عبدالباری عطوان/ رأی الیوم

ایسکا نیوز: سرنگونی پهپاد جاسوسی بدون سرنشین اسراییل در نزدیکی تأسیسات هسته ای نطنز به دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در سایه تنش های منطقه غرب آسیا و به ویژه حمله اسراییل به نوار غزه از اهمیت فراوانی برخوردار است.

ارسال این هواپیمای جدید رادار گریز از سوی اسراییل، پیام واضحی را به ایران و جهان داد و آن این است که تاسیسات هسته ای ایران همواره تهدید بزرگی بر اسراییل، امنیت و کیان آن به شمار می رود.

مقامات ایران با اعلام سرنگونی این هواپیما و نمایش دادن بخش هایی از آن در مقابل دوربین های تلویزیون و تأکید بر این که کمیته ای از کارشناسان و مهندسان را برای بررسی، استفاده از اطلاعات ضبط شده در کامپیوتر و شیوه عملکرد و دوربین های این پهپاد تشکیل داده اند؛ درصدد رساندن چندین پیام بودند که عبارتند از:

پیام اول: رساندن این پیام به اسراییل که ایران دارای تکنولوژی قادر به سرنگونی هواپیماهای جاسوسی و غیره است و از نظر نظامی و تکنولوژی به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته است.

پیام دوم: ایران می تواند از گروه های مقاومت در غزه با تکنولوژی موشک ها و تجهیزات نظامی دیگر خود حمایت کند.

پیام سوم: ایران به خوبی می داند که کدام یک از کشورهای منطقه با اسراییل همکاری دارند و نیز این را هم می داند که این هواپیما از کجا پرتاب شده است.

پیام چهارم: مقاومت کنندگان فلسطین در مقابل حمله اسراییل به نوار غزه که با ایستادگی خود بر معنویات خویش افزوده اند، تنها نیستند بلکه می توانند به همپیمانان ایرانی خود اعتماد نمایند.

هواپیمای جاسوسی اسراییل نشان دهنده نگرانی اسراییل از نقش فزاینده ایران در منطقه حول محور حمایت از مقاومت چه در فلسطین و چه جنوب لبنان است و بر آن تاکید دارد که اسراییل همواره در تلاش برای تخریب تاسیسات و زرادخانه های هسته ای ایران است.

باید گفت که نگرانی اسراییل پس از موفقیت موشک ایران در سرنگونی پهپاد جاسوسی آن و تولید دو هواپیمای جدید بدون سرنشین و موشک های جدید به نام های "قدیر" با برد 300 کیلومتر از زمین به هوا و دریا به دریا و دیگری به نام "نصر بصیر" مجهز به کلاهک اشعه مادون قرمز بیشتر شده است.
کد خبر: 60985

وب گردی

وب گردی