بازار سرمایه در آخرین هفته سال 94

محمدرضا گیوکی *

در اولین روز از آخرین هفته معاملاتی سال شاخص کل بورس 1.054 واحد صعود کرد و به رقم 79,366 واحد رسید. که نمادهای همراه و فولاد بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای فارس و شپنا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند .شاخص فرابورس نیز با (0.80) واحد کاهش به 810 واحد رسید که شتران بیشترین تاثیر منفی را بر ایفکس بر جای گذاشت.

در این روز درگروه خودرو و ساخت قطعات شاهد معاملات مثبتی دراکثر نمادها بودیم، درگروه خودرو تمامی نمادها با صف خرید همراه بودند. بانکی ها جوی متعادل و مثبت داشتند. در گروه فلزات اساسی نیز اکثر نمادها شاهد معاملات مثبتی بودند. پالایشی ها نیز در برخی نمادها مثبت و در برخی نمادها منفی بودند.

و اما در طی هفته:

در گروه خودرو و ساخت قطعات، بیشتر نمادها با معاملات مثبت همراه بودند،همچنین نماد سایپا در این گروه در مورد افزایش سرمایه خود اطلاعیه ای جهت شفاف سازی منتشر کرد که با توجه به نیاز شرکت مبنی بر اصلاح ساختار مالی و تامین نقدینگی لازم جهت انجام سرمایه گذاری های جدید بورسی و غیر بورسی، هیات مدیره افزایش سرمایه معادل با 150 درصد از محل سود انباشته،مطالبات و آورده را مصوب نمود و مقرر گردید که مراحل قانونی در اسرع وقت پیگیری شود.

در گروه فلزات اساسی،با توجه به رشد قیمت های جهانی خصوصا قیمت فلزات شاهد معاملات مثبت در اکثر نمادها بودیم. اما در اواسط هفته، اکثر نمادهای گروه با معاملات منفی همراه بودند، در این گروه شرکت صنعتی و سرمایه گذاری سپنتا در گزارش اولین پیش بینی منتهی به 29/12/95 خود سود هر سهم شرکت را مبلغ 1,154 ریال اعلام نموده است.

محصولات شیمیایی نیز در اکثر نمادها در برخی از روزها مثبت معامله شدند. و در برخی روز ها منفی بودند. همچنین در گروه عرضه برق ،گاز ، بخار و آب گرم شاهد عرضه ی اولیه نماد دماوند بودیم که با قیمت 74.000 ریال عرضه شد.

بانکی ها متعادل و رو به منفی معامله شدند ، در این گروه شرکت بانک تجارت در اولین گزارش حسابرسی شده منتهی به 30/12/95 سود هر سهم خود را مبلغ 167 ریال پیش بینی نموده است که نسبت به سال مالی مشابه قبل با کاهش همراه بوده است.

آخرین عرضه های سال 94 نیز در بازار فرابورس صورت گرفت و بازار سرمایه با امید به چشم اندازی مثبت به استقبال نوروز رفت.

و اما روند بازار سرمایه:

بورس تهران در آغاز آخرین هفته سال 94، در یک روز بین تعطیلی قرار داشت و آخرین فشارهای فروش ناشی از تامین نقدینگی های پایان سال را تجربه می کند، این در حالی است که بهبود نسبی وضعیت قیمت کالاهای جهانی و همچنین قیمت نفت، در این هفته سیگنال مثبتی به بازار سرمایه مخابره نمود و شاخص بورس تهران در کانال 80 هزار واحدی قرار گرفت. همچنین برنامه هایی که در خصوص رونق بازار سهام و پروژه های عمرانی در بودجه سال 95 برنامه ریزی شده است، بر بهبود صنایع بورسی و روند بازار سرمایه بی تاثیر نخواهد بود.

گفتنی است که سرمایه گذاری یکی از الزام های اولیه رشد اقتصادی است و میزان رشد به چگونگی فرآیند سرمایه گذاری و بهره وری اقتصاد، در سطح کلان بستگی دارد. همچنین نقش و تاثیر گذاری بازار سرمایه در رشد اقتصادی، می تواند به بهبود رشد اقتصادی کشور کمک کند و از آن جا که یکی از دلایل تورم و رشد اقتصادی پایین، کمبود سرمایه گذاری نیز است، بازار سرمایه و همچنین راه های جذب منابع مالی از طریق ابزارهای مالی جدید و جذاب، اهمیت بیشتری می یابد.

شایان ذکر است که بورس اوراق بهادار، به عنوان بازاری کارآمد، پس اندازهای موجود در جامعه را به جریان تولید هدایت می کند. در این راستا عملکرد مطلوب شرکت های پذیرفته شده در این بازار، در رونق و پویایی آن یکی از نقش های اساسی را بر عهده دارد. در این خصوص، نرخ تورم در کنار دیگر متغیرهای متاثر بر عملکرد شرکت ها، از اهمیت بالایی برخوردار است و بر سود آوری شرکت ها تاثیر گذار است.در واقع یکی از نمادهای ثبات اقتصادی، پایین بودن نرخ تورم است .

به هر حال تورم تاثیر بسزایی بر نحوه ی سرمایه گذاری داشته و در شرایط تورمی، حفظ قدرت خرید از موارد با اهمیتی می باشد که از طریق سرمایه گذاری در فعالیت های پر بازده ، همانند داد و ستد سهام امکان پذیر است.

بنابراین تغییر سیاست های پولی و همچنین اقتصادی دولت، نمایان شدن آثار لغو تحریم ها با گذشت زمان و همینطور ورود سرمایه گذاران خارجی اگر به صورت مطلوب و مداومی در سال آینده رخ دهد، انتظار بهبود در وضعیت صنایع، روند و سیکل اقتصادی کشور دور از منطق نخواهد بود.

* عضو انجمن حسابرسی و حسابداری ایران و مشاور مدیر عامل کارگزاری بانک شهر

401

کد خبر: 608269

وب گردی

وب گردی