تا حالا تهران را از بالا ندیده بودم/ بچه‌های محله هرندی مهمان شمیرانی‌ها شدند

ساعت ۸:۳۰ دقیقه آخرین روزهای سرد زمستان است که اتوبوس‌ها شیب خیابان ولنجک را یکی پس از دیگری بالا می‌آیند. کودکان و نوجوانان با گرمکن‌های ورزشی و کیسه‌های پر از خوراکی‌های خوشمزه در میان همهمه و شور کودکانه، از اتوبوس پیاده می‌شوند و به سمت تابلو «مجتمع تفریحی ورزشی توچال» حرکت می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز وزش نسیم سرد صبحگاهی از سوی ارتفاعات توچال، خوشحالی و نشاط را در چهره کودکان محله هرندی بیشتر می‌کند. با جنب و جوش شادمانه، خود را گرم کرده و برای سوار شدن به تله کابین صف‌های منظمی را تشکیل دهند. در جشنواره ورزش‌های زمستانی ارتفاعات توچال که به همت شهرداری منطقه برگزار شد، 550 کودک کار از محله هرندی در جشنواره ورزش‌های زمستانی مهمانان ویژه مراسم بودند. با آنها همراه شدیم تا از جزئیات این جشنواره و برنامه‌های بعدی اداره ورزش منطقه برای پرکردن اوقات فراغت آنها، اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

آرزو داشتم به توچال بیایم

برای کودکانی که به توچال آمده‌اند امروز روزی متفاوت است. روزی که فارغ از کار و درس، قرار است فقط تفریح کنند، آن هم در میان برف که این روزها چشم تهرانی‌ها کمتر به دیدنش روشن می‌شود. نیمکت‌های حاشیه پارکینگ مجموعه تفریحی ورزشی توچال محل مناسبی است برای خوردن یک صبحانه ساده و شروع تفریحی زمستانه. لقمه‌های نان و پنیر را ازکیف و کیسه‌های همراهشان در می‌آورند و دوستانشان را هم در خوردن این صبحانه شریک می‌کنند. چند دقیقه بعد، همه به سمت تله کابین حرکت می‌کنند. مربیان مراقبند تا کودکان را اول از همه سوار تله کابین کنند.

«میثم» 10 ساله یکی از کودکانی است که از محله هرندی به جشنواره ورزش‌های زمستانی آمده است و نمی‌تواند شادی و هیجان خود را از دیدن مناظر کوهستانی توچال مخفی کند.

میثم که هم درس می‌خواند و هم در چهارراه‌ها شیشه خودرو پاک می‌کند، از آرزویی برایمان می‌گوید که حالا برآورده شده است: «همیشه وقتی از دور به کوه‌های شمیران نگاه می‌کردم با خودم می‌گفتم که‌ای کاش من هم می‌توانستم برای یکبار هم شده خود را به کوه‌های پربرف برسانم.

بارها گوشه‌ای از میدان یا خیابانی که کار می‌کردم می‌ایستادم و با حسرت به برف کوه‌های شمیران نگاه می‌کردم. امروز خیلی خوشحالم که آرزوی من برآورده شده است. برای شروع برف بازی لحظه‌شماری می‌کنم.» میثم را با افکار شیرین خود تنها می‌گذارم تا بتواند از دیدن برف و طبیعت توچال لذت ببرد. تله کابین‌های ردیف شده، کم‌کم به ایستگاه 5 نزدیک می‌شوند. کابین‌ها که توقف می‌کنند، دیگر کسی نمی‌تواند مهمانان ویژه جشنواره زمستانی را یک جا‌بند کند. آنها به سمت برف‌ها می‌دوند و دستان خود را از گلوله‌های برفی پر می‌کنند. گلوله‌های برفی در میان خنده‌های آنها گم می‌شوند.

دوست دارم با مادرم دوباره به توچال بیایم

مراقبت از این تعداد در ایستگاه 5، کار آسانی نیست. هر کس به کاری مشغول است. چند نفر سرسره بازی از شیب کوه برفی را ترجیح می‌دهند. پسر بچه‌ها با گلوله‌های برفی به جان هم می‌افتند.

در گوشه‌ای هم، آدم برفی زیبایی در میان دستان کودکان کار، درحال قد کشیدن است. «سارا» 15 سال دارد و سال‌هاست که فال می‌فروشد، او گوشه‌ای ایستاده و به دور دست نگاه می‌کند.

به شهری که از وقتی به یاد دارد در خیابان‌هایش کار کرده است. ما را که می‌بیند، نمی‌تواند خوشحالی‌اش را پنهان کند: «تا حالا تهران را از بالا ندیده بودم. شهر از این بالا بالاها چقدر بزرگ است.» سعی می‌کند خانه یا محله‌اش را پیدا کند، اما نمی‌شود: «‌خانه نقلی و فرسوده ما تا اینجا خیلی فاصله دارد. دوست دارم و از خدا می‌خواهم که یکبار هم با مادرم به اینجا بیایم. دیدن این برف‌ها شاید حالش را بهتر کند.» هوای زمستانه ارتفاعات توچال حال خوبی به همه داده است. کودکان و نوجوانان برای یک روز و شاید چند ساعت، تفریح می‌کنند. گاهی هم خوشحالی خود را با پرتاب گلوله‌های برف به طرف همدیگر یا مسئولان برگزاری مراسم ابراز می‌کنند.

امروز همه شادند

در میان برنامه‌های مختلفی که در جشنواره برگزار می‌شود، مسابقه پرش با گونی و ساخت آدم برفی از همه هیجان‌انگیزتر است. برای مسابقه پرش با گونی تعدادی از کودکان تا کمر در گونی می‌روند و برای اینکه چه کسی زودتر از بقیه به خط پایان می‌رسد با هم مسابقه می‌دهند. آنها همه تلاش خود را برای پیروزی در این مسابقه می‌کنند و در طول راه چند بار هم زمین می‌خورند. در پایان حتی آنها که شکست خورده‌اند هم خوشحال هستند و امروز غصه برای آنها بی‌معنی شده است. مجریان مراسم آنها را به چند گروه تقسیم می‌کنند تا آدم برفی بسازند. اعضای هر گروه برای اینکه آدم برفی‌شان از گروه دیگر بهتر باشد، تمام تلاش خود را می‌کنند. بچه‌ها برای اینکه آدم برفی‌شان حسابی جذاب به نظر برسد از دوستان خود و کسانی که در محوطه هستند، میوه، شال گردن و کلاه قرض می‌کنند. آدم برفی‌ها خیلی زود آماده می‌شوند و اعضای هر گروه با افتخار کنارشان عکس یادگاری می‌گیرند.

«یوسف» 10 سال است در رستوران کار می‌کند. او حالا کنار آدم برفی ایستاده و دلش می‌خواهد خستگی همه این سال‌ها را از تن به‌در کند؛ خستگی همه سال‌های کودکی را که با کار در خیابان و رستوران و... گذشت. او به همشهری محله می‌گوید: «امروز خیلی خوش گذشت و خستگی زندگی و کار سخت از تنم بیرون رفت. مهم‌تر از همه اینکه یک دوست خوب هم پیدا کردم که با کمک هم آدم برفی ساختیم.» ساعت برگزاری جشنواره کم‌کم به انتها نزدیک می‌شود و زمان سوارشدن بر کابین‌ها و پایین رفتن از توچال می‌رسد. کودکان کار، یکی پس از دیگری سوار تله کابین می‌شوند و با یک دنیا خاطره شیرین و به یادماندنی و رویای تکرار دوباره این اتفاق، توچال را ترک می‌کنند.

آنقدر کار می‌کنم که دوباره به توچال بیایم

4 طرف محوطه ایستگاه 5 در محاصره کودکان و نوجوانانی است که برای نخستین بار مهمان توچال شده‌اند. بدون ترس از زمین خوردن با سرعت روی برف‌ها می‌دوند. هر چند دقیقه یکبار گلوله برفی با سرعت زیاد به مسئولان، عکاسان یا شهروندان اصابت می‌کند. دیدن شادی لبخند بر چهره کودکان کار، مانع از این می‌شود که کسی اخم کند و ناراحت شود.

مسئولان برگزاری جشنواره برای کودکان‌کار مسابقه طناب‌کشی برگزار می‌کنند و خود نیز در یک طرف طناب می‌ایستند تا با کودکان پرانرژی مسابقه دهند. برنده همه مسابقات طناب‌کشی، کودکان‌کار هستند.

«امیر» 18 ساله یکی از کودکان‌کار محله هرندی است که از برنده شدن در مسابقه طناب‌کشی حسابی خوشحال است. او که در مغازه میوه‌فروشی کار می‌کند، توضیح می‌دهد: «نفس کشیدن در کوه‌های توچال و تماشای مناظرطبیعی‌اش خیلی لذت‌بخش است. کاش می‌توانستیم چند روز در سال به توچال بیاییم و برف بازی کنیم. آنقدر کار می‌کنم تا پول‌هایم به اندازه‌ای برسد که بتوانم همراه مادر و خواهرم، به توچال بیایم.»

گلوله برفی دوستان امیر، او را به ادامه برف بازی دعوت می‌کند.

منتظر جشنواره ورزش‌های تابستانی در ارتفاعات شمیران باشید

استفاده از ظرفیت‌های گردشگری و کوهستانی شمیران برای توسعه ورزش همگانی از اولویت‌های اصلی سازمان ورزش شهرداری تهران است. برگزاری جشنواره‌های مختلف به مناسبت‌های ملی و مذهبی نیز در راستای تحقق همین هدف است. مهندس «محمد رضایی» رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران درباره برگزاری جشنواره‌های ورزشی توضیح می‌دهد: «‌در جشنواره ورزش‌های زمستانی امسال که با محوریت کودکان‌کار محله هرندی برگزار شد، دانش‌آموزان 5 مدرسه از محله هرندی منطقه 12 پایتخت را با گرمکن‌های ورزشی و دستکش به ارتفاعات توچال آورده‌ایم تا روز شاد و با نشاطی داشته باشند. برنامه‌های متنوعی نظیر طناب‌کشی، پرش با گونی، درست کردن آدم برفی و پرتاب کردن حلقه برگزار شد. برای این برنامه زحمت زیادی کشیده شد، اما تماشای لبخند و خوشحالی کودکان کار، خستگی من و دیگر همکارانم را برطرف کرد.» او به نقش مهم تفریح و ورزش در زندگی کودکان‌کار اشاره می‌کند و در این‌باره توضیح می‌دهد: «کودکان کار به دلیل اینکه باید خرج خود و خانواده‌شان را تأمین کنند، شرایط سختی را در زندگی دارند، اما زندگی آنها ناخواسته درگیر این مشکلات شده و این موضوع نباید آنها را از تفریح سالم و ورزش محروم کند. کودکان‌کار هم مثل بقیه همسن و سالانشان برای موفقیت در تحصیل نیاز به تفریح سالم و ورزش دارند که باید زمینه را برای دستیابی به این مهم برای آنها فراهم کنیم. برگزاری برنامه‌هایی از این دست ادامه خواهد داشت و در فصل تابستان هم جشنواره ورزش‌های تابستانی در ارتفاعات شمیران برگزار خواهد شد.»

با شادی کودکان کار خستگی از یادمان رفت

«علی خسروی» رئیس اداره ورزش شهرداری منطقه از صبح اول وقت به مجتمع تفریحی ورزشی توچال آمده تا همه برنامه‌ها به بهترین شکل ممکن برگزار شود. خسروی، درباره فعالیت اداره ورزش در حوزه آسیب‌های اجتماعی می‌گوید: «ورزش یکی از بهترین راهکارها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش سلامت شهروندان است. کودکان کار، ناخواسته شرایط سخت زندگی‌شان را می‌گذرانند، اما این موضوع نباید آنها را از تجربه تفریح و ورزش‌های سالم محروم کند. اجرای جشنواره ورزش‌های زمستانی در توچال برای تحقق همین هدف بوده است. در این مدت تلاش کردیم تا کودکان کار، روز شاد و پر نشاطی را در ارتفاعات توچال داشته باشند که امیدوارم به هدفمان رسیده باشیم. در روزهای برگزاری جشنواره، میزبان مناطق 8، 12، 14، 16، 20 بودیم و در روزاختتامیه برنامه ویژه‌ای برای کودکان‌کار محله هرندی تدارک دیده شد. ارائه خدمات تفریحی، ورزشی متنوع به کودکان کار، سبب می‌شود تا آنها انرژی‌های خود را تخلیه و اوقات فراغت‌شان را به بهترین نحو سپری کنند.» او شهروندان سایر مناطق پایتخت را به استفاده از امکانات تفریحی ورزشی منطقه دعوت می‌کند و توضیح می‌دهد: «ارتفاعات شمیران فقط متعلق به شمیرانی‌ها نیست و دیگر شهروندان پایتخت هم باید از این فرصت برای تفریح و ورزش در طبیعت استفاده کنند. البته قصد داریم که استفاده از امکانات ورزشی و تفریحی در شمیران را برای همه شهروندان ساده و ارزان کنیم. تلاش می‌کنیم که برنامه‌هایی از این دست که با هدف شادی و نشاط همه شهروندان به‌ویژه کودکان‌کار اجرا می‌شود، در آینده هم ادامه داشته باشد.» رئیس اداره تربیت‌بدنی منطقه، خبری هم برای پرکردن اوقات فراغت در ایام نوروز می‌دهد و می‌گوید: «‌تا قبل از عید نوروز، «سورتمه» مجموعه تفریحی ورزشی توچال افتتاح می‌شود تا در روزهای ابتدایی سال 1395 گردشگران، اوقات خوشی را در اینجا سپری کنند.»

به گفته مسئولان تله کابین، علاقه‌مندان می‌توانند در نوروز 1395 هر روز از ساعت 8:30 تا 16 از امکانات مجموعه تفریحی، ورزشی توچال استفاده کنند. البته از ساعت 14 تله کابین‌ها به سمت بالا نمی‌روند.


رضا افراسیابی -سرویس اجتماعی

105105

کد خبر: 618548

وب گردی

وب گردی