فراخوان دبیر کل سازمان ملل متحد برای اشاعه پیام امید نوروز

بان کی مون در پیامی به مناسبت روز جهانی نوروز خواستار اشاعه پیام اساسی نوروز یعنی امید و تجدید حیات در سراسر جهان شد.

به گزارش ایسکانیوز، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی نوروز (21 مارس 2016 برابر 2 فروردین 95) این روز را به همه کسانی که در سراسر جهان آن را جشن می گیرند و افرادی که از این میراث فرهنگی غنی بهره مند هستند تبریک گفت.
بان کی مون با تاکید بر این که نوروز سنتی باستانی با مناسبت امروزی است، گفت: روح دوستی، همبستگی و احترام به محیط زیست طبیعی نوروز، با ارزش های سازمان ملل متحد منطبق است.
وی گفت: صدها میلیون انسانی که در سراسر جهان این سنت را گرامی می دارند، نماینده طیف گسترده تجربه انسان هستند و سنت های آنان غنی و متنوع است به شکلی که بافته ای از جلوه ها و نمادهای فرهنگی را ارائه می دهند.
دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان این که جشن های نوروز در جهان، احترام مشترک برای تجدید حیاتی است که از اعتدال بهاری سرچشمه گرفته است گفت: تمامی مردم می توانند از این حس تازگی الهام بگیرند.
بانکی مون ادامه داد: نوروز از مرزهای ملی، تقسیمات مذهبی و سایر تفاوت ها فراتر رفته و جوامع را با پیوندهای حسن نیت متحد می کند و چنین هدف مشترکی می تواند به صعود انسانیت در این لحظه تاریخی کمک کند.
وی با اشاره این که ما در نخستین سال از دستور کار توسعه پایدار 2030 قرار داریم گفت: دیدگاه ما، زندگی با منزلت برای همه مردم و همچنین نخسیتن سال برای توافق تاریخی پاریس درباره تغییرات اقلیمی است که دارای توان بالقوه زیادی برای شروع آینده ای نوین است.
دبیرکل سازمان ملل متحد با تاکید بر این که درگیری، تبعیض و سایر موارد نقض حقوق بشر همواره هزینه زیادی داشته افزود: باید منشا ایجاد مشکلات را از بین برد و با اقدامهای دلسوزانه به این رنج ها پایان داد.
بانکی مون گفت: با تمرکز بر روابط خوب، نظارت زیست محیطی و صلح پایدار، نوروز مناسبتی است برای تقویت تصمیم ما در جهت این که هیچ کس در سفر ما به سوی آینده ای بهتر عقب نماند.
وی در پایان گفت: اجازه دهید همه مردمی که نوروز را جشن می گیرند قادر سازیم تا آن را با شادی و معنا جشن بگیرند و پیام اساسی نوروز یعنی امید و تجدید حیات در سراسر را اشاعه دهیم.

505

کد خبر: 618735

وب گردی

وب گردی