365 روز در  وزارت بهداشت چه  گذشت؟/ پرسه ای در حوزه سلامت سال 94

سال 94 سالی پر خبر و پر حادثه در حوزه سلامت کشور بود در این سال اتفاقات متعددی باعث واکنش مثبت وزارت بهداشت بود .

نیوشا یعقوبی- ایسکانیوز : در این گزارش به تفصیل به شرح اخبار و با جزییات به این اتفاقات و ,واکنش های مسئولان پرداخته ایم.

شرح واکنش ها- توضیحات

شرح خبر

خبر

تاریخ

ردیف

دکتر محمد آقاجانی (معاون درمان وزارت بهداشت): 35 درصد از زوج‌های نابارور به روش‌های کمک باروری نیاز پیدا می‌کنند. حال تنها 18 درصد از سیکل‌های کمک باروری از سوی بخش دولتی ارائه می‌شود.

82 درصد روش‌های کمک باروری توسط بخش خصوصی ارائه می شوند. بنابراین با توجه به شرایط موجود و اینکه یکی از موانع اصلی مساله افزایش جمعیت، مسائل و مشکلات مالی‌ست، این برنامه تلاش دارد تا با حمایت مالی از زوجین نابارور و نیز توسعه خدمات ناباروری، قدم‌های جدی در راستای ارتقا و افزایش جمعیت بردارد.

سالانه حدود 88هزار زوج نابارور به میزان زوج‌های نابارور کشور افزوده می‌شود این وزارتخانه در زمینه درمان زوج‌های نابارور برنامه هایی دارد.

برنامه وزارت بهداشت برای درمان زوج‌های نابارور کم‌بضاعت

23

اسفند

1

دکتر بهروز بهجت (مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت): درباره برخی مواد غذایی مثل غلات، تاریخ تولید و انقضا مطرح نیست، بلکه تاریخ بهینه مصرف را لحاظ می‌کنیم. مثلا در مورد برنج، بعد از اینکه این محصول شالیکوبی می‌شود، می‌گوییم تاریخ بهترین زمان مصرف آن دو سال بعد از شالیکوبی است. درست است که می‌توان برنج را دو تا سه سال نگهداری کرد، اما قرارداد می‌کنیم که تاریخ تولید و انقضاء را بیشتر از دو سال، آن هم در شرایط خاص نگهداری، برای برنج لحاظ نکنیم.

وزارت بهداشت درباره 130 هزار تن برنج تاریخ مصرف گذشته که قسمتی از آنها به چرخه مصرف بازگشتند توضیح داد.

توضیح وزارت بهداشت درباره مصرف 130 هزار تن برنج تاریخ گذشته

17

اسفند

2

دکترعلی اردلان(مشاور معاون بهداشت و مدیر دفتر کاهش خطر بلایا وزارت بهداشت): این سامانه یک سامانه لجستیک سیار برای مواقع بحران است که در واقع مانند یک مرکز بهداشت ذخیره چنانچه مراکز و خانه‌های بهداشتی در بلایا دچار آسیب شوند، قادر به ارائه خدمت خواهد بود. این سامانه به جز زنجیزه سرما، همه اقلام و ویژگی‌های یک خانه بهداشت را دارد و قادر است 90 درصد خدمات بهداشتی خانه‌های بهداشت کشور را در زمینه مراقبت کودک و مادر، نمونه‌برداری بیماری‌ها، ارائه دارو به نیازمندان، معاینه مراجعه کنندگان بر روی تخت معاینه را ارائه کند.

سامانه پشتیبانی خدمات بهداشتی در حوادث و بلایا توسط معاون بهداشت وزیر بهداشت در محل ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رونمایی شد.

رونمایی از خانه بهداشت سیار

10

اسفند

3

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: متاسفانه قصوری صورت گرفته است و خاطیان به مراجع قضایی معرفی شده‌اند اما هنوز دلیل قطعی این اتفاق در حال بررسی است.

محمدآقاجانی ( معاون درمان وزارت بهداشت): مراحل درمان صورت این زن انجام شده و درفت پوستی برای این بیمار استفاده شده و در حال ترمیم است، همچنین مجرای تنفسی مصنوعی نیز برای او تعبیه شده است.

وزارت بهداشت در این زمینه گزارشی ارائه کرد و تایید کرد که این اشتباه، اشتباه کادر درمانی بوده است.

دکتر رسول دیناروند(رییس سازمان غذا و دارو): متاسفانه سیلندر اکسیژنی که برای این مادر استفاده شده رنگ آمیزی شده بوده و مربوط به گاز CO2 بوده است که بعدا رنگ آن را تغییر داده اند.

وزیر بهداشت در توضیح حادثه بیمارستان چمران و سوختگی لب، دهان و ریه مادر دوقلوها هنگام زایمان به علت استنشاق گازی غیر از اکسیژن، گفت: وزارت بهداشت خود شاکی این حادثه است.

این زن که دوقلو باردار بود، در اتاق عمل به علت استنشاق ترکیبی از گازهای دی اکسید کربن و اکسید نیترو (N2O) که اشتباهاً به جای گاز تنفسی بیهوشی به او وصل شده بود، به کما رفت و دچار سوختگی شدید شد.

سوختن مادری جوان پس از سزارین بر اثر استنشاق گازهای دی اکسید کربن و اکسید نیترو

26

بهمن

4

ایرج حریرچی( سخنگوی وزارت بهداشت): عامل این بیماری در برخی مناطق کشور ما وجود دارد و در برخی مناطق نیز وجود ندارد، اما اهمیت زیکا این است که اخیرا در کشورهایی مانند برزیل دیده شده که با تولد نوزادان سرکوچک و مغز کوچک ارتباط دارد، اما این بیماری هنوز کاملا به ویروس زیکا منتسب نشده است. در این زمینه ما باید هوشیار باشیم و به همین دلیل به دقت شرایط را تعقیب می‌کنیم، اما تا کنون نه موردی از این بیماری در کشور دیده شده و نه عامل آن در کشور ما شیوع زیادی دارد.

ویروس زیکا نام یک گونه ای از ویروس فرمانرو است و ازپشه به انسان منتقل می‌شود. ابتلا به این ویروس بیشتر در نقاطی از آفریقا و جنوب‌شرق آسیا دیده شده است. ویروس زیکا توسط پشه‌ای موسوم به «آیدس آیگیپتی» (حشره مصری) منتقل می‌شود که ناقل بیماریهای دیگری از جمله تب زرد و تب دنگی نیز هست. اما در موارد نادری انتقال آن از طریق رابطه جنسی هم گزارش شده است.

شیوع ویروس زیکا

12 بهمن

5

دکتر رسول دیناروند( رییس سازمان غذا و دارو): محورهای عمده این تفاهم‌نامه در حوزه کمک‌های فنی، اقتصادی و همچنین اقتصادی و تکنیکی بین دو طرف است. بنابراین حضور کشور ژاپن در حوزه سلامت، می‌تواند برای ما مفید باشد. این سرمایه‌گذاری می‌تواند به ارتقای کیفیت تولید تجهیزات پزشکی داخلی کمک کند. در دوره پس از برجام، شرکت‌های بزرگ دنیا در حوزه سلامت، علاقه‌مند به حضور و سرمایه‌گذاری در ایران هستند.

مراسم امضای تفاهم نامه با سازمان کمک‌های فنی خارجی تجهیزات پزشکی ژاپن (امتا)برگزار شد.

تفاهم وزارت بهداشت با نماینده شرکت‌های بزرگ تجهیزات پزشکی ژاپن

11 بهمن

6

7 بهمن _ محمدمهدی گویا(رئیس مرکز مدیریت بیماری‌ها واگیر وزارت بهداشت ): ابتلای دانش‌آموزان یک مدرسه ابتدایی در یاسوج به بیماری آنفلوانزا قطعی نیست. هنوز علت بیماری دانش‌آموزان این مدرسه که یک عفونت ویروسی ساده است، مشخص نشده است. این بیماری تنها در سطح یک مدرسه بوده و حتی در سطح شهر نیز شایع نیست. بیماری میان دانش‌آموزان مدرسه شدید نیست و هیچکس نیز بر اثر این بیماری فوت نکرده است.

9 دی _ در پی این ویروس محمد رضایی، پرستار بیمارستان 22 بهمن نیشابور بود حین خدمت به مبتلایان به بیماری آنفلوانزای H1N1 به این بیماری دچار شده و در گذشت.۹ دی دکتر ایرج حریرچی، قائم مقام و محمد میرزابیگی، معاون پرستاری وزیر بهداشت در منزل پدر مرحوم رضایی ثانی حضور یافتند تا پیام تسلیت وزیر بهداشت را به خانواده مرحوم سیدمحمد رضایی ثانی ابلاغ کنند.نمونه‌ها بررسی شده و فوت وی به علت مبتلا شدن به بیماری و ویروس H1N1 به دلیل مواجهه با مبتلایان بوده است؛ گرچه این اتفاق بسیار دردناک و ناراحت‌کننده است ولی تحلیل پیچیده‌ای ندارد. این پرستار فداکارانه به تمام بیماران خدمت می‌کرده در مواجهه با بیماران، به این ویروس مبتلا شده است و این نوع اتفاقات در همه‌جا می‌افتد اما امیدواریم به حداقل برسد.

18 آذر_ سیدحسن هاشمی(وزیر بهداشت): آنفلوآنزا بیماری‌ای نیست که به یک استان یا یک شهر منحصر باشد، بلکه با توجه به فصل سرما و ماهیت بیماری، ممکن است در کشور فراگیر شود.در صورت فراگیر شدن بیماری، حتماً وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی خواهد کرد. میزان ابتلا به آنفلوآنزا در کشور ما کمتر از کشورهای منطقه مثل عربستان است. موارد فوت شده حاکی از وجود بیماری زمینه‌ای بوده است.

وزیر بهداشت در18 آذر به منظور بررسی آخرین وضعیت آنفلوآنزا وارد کرمان شد.

آنفولانزا

7 بهمن

7

خسرو صادق‌نیت( رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت):دریافت گزارش ساعت به ساعت و به تفکیک ایستگاه‌ها، مکاتبه با استانداری جهت تشکیل جلسات اضطرار به منظور هماهنگی و آمادگی در صورت تشدید آلودگی، اطلاع رسانی به عموم مردم از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری به منظور خود مراقبتی مردم در شرایط آلودگی هوا و ارائه راهکارهای مناسب جهت کاهش صدمات گروه‌های آسیب پذیر، هماهنگی با معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در تهران به منظور آمادگی مراکز درمانی برای روزهای آلوده و پذیرش بیماران و ارائه خدمات به گروه‌های آسیب پذیر با مشکلات قلبی - عروقی و تنفسی و همچنین بازدید از مرکز کنترل و سنجش آلودگی هوا، بخشی از اقدامات وزارت بهداشت در مورد آلودگی هوا بوده است.

40 روز آلودگی هوای تهران و اقدامات وزارت بهداشت در مواجهه با آن

اقدامات وزارت بهداشت در مورد آلودگی هوای پایتخت

13 دی

8

وزیر بهداشت با اشاره به امضای تفاهم نامه با وزارت رفاه گفت: در این تفاهم نامه از ظرفیت بانک رفاه کارگران به منظور پرداخت خدماتی که توسط سازمان تأمین اجتماعی از بیمارستان‌های وزارت بهداشت خریداری می‌شود، استفاده خواهد شد.این تفاهم نامه گشایشی در روابط مالی که باید بین بیمارستان‌های وزارت بهداشت و همچنین دریافت کنندگان خدمت که سازمان تأمین اجتماعی است، ایجاد خواهد کرد. با امضای تفاهم نامه، مراکز درمانی دولتی می‌توانند خدمات خود را موثرتر و با کیفیت بیشتری ارائه دهند. توافقاتی در خصوص بدهی‌ها انجام شده که امیدواریم طبق توافق، کارها پیش رود.

تفاهم جدید وزرای بهداشت و رفاه برای پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها امضا شد.

تفاهم جدید وزرای بهداشت و رفاه برای پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها

6 دی

9

دکتر عباس زارع نژاد: بامداد 24 آذر بیماری با دو همراه به بیمارستان شهید چمران مراجعه می‌کند که متاسفانه همراهان بیمار مصرف مواد غیرمجاز داشته و از وضعیت عادی برخوردار نبودند. بیمار در اورژانس بیمارستان در حال دریافت خدمات درمانی از سوی کادر درمانی مربوطه بود، همراهان بیمار که به دلیل مصرف مواد غیرمجاز وضعیت عادی نداشتند، شروع به فیلمبرداری از اورژانس کرده و در همین حین نیز به توهین و فحاشی به پزشک و پرستار می‌پردازند. این وضعیت مورد اعتراض کادر درمان مربوطه قرار گرفته، موبایل آنها ضبط می‌شود و در این جریان به لحاظ عادی نبودن شرایط همراهان بیمار مذکور، درگیری فیزیکی نیز رخ می‌دهد.البته بلافاصله مسئولین دانشگاه و نیروی انتظامی وارد عمل شده‌اند، یک نفر از همراهان بیمار توسط نیروی انتظامی دستگیر شده و تحقیقات نیز ادامه دارد. دادستانی شهر، نیروی انتظامی و همچنین دکتر ایدنی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز به شدت پیگیر قضیه هستند.

همراهان بیمار با کادر بیمارستان سوسنگرد درگیر شدند. تیم ویژه وزارت بهداشت به محل خادثه اعزام شدند.

درگیری همراهان بیمار با کادر بیمارستان سوسنگرد

24 آذر

10

سید حسن هاشمی(وزیر بهداشت): بنده هم این خبر را در شبکه های مجازی شنیده ام و تیمی را مامور کرده ام که به اصفهان بروند و در این مورد تحقیق کنند.

معاون دادستان شهرستان خمینی شهر: ساعتی قبل کادر متخلف بیمارستان اشرفی این شهرستان برای انجام تحقیقات تکمیلی با دستور مرجع قضائی، بازداشت شدند.

فردای آن روز دادستان عمومی و انقلاب اصفهان گفت: پرونده تخلف کادر پزشکی بیمارستان اشرفی خمینی شهر با جدیت در حال پیگیری است. او اعلام کرد که اتهام این افراد خودداری از کمک به مصدوم است.

محمد آقاجانی (معاون درمان وزارت بهداشت):من نیز به همراه مدیرکل نظارت عازم اصفهان شدیم و بعد از بررسی‌های لازم تصمیمات گرفته و اجرایی شد. بر این اساس اولا با توجه به بروز این تخلفات تصمیم گرفته شد که رییس و مدیر بیمارستان از سمت خود برکنار شوند که این اتفاق افتاد. در روز گذشته دو دادگاه نظام پزشکی و تخلفات اداری تشکیل شد، کیفرخواست صادر شد و پزشک و فعلا فعالیت پرستار مسوول نیز به حالت تعلیق درآمده است.

سید حسن هاشمی(وزیر بهداشت) : کسی که این کار را انجام داده از سلامت روان برخوردار نبوده. رای صادره در مورد اتفاق یکی از بیمارستان‌های اصفهان بازدارنده است و بیمارستان‌های دولتی و خصوصی به آن توجه خواهند کرد. باید این مساله را بپذیریم که حواشی ایجاد شده پیرامون این اتفاق غیرطبیعی بود. اصل اتفاق با تاخیر به ما گزارش داده شد اما اکنون جلسه رسیدگی به تخلفات اداری و نظام پزشکی تشکیل و رای صادر شده است. مدیر بیمارستان، بخش بازرسی و حراست دانشگاه توبیخ شده و برکنار شدند و به هیات تخلفات اداری نیز معرفی شده اند. بنابراین در شرایط عادی کسی که از سلامت روان برخوردار است این کار را نمی‌کند.

نایب رییس دوم کمیسیون بهداشت و درمان : گزارش هایی که امروز از حادثه بیمارستان خمینی شهر به مجلس رسیده ما را نسبت به صحت این اتفاق دچار تردید کرده است.چراکه به ظاهر این ماجرا از سوی یکی از کارمندان اخراجی بیمارستان بزرگ نمایی شده است. شنیدیم که مادر بچه وقتی نتوانسته پول بیمارستان را بدهد از پرستاری که می خواسته بخیه بزند پرسیده اگر بخیه نزنید جایش روی صورت بچه می ماند و او گفته بخیه زدن یا نزدن چندان فرقی نمی کند. سپس مادر هم با رضایت شخصی خودش از پرستار خواسته بخیه نزند و بچه را از بیمارستان ببرد. اما گویا یکی از کارمندان اخراجی بیمارستان که شاهد این ماجرا بوده با تحریک مادر صدرا کوچولو او را علیه کادر بیمارستان تحریک کرده است.

وزیر بهداشت در کانال تلگرامی اش: او به مردم اطمینان می دهد که هیچ چیز از حقوق آنان بالاتر نیست و اگر تخلفی صورت گرفته باشد، به شدت با آن برخورد می شود و به همکارانش حق می دهد که دلشکسته باشند چرا که یک اتفاق، سبب شده تا کل جامعه پزشکی زیر سوال برود.

والدین یک پسر پنج شش ساله، او را به خاطر شکستن چانه اش به بیمارستان بردند و دکتر تجویز کرده که باید چانه بخیه زده شود. پرستار مشغول زدن بخیه می شود و اواسط کار متوجه می شود که والدین بچه پول ندارند بدهند. به دستور پزشک بخیه ی زده شده باز می شود و پسر بچه روانه خانه می شود!

حادثه خمینی شهر

18 آذر

11

فاطمه هاشمی( رییس بنیاد بیماری‌های خاص): هفته گذشته طی جلساتی که با وزارت بهداشت و آقای دیناروند داشتیم، قرارشد هزینه‌های پانسمان بیماری پروانه‌ای از طرف وزارت بهداشت پرداخت شود. معاونت درمان نیز در جلسات بعدی دعوت می‌شود که حداقل در چند قطب «ای بی» در کشور، پزشک و پرستار مخصوص اختصاص داده شود.

رییس بنیاد بیماری‌های خاص از پرداخت هزینه پانسمان بیماری‌ «ای بی» توسط وزارت بهداشت خبر داد.

پرداخت هزینه‌های پانسمان بیماری «ای بی» توسط وزارت بهداشت

5 آبان

12

تا بحال چنین چیزی ثابت نشده و بر مبنای یک یا دو گزارش نمی توان چنین ادعایی کرد. مواد افزودنی به آرد را کارشناسان تغذیه صاحب دانش و تجربه و آگاه از آخرین استاندارهای بین المللی به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد می دهند و تصمیم گیری ها در این حوزه خلق الساعه نیست.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی شایعه ابتلای مردم به آلزایمر در صورت اضافه کردن آهن به آرد را تکذیب کرد.

تکذیب ابتلا به آلزایمر با افزودن آهن به آرد از سوی وزیر بهداشت

3 آبان

13

سید حسن هاشمی(وزیر بهداشت): ما در این زمینه بسیار جدی هستیم و اجازه نمی‌دهیم که مواد آسیب‌رسان به سلامت دانش‌آموزان توزیع شود. ما امروز با رئیس‌جمهور از بیمارستان فیاض‌بخش بازدید کردیم که پنج تخت از شش تخت مربوط به بیماران سکته مغزی بود. 15 درصد از ایرانیان به خاطر سکته مغزی فوت می‌کنند. 50 درصد مرگ و میر ایرانیان نیز به خاطر سکته‌های قلبی و مغزی است و دلیل آن به خاطر نوع روغن‌هایی است که از 30 سال پیش استفاده می‌شده است. از فردا یکشنبه اولین کاری که انجام می‌دهیم مربوط به بوفه مدارس است و کارشناسان بهداشت محیط در این زمینه اقدامات لازم را انجام می‌دهند؛ چرا که ما در مورد بوفه مدارس سختگیر هستیم.

اقدامات وزارت بهداشت در مورد سالم‌سازی بوفه مدارس

سخت‌گیری وزارت بهداشت در سالم‌سازی بوفه مدارس

2 آبان

14

محمد آقاجانی (معاون درمان وزارت بهداشت) : طرح تحول سلامت از 15 اردیبهشت‌ماه سال 93 در حالی آغاز شد که وضعیت حوزه سلامت با بحران جدی مواجه بود و دو صندلی داغ در زمینه دارو و درمان وجود داشت؛ به طوری که با مشکلات جدی در حوزه دارو و مشکلات حاد در درمان مواجه بودیم. در زمینه بهداشت و آموزش پزشکی نیز مشکلاتی بود، اما معضل دارو و درمان بیش از همه چیز مردم را آزار می‌داد. بنابراین گام اول طرح تحول در هشت بسته در این دو حوزه آغاز به کار کرد و تاکنون ادامه دارد . در گام دوم طرح تحول برنامه‌های متعددی در حوزه بهداشت در دستور کار قرار گرفت، به ویژه پوشش خدمات بهداشتی اولیه در حاشیه شهر و تقویت شبکه خدمات بهداشتی در روستاها و شهرها آغاز شد. گام سوم این طرح نیز مربوط به تعرفه‌های خدمات پزشکی و محدود کردن پرداخت‌های مردم به تعرفه‌های قانونی و اصلاح نظام پرداخت در کشور بود. گام چهارم نیز درباره تغییرات در حوزه آموزش پزشکی است که به زودی اعلام می‌شود. خوشبختانه نتایج درخشان طرح تحول سلامت توانسته مردم را تا حد زیادی راضی کند، اگرچه کمبودها در این حوزه بسیار است اما مردم از طرح استقبال کرده و نهادهای مختلف نظام نیز همراهی داشتند؛ به طوری که رضایتمندی مردم از مجموع طرح تحول 85 درصد بوده و این مهم‌ترین دستاورد ما است. طراحی ما در طرح تحول براساس نیازها و مشکلات مردم بوده و هدف‌گیری‌ها درست انجام شده است. زمانی که مشکل اصلی مردم پرداخت و هزینه‌های کمرشکن و فقرزای سلامت بود، هدف‌گیری ما برای بیمه مردم افزایش پوشش بیمه‌ای، کاهش پرداخت در بیمارستان‌ها، تهیه وسایل مورد نیاز پزشکی در بیمارستان‌ها و جمع‌کردن بساط تعرفه‌ها و پرداخت‌های غیرقانونی، به درستی انجام شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره اجرای شتابزده طرح تحول نظام سلامت و افزایش هزینه‌های درمان توضیح داد.

واکنش وزارت بهداشت به اجرای شتابزده "طرح تحول سلامت"

25 مهر

15

19 مهر_ علی اسدی (معاون فنی دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت): این اتفاق بسیار تلخ و ناگوار است و از نظر روانی، سیاسی و اجتماعی به دنیا و همچنین ایران آسیب زده است. بر همین اساس در وزارت بهداشت راهکارهایی به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت اورژانسی فرستاده‌ایم که برای افراد آسیب دیده‌ای که از حج بازگشته‌اند، شاهدان صحنه و کسانی که عزیزانشان را از دست داده‌اند، مداخلات سلامت روان صورت گیرد. به عنوان دفتر متولی سلامت روان، برای پیشگیری از عوارض روانی ناشی از این حادثه، یک برنامه اجرایی تدوین و فرآیند خدمت را هم تعریف کرده‌ایم. طبق این برنامه، گروه‌های سلامت روان دانشگاه‌ها این افراد را شناسایی و پیگیری می‌کنند.به این ترتیب حادثه دیدگانی که از لحاظ سلامت روان مشکل جدی دارند، مورد غربالگری قرار گرفته و مداخلات تکنیکی و فنی سلامت روان برای آنها انجام می‌شود تا به این ترتیب از عوارض روانی در این افراد جلوگیری شود.

۱۵ مهر_ درخواست وزیر بهداشت از سازمان جهانی بهداشت برای بررسی فاجعه منا(او قرار بود در شصت و دومین اجلاس منطقه ای سازمان جهانی بهداشت در کویت شرکت و سخنرانی کند به دلیل پی‌گیری‌های فاجعه منا در این اجلاس شرکت نکرد)

۱۴ مهر_ سید حسن هاشمی(وزیر بهداشت): ادعای حمل اجساد منا با لودر و لیفتراک صحت ندارد. عمدی بودن این فاجعه با عقل جور درنمی آید.

۱۰ مهر_ دومین جلسه وزیر بهداشت با همتای سعودی جهت تسریع در انتقال پیکر شهدای منا به کشور

۹ مهر_ وزیر بهداشت به منظور انجام تمهیدات انتقال پیکرهای مطهر جان باختگان منا دوباره عازم جده شد. پیش از این تاکید شده بود که هیچ ایرانی تاکنون در مکه دفن نشده و نخواهد شد و پیکرهای زائرانی که هنوز هویت دقیق‌شان مشخص نشده است برای تعیین هویت قطعی نیز بزودی به ایران منتقل خواهند شد.

8 مهر_وزیر بهداشت: اطمینان کامل دادند که هیچ ایرانی تاکنون در مکه دفن نشده و نخواهد شد. قرار شد زائران ایرانی جان باخته‌ای که هویت‌شان مشخص شده به جده و از آنجا به ایران منتقل شوند. درباره مفقودین ایرانی نیز قرار شد پیگیری‌های لازم صورت گیرد. براساس این تعاملات مقرر شد ادامه شناسایی اجسادی که هویت‌شان مشخص نشده، اما چهره و مشخصات نزدیک به ایرانی‌ها را دارند، در داخل کشور صورت گیرد.

8 مهر_دکتر محمد مهدی گویا( توصیه‌های دوباره وزارت بهداشت به حجاج درباره "کرونا"): مرس بیماری ویروسی جدیدی است که طی سال‌های اخیر در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان، امارات و قطر شایع شده است. این بیماری در حال حاضر هیچ واکسن یا درمانی ندارد و تنها با رعایت نکات بهداشتی می‌توان از شیوع آن جلوگیری کرد. تب بالای 38 درجه، سرفه و تنگی نفس را از علائم شایع این بیماری است. وی از حجاج خواست که در صورت بروز علائم تنفسی یا اسهال تا 14 روز پس از بازگشت از سفر حج سریعا به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

6 مهر_ وزیر بهداشت و رئیس جمعیت هلال‌احمر عازم جده شدند.در این سفر دکتر امیرمحسن ضیایی، رییس جمعیت هلال احمر، اسدی لاری، مدیرکل امور بین الملل وزارت بهداشت و حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزیر خارجه ایران برای رسیدگی به وضعیت حجاج جان باخته و مفقود وزیر بهداشت را همراهی می‌کنند.

۴ مهر_ ستاد ویژه پیشگیری از "کرونا" در وزارت بهداشت تشکیل شد.

فاجعه منا در همزمان با عید قربان در مراسم رمی جمرات در «خیابان ۲۰۴» نزدیک تقاطع آن با «خیابان ۲۲۳»، در منطقهٔ منا، شهر مکه، عربستان سعودی رخ داد. ازدحام حجاج باعث کشته شدن دست‌کم ۲٬۲۳۶ نفر شد.

فاجعه منا

2 مهر

16

8 تیر

تجمع اعتراضی پرستاران در 5 بیمارستان تهران و 3 شهر بزرگ کشور

پرستاران به طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد اعتراض داشتند. اجرای طرح "پرداخت مبتنی بر عملکرد" که از سوی وزارت بهداشت آغاز شده است؛ باعث اعتراض تعدادی از پرستاران شاغل در تهران و برخی شهرها شد. معترضین در حالی به میزان دریافتی خود انتقاد داشتند که وزارت بهداشت تاکید دارد با اجرای این طرح، در پرداخت بین رده‌های مختلف کارکنان و مدیران شاغل در بیمارستان‌های وزارت بهداشت، عدالت برقرار می‌شود.

محمد شریفی مقرم(دبیرکل خانه پرستار): این طرح از سال گذشته پس از اجرای سه برابر شدن تعرفه‌های پزشکی از سوی وزارت بهداشت جایگزین طرح کارانه شد که البته اساس این طرح از ابتدا تبعیض آمیز و غیر عادلانه بود.

دبیر ستاد کشوری برنامه تحول نظام سلامت: از ویژگی های ممتاز این طرح لحاظ شدن سختی مراقبت در پرداختی کارکنان است، به گونه ای که در بخش هایی از بیمارستان مانند بخش اورژانس یا ICU که مراقبت های دشوار و پیچیده از بیماران انجام می شود، دریافتی کارکنان به همان نسبت بالاتر است.

محمد آقاجانی(معاون وزیر بهداشت): سیستم پرداخت مبتنی بر عملکرد به گونه ای طراحی شده است که در صورت افزایش مراقبت در بخش ها به همان نسبت دریافتی پرسنل شاغل در آن بخش افزایش می یابد و به عبارتی میزان مراقبت های انجام شده در هر بخش با دریافتی کارکنان شاغل در آن بخش ارتباط مستقیم دارد. قانون بهره وری به طور کامل در دستورالعمل پرداخت مبتنی بر عملکرد لحاظ گردیده و ضریب نوبت کاری شب و ایام تعطیل هم در پرداختی ها اعمال خواهد شد. موضوع اعمال سنوات خدمتی در پرداخت عملکردی در دست بررسی نیز هست و در فاز دوم طرح مورد توجه بیشتر خواهد بود.

دکتررسول دیناروند(رئیس سازمان غذا و دارو): خط تولید برخی از آب معدنی هایی که به اصلاح فوری نیاز داشتند، متوقف شد.زمانی نام برند ها اعلام می شود که به دلیل شدت آلودگی محصول، فرصت جمع‌آوری آنها از سطح عرضه وجود نداشته باشد و موضوع آلایندگی آنقدر جدی باشد که مطلع شدن مردم ضرورت یابد.

رییس سازمان غذا و دارو نسبت به ناسالم بودن برخی از برندهای آب معدنی واکنش نشان داد.

آب معدنی ناسالم

17

سید حسن هاشمی (وزیر بهداشت): ازجمله این برنامه ها افزایش کیفیت واکسن، دارو و تجهیزات پزشکی و سم های کشاورزی و سرمایه‌گذاری بخش خارجی بود

وزیر بهداشت برنامه‌های وزارت بهداشت در پساتحریم را اعلام کرد.

برنامه‌های وزارت بهداشت در پساتحریم

14 شهریور

18

دکتر علی اکبر سیاری (معاون بهداشت وزارت بهداشت): طرح تحول بهداشت در زندان‌ها با تمرکز بر روی بیماری‌های غیرواگیر و واگیر اجرا می‌شود. یک کارشناس سلامت و پزشک عمومی و پزشکان متخصص داخلی، عفونی و روانپزشک نیز در این مراکز فعالیت می‌کنند و سلسله مراتب ارجاع نیز در آن لحاظ می‌شود.

وزارت بهداشت برای اجرای طرح تحول بهداشت در زندان ها اعلام آمادگی کرد.

اجرای تحول بهداشت در زندان‌ها

۷ شهریور

19

سید حسن هاشمی(وزیر بهداشت): مقرر شده است تا افرادی که قصد ورود به ایران را دارند در خاک کشور افغانستان مسیر قرنطینه و ایمن‌سازی را طی کنند تا شاهد ورود بیماری‌هایی مانند سل، وبا و فلج اطفال به کشور نباشیم

وزیر بهداشت بر گسترش همکاری‌های ایران و افغانستان در حوزه‌های آموزش پزشکی، بهداشت عمومی و همچنین دارو و درمان تاکید کرد.

دستور وزیر بهداشت برای کنترل بیماری‌ های واگیر در مرزها

۲ شهریور

20

دکتر علی‌اکبر سیاری( معاون بهداشتی وزیر بهداشت): فاز اول این برنامه به واحد‌های تولید کننده و عرضه کننده موادغذایی واصناف مربوط می‌شود که باید خود اظهاری کنند. فاز دوم نیز مردمی استفاده کننده از این خدمات هستند و باید آمادگی نظارت را داشته باشند و موارد تخلف را به شماره 1490 اعلام کنند.فاز سوم نیز ناظرین وزارت بهداشت هستند که از طریق سامانه‌ای که ایجاد کرده‌ایم و بازرسان وزارت بهداشت و همچنین آزمایشگاه‌هایی که تجهیز شده‌اند، این امر را تحقق می‌بخشند.

تشریح اقدامات انجام شده جهت اجرای برنامه بهداشت عمومی وزارت بهداشت و تحقق غذای سالم از مزرعه تا سفره

برنامه وزارت بهداشت برای بهداشت عمومی

۱۲

مرداد

21

اسماعیل مطلق (مدیرکل دفتر سلامت جمعیت،‌ خانواده و مدارس وزارت بهداشت): هدف اصلی در قسمت بهداشت، پیشگیری از ناباروری است. برنامه ما دراین زمینه آموزش درباره پیشگیری از عوامل موثر بر ناباروری مانند عفونت‌ها، ‌سن بالای ازدواج، فاصله فرزند اول تا دوم و همچنین عوامل محیطی و زیست محیطی است. این برنامه به صورت پایلوت در قزوین و اصفهان آغاز شده است.

اجرای برنامه پیشگیری از ناباروری و همچنین برنامه‌ریزی برای درمان زوج‌های نابارور

برنامه وزارت بهداشت برای پیشگیری و درمان ناباروری

9

مرداد

22

علیرضا نوروزی (رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت): این بسته خدمتی در حوزه اعتیاد و اختلالات مصرف مواد در کودکان و نوجوانان آسیب‌پذیر است و در آن خدمات سلامت مورد نیاز را در حوزه اعتیاد کودکان و نوجوانان آسیب‌پذیر مانند کودکان خیابانی وجود دارد. در درمان هم درمان‌های دارویی و هم غیردارویی وجود دارد. همچنین بسته به نیاز فرد ممکن است درمان به صورت سرپایی یا بستری انجام شود. در این بسته پیش‌بینی شده است که متناسب با شرایط خاص این گروه سنی، اقداماتی انجام شود که آسیب‌های مرتبط با مصرف مواد را در این افراد کاهش دهد.

اجرای پایلوت بسته خدمتی جهت پیشگیری و درمان اعتیاد در کودکان و نوجوانان و جزئیات آن توسط وزارت بهداشت تشریح شد.

بسته درمانی وزارت بهداشت برای اعتیاد کودکان

۳

مرداد

23

سیدحسن هاشمی(وزیر بهداشت): کاهش پرداخت هزینه‌های سلامت از جیب مردم، افزایش دسترسی مردم به دارو و خدمات درمانی و همچنین فراهم کردن زیرساخت‌های نظام سلامت از جمله اقداماتی است که مقدمه اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده است. سازمان جهانی بهداشت نیز تاکنون کمک‌های خوبی از نظر تکنیکال و فنی برای ما داشته است.

طرح تحول سلامت برگرفته از تجربیات جهانی است و با همکاری موثر سازمان جهانی بهداشت در حال اجراست.

طرح تحول سلامت با همکاری جدی سازمان جهانی بهداشت اجرا می‌شود.

۳۱ تیر

24

دکتر علیرضا نوروزی(رئیس اداره پیشگیری از سوء مصرف موادمخدر وزارت بهداشت): قرار است به ازای هر 30 تا 50 هزار نفر جمعیت،‌ یک کارشناس سلامت روان و رفتار در سیستم شبکه بهداشت فعال باشد که در حوزه پیشگیری اولیه، غربالگری تکمیلی از نظر درگیری با مصرف سیگار و مواد مخدر اقدامات لازم را انجام دهد. کارشناسان سلامت روان فعال در شبکه، بحث آموزش پیشگیرانه را نیز برعهده دارند.

تشریح برنامه‌های وزارت بهداشت در حوزه اعتیاد و در قالب طرح تحول نظام سلامت وانجام اقداماتی برای ورود این خدمات به حاشیه شهرها

برنامه وزارت بهداشت برای پیشگیری و غربالگری اعتیاد در حاشیه شهرها

26 خرداد

25

سید حسن هاشمی(وزیربهداشت): در نمونه خون این بیماران علائم مسمومیت مشخص شده است. به لحاظ پزشکی اگر بخواهیم بگوییم این ماجرا عمدی بوده یا سهوی، می‌توانیم بگوییم عمدی بوده، مگر خلاف آن ثابت شود. در هر حال با توجه به شرایط‌مان در منطقه و همچنین موضوع عربستان، چنین مباحثی باید به سرعت پیگیری و اطلاع‌رسانی شود و متخلفان نیز باید به شدیدترین وجه مجازات شوند. مردم نیز همین انتظار را دارند.

در۱۷ خرداد تعدادی از زائران خارجی از اتباع کشورعربستان که در قالب تور سیاحتی زیارتی به مشهد سفر کرده بودند با علائم مسمومیت از جمله تهوع، سرگیجه، افت فشارخون و افت هوشیاری به بیمارستان مراجعه کردند.

حادثه مسمومیت زائران غیرایرانی در مشهد

17 خرداد

26

سید حسن هاشمی(وزیر بهداشت): با بیان اینکه شهرداری تهران می‌تواند در ایجاد فضاهای بیمارستانی و افزایش تخت‌های بیمارستانی به پنج برابر به وزارت بهداشت کمک کند. او گفت:من به عنوان مسوول سلامت کشور و نماینده دولت آمادگی خود را برای تحویل اداره سلامت پایتخت به شهرداری جهت تحقق مدیریت یکپارچه شهری اعلام می‌کنم.

وزارت بهداشت آمادگی دارد که اداره بیمارستان‌ها، اورژانس تهران و همچنین بهداشت شهر تهران را به شهرداری تحویل دهد.

آمادگی وزیر بهداشت برای واگذاری سلامت تهران به شهرداری

22 اردیبهشت

27

دکتر رسول دیناروند (رئیس سازمان غذا و دارو): در سال 93 در حوزه تجهیزات پزشکی اقدامات خوبی صورت گرفته و کاهش جدی ورود تجهیزات پزشکی بی‌کیفیت و قاچاق به عرصه مصرف را شاهد بودیم.

نظارت جدی وزارت بهداشت بر ورود کالاها و تجهیزات پزشکی در و اقدامات ویژه برای کنترل بازار تجهیزات پزشکی و جلوگیری از ورود و مصرف کالای قاچاق در کشور

اقدامات ویژه وزارت بهداشت برای کنترل قاچاق تجهیزات پزشکی

۷ اردیبهشت

28

20106

کد خبر: 618678

وب گردی

وب گردی