد و البته فکر می کنم که در تمام شبکه های تلویزیونی این گونه باشد. ما بارها گفتیم و باز هم می گوییم که با هزینه هایی که قرار است بعد از وقوع حادثه انجام دهیم، می توانیم برای بچه ها فرهنگ سازی خوب و درستی انجام دهیم. 20 سال آینده جامعه را جدی نمی گیریم و اگر به کودکان توجهی نشان می دهیم، این توجه ناچیز است.

مجتبی ظریفیان در رابطه با فعالیت شبکه های ماهواره ای کودک این گونه ابراز نظر کرد: بارها گفته ام و بدون هیچ گونه تعصبی می گویم که آن شبکه ها خیلی هدفمند عمل می کنند و برای 20 سال آینده کودکان ما برنامه می ریزند ولی ما خیلی راحت از این مسئله می گذریم. آنها برنامه های کودک می سازند و تمام سیاست هایی که دلشان می خواهد را به بچه ها یاد می دهند. یک کارتون می گذارند و در آن رابطه هایی را نشان می دهند که اصلا به درد بچه ها نمی خورد. یک سری فرهنگ ها را آموزش می دهند که اصلا فرهنگ نیست. ما چه کار می کنیم, به جای این که بیاییم کودک خود را تقویت کنیم و برنامه های خیلی عالی بسازیم خیلی راحت فکرمان را بستیم و از کنارش می گذریم. اگر این گونه ادامه دهیم همان بینندگان قدیم را هم از دست می دهیم . بیننده نداریم چون اصلا برنامه ای وجود ندارد.

«عمو مهربان» در رابطه با راه حل این مشکلات افزود: اول اینکه باید حمایت شویم. ما یک مسابقه آشپزی در سال 89 و 90 داشتیم که در زمان خودش به پربیننده ترین برنامه شبکه دو تبدیل شده بود اما نشد که ادامه دهیم و الان می بینیم که تمام شبکه ها مسابقه آشپزی دارند. حمایت باید وجود داشته باشد. اگر یک برنامه خارجی چندین سال است که کار می کند به دلیل همین حمایت است. راه مقابله با برنامه های خارج از ایران این است که برنامه های خیلی خوب بسازیم . ما کلا حذف شده ایم و دیگر برنامه های خوب یا بد نداریم. شبکه های خارجی کارشان را انجام می دهند و با بهترین دوبله ها کارها را پخش می کنند و متاسفانه هدفمند عمل می کنند .

وی در مورد شبکه «پویا» گفت: حس می کنم شبکه پویا هم هنوز آن هدفی که می خواسته را پیدا نکرده است. زمانی یک شبکه، شبکه اختصاصی کودک است که تمام مسائل مربوط به کودک را پوشش بدهد اما زمانی که فقط انیمیشن نشان می دهد یک شبکه تخصصی است که کار انیمیشن می کند. باید خیلی قوی تر عمل کند. با توجه به پرس و جویی که از اطراف داشتم، گویا شبکه پویا هم نسبت به گذشته سیر نزولی داشته است. این شبکه قبلا پربیننده بوده اما نمی دانم چه اتفاقی افتاده که سیر نزولی را پیش گرفته است.

مجتبی ظریفیان در رابطه با برنامه هایی که در حال حاضر اجرا می کند گفت: در حال حاضر برنامه « با ما بیا » که در روزهای پنجشنبه و جمعه پخش می شود و به دلیل اینکه در یک فضای یک متر و نیمی در استودیو و در جلوی یک پرده کروماکی هستیم، سعی کردیم از این فضا اینگونه استفاده کنیم که برنامه را به صورت عکس نوشته می رویم و داستان های ما به شکلی طراحی می شد که عکس هایی از حیوانات یا انسان ها در پشت سرمان نمایش داده می شود و قصه طنز ما را شکل می دهد.

ظریفیان در رابطه با کارهای آینده اش اظهار داشت: نه تنها من بلکه همه گروه های برنامه ساز کودک هزاران طرح برای برنامه سازی دارند اما متاسفانه نمی شود ان ها را پیاده کرد. برای نمونه چند سال پیش خانم رضایی یک طرحی را نوشته بودند و بر مبنای آن طرح قرار بود سریالی را بسازیم، آن طرح هنوز که هنوز است انجام نشده است. امیدوارم که اتفاق خوبی برای اقتصاد صدا و سیما بیفتد و مدیران، کودکان را بیشتر جدی بگیرند و آن موقع می شود کارهای جدیدتر و بهتری را انجام داد.

«عمو مهربان» سخنان خود را با آرزویی به پایان رساند: امیدوارم سال نو سالی باشد که برعکس همه این سال ها، نگوییم یادش بخیر «کلاه قرمزی» ها داشتیم یادش بخیر «زی زی گولو» ها داشتیم و غیره. نگوییم آن برنامه ها چقدر بهتر از الان بود. به دلیل این اتفاق ها است که داریم همه رویاهایمان را از دست می دهیم. همین الان هم بیننده داریم اما نه به آن اندازه ای که باید داشته باشیم.من آرزوی آرامش وصلح وبرکت برای بچه های ایران والبته برای همه ی مردم جهان را دارم.

505502

کد خبر: 608245

وب گردی

وب گردی