تالاب هامون، ذخیره‌گاه زیست‌کره شد/ چه اتفاقی برای دریاچه سیستانی ها می افتد؟

تالاب بین المللی هامون عصر امروز در چهارمین کنگره جهانی ذخیره گاههای زیست‌کره که در لیما پایتخت پرو در جریان است، به عنوان ذخیره گاه زیستکره به ثبت رسید.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبرآنلاین؛ ثبت این تالاب بین المللی در یونسکو پس از ماه ها تلاش کارشناسی و بین المللی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و به دنبال پیگیری های این سازمان برای جلب توجه و حمایت بین المللی از این تالاب انجام پذیرفت.

تالاب هامون در سال‌های گذشته به دلایل مختلف از جمله ندادن حقابه از سوی افغانستان، با خشکی و خطر نابودی مواجهه شده است، اما قرار گرفتن هامون در فهرست ذخیره‌گاه‌های زیست کره، الزاماتی را برای حفاظت جدی از آن ایجاد می کند.

ذخیره‌گاه زیست‌کره چیست؟

ذخیره‌گاه زیست‌کره مناطق حفاظت‌شده طبیعی-زیستی بین‌المللی هستند که علاوه بر حفاظت، دستاوردهایی نظیر ارائه سایتهای مطالعاتی کم نظیر به دانشمندان و تجربه مهارت انسان در پشتیبانی از توسعه پایدار را نمایان می‌سازند. اعلام ذخیره‌گاه‌های زیست کره برای جلوگیری از تغییرات برگشت‌ناپذیر و بهره‌برداری ناپایدار از منابع طبیعی، در عین نیاز به بهره‌برداری از طبیعت (باتوجه به رشد روز افزون جمعیت) شکل گرفته‌است و به یکی از تقسیم بندیهای مهم حفاظتی جهان بدل شده‌است.

این مناطق حفاظت شده از طرف یونسکو تحت پوشش دفتر شورای هماهنگی بین‌المللی برنامه انسان و کره مسکون (MAB) قرار دارند. از آغاز اجرای آن (دهه ۱۹۶۰ میلادی) تاکنون ۵۵۳ ذخیره گاه زیستکره در ۱۰۷ کشور جهان به ثبت رسیده‌است.

ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران

ایران از سالها پیش جهت حفاظت از منابع طبیعی، تنوع زیستی خود تقسیم‌بندی‌های متفاوتی از حفاظت مانند پارکهای ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاههای حیات وحش، مناطق حفاظت شده و مناطق شکار ممنوع را به مرحله اجرا گذارده‌است.

علاوه بر مناطق تحت مدیریت ذکر شده، ایران در این زمینه از کشورهای فعال و موثر بوده و در سال ۱۹۷۶میلادی با اختصاص ۹ ذخیره گاه زیستکره و پس از ۳۴ سال با موافقت اختصاص ۲ منطقه دیگر (دنا و تنگ صیاد) توسط یونسکو، ایران اکنون ۱۱ ذخیره گاه زیستکره را دارد؛

۱. منطقه حفاظت شده ارسباران با وسعت ۵۲۰۰۰ هکتار

۲. منطقه حفاظت شده ارژن با وسعت ۶۵۷۵۰ هکتار

۳. منطقه حفاظت شده گنو با وسعت ۴۹۰۰۰ هکتار

۴. پارک ملی گلستان با وسعت ۱۲۵۸۹۵ هکتار

۵. پارک ملی کویر با وسعت ۷۰۰۰۰۰ هکتار

۶. منطقه حفاظت شده حرا با وسعت ۸۵۶۸۶ هکتار

۷. پارک ملی دریاچه ارومیه با وسعت ۴۶۲۶۰۰ هکتار

۸. پناهگاه حیات وحش میانکاله با وسعت ۶۸۸۰۰ هکتار

۹. پارک ملی و پناهگاه حیات وحش توران با وسعت ۱۰۰۰۰۰۰ هکتار

۱۰. منطقه حفاظت شده دنا در استان کهگیلویه و بویر احمد

۱۱. پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد در استان چهار محال و بختیاری

۲۰۲۰

کد خبر: 618770

وب گردی

وب گردی