سال 94  زیر آسمان شهر چه گذشت؟/ مروری کوتاه بر اتفاقات حوزه شهری

شهر به ظاهر کلمه کوچک سه حرفی است اما پشت این کلمه ده ها حوزه و زیر مجموعه و بخش وجود دارد و ممکن است در هر کدام از این حوزه های شهری اتفاقاتی رخ دهد که تا مدت ها ذهن جامعه را درگیر کند و مسئولان در مورد هرکدام واکنشی نشان دهند.

نیوشا یعقوبی- ایسکانیوز: سال 94 در حوزه شهری اتفاقات خوب و بدی افتاد که تا مدت ها دستمایه خبرهای خبرگزاری ها وروزنامه ها شد از آلاینده ها و آلودگی هوا تا بازیابی هویت تاریخی تهران و از جمع آوری دست فروشان و درگیری های ماموران شهرداری تا اولتیماتوم شهرداری به مراکز غیرمجاز عرضه دام و کمک 4میلیاردی شهرداری برای حفظ باغ های کن و زباله های بیمارستانی و کمک شهرداری به اسکان معتادان در فصل سرما تنها بخشی از اخباری بود که در صدر خبرهای سال 94 قرار گرفت.

گزارش ایسکانیوز مروری کوتاه بر اتفاقاتی است که در حوزه شهری افتاد.

واکنش ها

شرح خبر

خبر

تاریخ

ردیف

اصلاحیه بودجه در حالی از سوی اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید مشروط بر اینکه شهرداری ملزم به رعایت سقف کلی بودجه مصوب باشد.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران اصلاحیه بودجه سال 94 با رقم 1050 میلیارد تومان را به تصویب رساندند.

تصویب اصلاحیه بودجه سال 94 شهرداری

۱۶ اسفند

1

محمدباقرقالیباف(شهردارتهران): شهردار تهران افزایش حجم تولید برق از زباله ها به 7هزار تن را از سیاست‌های قطعی شهرداری تهران عنوان کرد و گفت: در شرایط فعلی محل‌های مورد نیاز برای راه اندازی زباله سوز در شهر تهران مشخص شده و آماده سرمایه گذاری در این زمینه توسط سرمایه گذاران داخلی و خارجی هستیم.

شهرداری تهران مهم ترین چالش تهران را مسایل زیست محیطی و آلودگی هوا و همچنین اصلی‌ترین هدف برای مبارزه با این چالش را کمپین «آسمان آبی، زمین پاک» معرفی کرد.

افزایش تولید برق از زباله به 7هزار تن در روز از سیاستهای قطعی شهرداری

۱۰ اسفند

2

سیدجعفر تشکری هاشمی(معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران): باید 60 درصد از درآمدهای ناشی از اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی در اختیار شهرداری باشد؛ اما متاسفانه این مهم محقق نشد. تا پایان سال گذشته بیش از 900 میلیارد تومان طلب از دولت داریم و پیش‌بینی می‌شود، سالانه 200 میلیارد تومان از این محل کسب شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از ورود دیوان محاسبات کشور برای حل مشکل عدم واریز سهم شهرداری از محل جرایم راهنمایی و رانندگی خبرداد.

ورود دیوان محاسبات برای واریز سهم شهرداری از جرایم رانندگی

7 اسفند

3

محمد حقانی(رئیس کمیسیون محیط زیست شورا): سال 85 شهرداری لایحه‌ای در خصوص انتقال برخی مشاغل آلاینده و مزاحم به محدوده منطقه 20 و تالاب بهرام آورد که بر اساس آن قرار بود طی سه سال نسبت به انتقال این صنایع اقدام شود.

با تصویب اعضای شورای شهر، شهرداری تهران دو سال دیگر برای جابجایی مشاغل مزاحم و آلاینده به تالاب بهرام فرصت دارد.

تمدید مهلت دو ساله به شهرداری برای جابجایی صنایع مزاحم به تالاب بهرام

۴ اسفند

4

توضیحات شهرداری منطقه2: در جریان رفع سد معبر دستفروشان، تعدادی از اراذل و اوباش به ماموران خدمات شهری شهرداری منطقه 2 حمله‌ور شده و پنج نفر از آنها را مجروح و راهی بیمارستان کردند.آنهابه خودروهای شهرداری ماموران سد معبر شهرداری نیز صدمه زدند.

در محدوده خروجی متروی شادمان ماموران شهرداری با دست‌فروشان و چرخی‌های مقابل خروجی مترو درگیر شدند.این درگیری منجر به مجروح شدن شماری از دستفروشان شد.

درگیری ماموران شهرداری با دستفروشان مقابل ایستگاه مترو شادمان

27 بهمن

5

واکنش قالیباف : برخی معتقد بودند که این زمین وقف شده است. پس از بررسی های لازم این زمین وقف نبوده و درواقع به شهرداری واگذار شده است. مأموران اجرایی شهرداری منطقه 2 قبل از درگیری مدنظر برای اجرای حکم به کارواش اشاره‌شده می‌روند که درواقع متصرفین غیرقانونی این ملک، مأموران شهرداری را کتک زده و آنها را بیرون می‌کنند.مأموران اجرایی شهرداری منطقه 2 دو روز بعد مجدداً محل کارواش مراجعه کرده بااحتمال درگیری مأموران با یک حالت تهاجمی وارد کارواش می‌شوند.

شهردار منطقه 2 در پی این حادثه استعفا داد.

درجریان انتشار یک فیلم ماموران شهرداری تهران با حمله شبانه به یک کارواش متعلق به مسجد قدس در سعادت آباد، کارگران این کارواش را مجروح کرده و اموال و دارایی های آن را تخریب کردند.

حادثه کارواش دریا سعادت آباد

17 بهمن

6

شهرام گیل‌آبادی(رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران): شهرداری تهران تلاش می‌کند با احیای بناهای تاریخی هویت تاریخی تهران را بازیابی کند. باید باتوجه به پتانسیل‌های گردشگری کشور و به ویژه شهر تهران بتوانیم با استفاده از این پتانسیل‌ها در حوزه گردشگری گام‌های بلندتری برداریم.

شهرداری تهران بر لزوم توجه ویژه به پتانسیل‌های گردشگری شهر تاکید کرد.

تلاش شهرداری تهران برای بازیابی هویت تاریخی تهران

۱۴ دی

7

رحمت الله حافظی (عضوشورای شهر): ارئه گزارش حسابرس وقتی به معنای شفاف سازی تلقی می شود که اطلاعات مورد نیاز در اختیار حسابرس قرار گرفته باشد، صرف انجام حسابرسی به منزله شفاف سازی نیست که مسئولان شهرداری با استناد به انجام این حسابرسی، شعار شفاف سازی می دهند.

رئیس کمیسیون سلامت،‌محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران : در سال ۹۲ تمامی سازمان های شهرداری تهران مکلف بودند با شرکتهایی که فاقد صورت های مالی حسابرسی شده هستند، قرارداد بیش از ۸۸۰ میلیون تومان نداشته باشند، اما بر اساس گزارش حسابرس، این موضوع در این سازمان رعایت نشده است.

ارائه گزارش حسابرسی از دو سازمان زیباسازی ونوسازی شهرداری تهران در دستور دویست و سی ام جلسه شورا قرار داشت که بر اساس مبانی اظهار نظر حسابرسی سازمان زیباسازی نسبت به صورت درآمد و هزینه مردود و از نظر ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد مشروط اعلام شد و سازمان نوسازی نیز کارنامه مشروط گرفت.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران: به دلیل اساسی بودن آثار موارد مندرج در بندهای ۴، ۵ و ۷ ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد؛ عملکرد سازمان زیباسازی شهر تهران در تاریخ ۲۹ اسفند ماه سال ۹۲ مردود شده و مدیر وقت باید پاسخگوی بندهای حسابرسی باشد.

اسمعیل دوستی (نایب رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا): فرمت هایی که سازمان ها و شرکت های شهرداری مورد حسابرسی قرار میگیرند با فرمت حسابرسی شرکتهای خصوصی که به دنبال کسب درآمد و سودهی هستند باید متفاوت باشد. این در شرایطی است که درآمدهای شهرداری ناپایدار، مقطعی بوده و جریانات جاری بازار کسب و کار روی آن خیلی تاثیر گذار نیست.

مهدی چمران: شهرداری و سازمانها و شرکت های تابعه فلسفه وجودیشان خدماتی است و برای ارائه این خدمات قاعدتا" به درآمد هم نیاز دارند. اما بدان معنا نیست که بعد از کسب درآمد برای رسیدن به هدف که همان ارائه خدمات است هرگونه که دوست داشتند هزینه کنند. در خصوص سازمان زیباسازی هم این موضوع صدق می کند درست است که سازمانی خدماتی با ماموزیت های تعریف شده است اما در کنار این ماموریت ها درآمدهم به دست می آورد که در هزینه کرد آن نمی تواند بدون برنامه و بدون رعایت موارد حسابهای مالی اقداماتی را انجام دهد.

علیرضا دبیر: زمانی که حسابرس به صورت های مالی سازمان زیباسازی رسیدگی می کرد مبلغ ۱۸ میلیارد تومان در صورت های مالی سال ۹۳ بدهی واهی شناسایی شده بود که در حال حاضر اصلاح شده است.

محسن پیرهادی( عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورا): برخی سازمانها از ماموریت هایی که برایشان تعریف شده اند فاصله می گیرند. برای نمونه یکی از ماموریت های سازمان زیباسازی ساماندهی میادین شهر است. در مجموع باید یادآور شد که خروجی خوبی از فعالیت‌های سازمان زیباسازی در ذهن ما نیست.

پژمان پشمچی زاده (معاون شهرسازی شهرداری تهران): مدیریت شهرداری تهران در بافت های فرسوده کارنامه قابل قبولی از خود به جا گذاشته است. درست است که مباحث و طرحهای مختلفی در احیا بافت های فرسوده مطرح شد مانند فروش اوراق مشارکت ، فروش متری و وام از بانکها مطرح شد که البته به دنبال اصلاح این طرحها و اجرای برنامه های عملیاتی بهتری هستیم اما همانطور هم که در شورای بازآفرینی مطرح بود محصول کار شهرسازی در موضوع بافت های فرسوده با طلب 500 میلیارد تومانی از دولت قابل قبول است. در فضای کنونی که هیچ کمک و یاری از سوی نهادهای درگیر در نوسازی بافت‌های فرسوده به شهرداری تهران نشد اما مدیریت شهری بیش از توانش هزینه کرد.

شهرداری به حسابرسی شرکت های وابسته از جمله شورای شهر پرداخت

حسابرسی شهرداری

دی و بهمن

8

محمدباقر قالیباف(شهردار تهران):82 درصد منابع آلایندگی هوای تهران وسایل متحرک از جمله موتور، خودرو و ... است و 18 درصد منبع آلایندگی مسکونی است. شهرداری تهران با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن توانسته منابع آلایندگی شهر را تشخیص دهد.وسایل گرمایشی خانگی کمتر از 4 درصد در تولید آلایندگی نقش دارند و وسایل نقلیه و کارخانه‌ها نقش عمده‌تری در تولید آلودگی دارند. باید مهار این گونه وسایل را در اولویت منع قانونی قرار دهیم.

شهردار تهران از ورود سالانه 800 هزار تن آلایندگی به هوای پایتخت خبر داد.

ورود سالانه 800 هزار تن آلایندگی به هوای پایتخت/

آمادگی شهرداری برای حل معضل آلودگی هوا

13 دی

9

مهندس عبدالهی(معاون خدمات شهری شهرداری تهران): تصمیم گرفتیم کمپین شهروند سالم را با همکاری وزارت بهداشت و سازمان زیباسازی شهرداری تهران در حوزه سلامت و در سطح شهر انجام دهیم. موضوعاتی مانند چاقی، مصرف نمک و غیره را مطرح می‌کنیم تا بتوانیم مردم را نسبت به این موضوعات حساس کرده و مشکلات را حل کنیم.

وزیر بهداشت از همکاری وزارت بهداشت و سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای کمپین یک شهروند سالم خبر داد.

همکاری وزارت بهداشت و شهرداری تهران در برگزاری کمپین شهروند سالم

5 دی

10

اگر همه بودجه شهرداری تهران را نیز برای نوسازی اتوبوس بگذاریم، قادر به جبران کسری نیستیم. او برای حل مشکل اتوبوس‌های فرسوده پیشنهاد داد خرید اتوبوس را برعهده بخش خصوصی قرار دهند و به ازای هر کیلومتر پیمایش اتوبوس، به بخش خصوصی پول داده شود و شهرداری تهران نیز نظام کنترلی را مستقر کند.

معاون حمل و نقل شهردار تهران پیشنهاد جدیدی درخصوص حل مشکل اتوبوس‌های فرسوده ارائه کرد.

پیشنهاد جدید شهرداری برای حل مشکل اتوبوس‌های فرسوده

24 آذر

11

شهردار منطقه ۱۲:طرح انضباط شهری منطقه ۱۲ ساماندهی بساط گستران و دستفروشان به درخواست کسبه و مردم بود. درهمین راستا ایجاد شب بازار و روز بازارهایی را در خیابان‌های مختلف پایتخت در نظر گرفته‌ایم.شهرداری تصمیم دارد فضاهای مناسبی را در زمان و مکان‌های مختلف به دستفروشان اختصاص دهد.

این طرح از ساعت ۷ صبح 7 آذرماه آغاز شد، ماموران یگان حفاظت شهرداری تهران و مأموران یگان امداد، مانع از بساط گستری دستفروشان شدند.

جمع آوری گسترده دستفروشان از بازار تهران

7 آذر

12

مجتبی عبداللهی(معاون خدمات شهری شهرداری تهران): این تفاهم‌نامه دردو مرحله با هزینه 2 میلیارد تومان بسته شده تا درخصوص تأمین سیستم روشنایی منطقه 12 به خصوص محله هرندی و امامزاده یحیی اقدام شود.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران به انعقاد قرارداد 4 میلیارد تومانی برای تأمین روشنایی محله هرندی و امامزاده یحیی(ع) با اداره برق خبر داد.

قرارداد 4 میلیارد تومانی شهرداری برای تأمین روشنایی‌ محله هرندی

24 آبان

13

مجتبی عبداللهی(معاون خدمات شهری شهرداری تهران): این مراکز به محض شناسایی توسط تیم‌های شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران جمع‌آوری خواهند شد. دستور العمل‌هایی داریم که تیم‌های ویژه شهرداری در سطح شهر ضمن کنترل، مراکز غیرمجاز را شناسایی و نسبت به جمع آوی آنها اقدام کنند. البته مکان‌هایی نیز ممکن است در کوچه و محلات وجود داشته باشد که قابل شناسایی نباشند، اما درخواست‌مان از شهروندان این است که تنها دام زنده را از 29 مرکز در نظر گرفته شده برای عرضه دام بهداشتی تهیه کنند.

برخورد تیم‌های شهرداری تهران با مراکز غیرمجاز عرضه دام زنده در روز عید قربان

اولتیماتوم شهرداری به مراکز غیرمجاز عرضه دام

2 مهر

14

احمد مسجد جامعی: کمک 4 میلیارد تومانی شهرداری تهران برای حفظ باغات و فضای مشجر کن که در سیلاب اخیر دچار خسران شده بود یکی از مصوبات جلسه قبل بود که این مهم با دستور مستقیم شهردار تهران در حال انجام است. برآوردی که از خسارات روستای کن در سیلاب اخیر شده است رقمی بالغ بر 37.5 میلیارد تومان بوده و این کمک شهرداری در جهت حفظ فضای مشجر این محدوده بوده است. این رقم پس از تامین اعتبار صرف بازسازی باغات و فضاهای مشجر در منطقه آسیب دیده کن خواهد شد.

جلسه شورای شهرستان تهران با حضور احمد مسجد جامعی ، مهدی چمران ، پرویز سروری و محمد نجف برگزار شد. پیگیری مصوبات جلسه گذشته، طرح مشکل روستاییان و رسیدگی به موضوعاتی از قبیل شهرک زیتون و خسارت دیدگان روستای کن از جمله مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.

کمک 4میلیاردی شهرداری برای حفظ باغ های کن

14 شهریور

15

تشکری هاشمی: خط سه مترو تهران تا نیمه شهریور سال جاری از آزادگان تا شهرک قائم به بهره‌برداری می‌رسد.حداقل 200 دستگاه اتوبوس دوکابین به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران تزریق میشود.

شهرداری تهران از بهره‌برداری خط 3 مترو تهران تا نیمه شهریورماه خبر داد.

تمهیدات شهرداری تهران برای آغاز سال تحصیلی 94-95

2

شهریور

16

اسدالله جولایی (مدیرعامل ستاد دیه کشور): این همکاری ضمن کنترل آسیب‌های‌اجتماعی از وقوع آن نیز پیشگیری می‌کند. عمده مشکلات به وجود آمده در جامعه مربوط به عدم آگاهی شهروندان از حقوق اجتماعی خودشان است که لازم است در این زمینه مسئولان ذی‌ربط حقوق و مسایل اجتماعی را برای صاحبان حق توضیح داده و افراد را با قوانین مدنی خودشان آشنا کنند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور بر ضرورت همکاری سه جانبه شهرداری تهران، ستاد دیه و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تاکید کرد.

همکاری‌ شهرداری ‌و قوه‌ قضاییه‌ موثر در پیشگیری از آسیب‌های‌ اجتماعی

27

مرداد

17

اقبال شاکری(رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران): : براساس اخرین اطلاعات، گفت وگویی شفاهی فی مابین مسئولان شهرداری و قوه قضائیه انجام و مقرر شده تا با واگذاری زندان اوین، زندان‌هایی در مکان‌های دیگری که مورد توافق طرفین است ساخته شود. شهرداری باید متناسب با نیاز قوه قضائیه، زندان‌هایی را که آنها می‌خواهند، بسازد تا تهاتر صورت گیرد.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در مورد آخرین جزئیات واگذاری زندان اوین به شهرداری توضیحاتی را ارائه کرد.

جزئیات واگذاری اوین به شهرداری

29 تیر

18

فرزاد هوشیار(مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران): مداخلات اجتماعی در محله هرندی به عنوان پایلوت شروع شده است.این طرح قرار است در یک بازه بلند مدت 15ساله در محلات جنوبی بازار تهران از جمله هرندی ، پامنار و عودلاجان آغاز شود. با توجه به وضعیت موجود در محله هرندی بر این باوریم که با جمع آوری بیش از 3000 معتاد متجاهر در محله هرندی و محلات اطراف می توانیم وضعیت این منطقه را ساماندهی کنیم.

براساس سند اقدام محله هرندی، یک مدل تقویم دار برای مداخلات اجتماعی در محلات جنوبی بازار تهران طراحی شده است.

برنامه 15 ساله شهرداری برای هرندی و عودلاجان

22 تیر

19

فاطمه دانشمند به پیشنهاد شهرداری مبنی بر اختصاص دو میلیارد تومان برای آزادی زنان زندانی با محکومیت مالی بدون قصد اشاره کرد و گفت : بر اساس متن پیشنهادی، شهرداری از محل بودجه ماده 17 می‌تواند مبلغ دو میلیارد تومان را برای ترخیص این زنان زندانی در نظر گرفته و حداکثر ظرف مدت یک سال بعد از زمان ابلاغ این مصوبه اقدام کند.

یک فوریت طرح ترخیص زنان زندانی با محکومیت مالی بدون قصد به تصویب رسید.

ترخیص زنان زندانی با محکومیت مالی توسط شهرداری

16 تیر

20

محمدباقرقالیباف(شهردارتهران): عمده این بدهی به دلیل پرداخت بیمه و معوقات آن بوده است، اما سقف بدهی اینقدر نیست. سازمان تامین اجتماعی از ما طلب‌هایی دارد و ما نیز از آنها طلب‌هایی داریم. رقم دقیق را به یاد ندارم اما در این زمینه اختلاف‌نظر وجود دارد که البته با جلساتی که توسط معاونین مالی و اقتصادی دو طرف برگزار می‌شود این مساله حل خواهد شد.

شهردارتهران نسبت به بدهی 500 میلیارد تومانی شهرداری به تامین اجتماعی توضیحاتی ارائه داد.

توضیح قالیباف درباره بدهی شهرداری به تامین اجتماعی

25 خرداد

21

محمدباقرقالیباف(شهردارتهران): رسیدگی به محرومان فارغ از مسئولیت سازمانی وظیفه همه ماست. در تهران 500هزار خانوار وجود دارد که به لحاظ اقتصادی برخوردار هستند و با هر سلیقه‌ای، روح انسانیت در آنها وجود دارد. همچنین حدود 180 تا 200 هزار خانوار نیز در شهر تهران وجود دارند که به نوعی نیازمند هستند. از این رو هنر ما این است که این ارتباط را بین خانوارهای برخوردار با خانوارهایی که به نوعی نیازمند هستند، برقرار کرده و نیازمندی‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و رفتاری آن ها را برطرف کنیم.

سید پرویز فتاح در دیدار با محمدباقر قالیباف بر همکاری بیشتر این دو مجموعه برای کمک رسانی بهتر به نیازمندان و محرومان کشور تاکید کرد.

همکاری شهرداری تهران و کمیته‌امداد برای خدمت‌رسانی بیشتر به نیازمندان

12 خرداد

22

جعفر تشکری هاشمی(معاون شهردار تهران): همزمان با ترویج فرهنگ استفاده از موتورسیکلت برقی، زیرساخت‌های لازم در سطح شهر از سوی شهرداری تهران ایجاد خواهد شد. همپای ورود موتور سیکلت های برقی، موتور سیکلت های بنزینی استاندارد جایگزین خواهند شد که اولویت نخست مان نیز محدوده‌های پر ترافیک و با آلایندگی بالاست.

یکی از مهمترین اهداف شهرداری در برنامه 5 ساله دوم کاهش آلودگی هواست.

مهمترین اهداف شهرداری کاهش آلودگی هواست

30 اردیبهشت

23

مجتبی عبداللهی(معاون شهردار تهران): براساس قانون زباله سوز بیمارستانی را خارج از محدوده شهری می سازیم. براساس سخنان وزیر بهداشت قرار بر این است که 50 درصد هزینه زباله سوز بیمارستانی توسط مدیریت شهری تهران تامین شود.

وزارت بهداشت و شهرداری تهران در نصب اولین زباله سوز بیمارستانی با یکدیگر همکاری کردند.

نصب اولین زباله سوز بیمارستانی تهران با همکاری شهرداری و وزارت بهداشت

27

اردیبهشت

24

افشین خدامی(معاون امور شهری منطقه 6): این حادثه در پیاده راه شرقی میدان، زمانی که اکیپ معربانان به منظور ساماندهی محل تردد شهروندان اقدام به برخورد با بساط دست فروشان کردند، رخ داده است. در پی این حادثه دو تن از ماموران به شدت زخمی و به مراکز درمانی منتقل می شوند.

ساعت 19 عصر سه شنبه 1 اردیبهشت، اکیپ معبربانان شهرداری منطقه 6 از سوی شماری از دست فروشان شناخته شده میدان هفت تیر، با سلاح های سرد مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و راهی بیمارستان شدند.

ضرب و شتم دو مامور شهرداری توسط دست‌فروشان

2 اردیبهشت

25

20106

کد خبر: 618751

وب گردی

وب گردی