دیدار سرکنسول ایران با استاندار استانبول :  موضوعات منطقه  باید بدون دخالت قدرت های فرامنطقه ای به سرانجام برسد

سرکنسول ایران در استانبول با اشاره به سفر اخیر داود اوغلو نخست وزیر ترکیه به ایران گفت :معتقدیم مسائل دو کشور با همدلی و در فضای دوستی باید حل و فصل یافته و موضوعات منطقه هم باید بدون دخالت قدرت های فرامنطقه ای بین دو کشور مورد بررسی و به سرانجام برسد و این سفر حاکی از علاقه دو کشور برای تقویت روابط بوده که می تواند برای دشمنان دو کشور مایوس کننده باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از نسیم آنلاین،محسن مرتضایی فر سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول با "واسیپ شاهین" استاندار استانبول دیدار و گفتگو کرد.

این دیدار به دنبال حمله انتحاری روز گذشته در استانبول و به مناسبت شروع عید نوروز باستانی و به منظور انجام سنت پاک «صله رحم» رسول اکرم (ص) و تاکید بر اهمیت دولت و ملت شریف ایران به توسعه همدلی و تحکیم مناسبات با ملت و دولت ترکیه، در محل استانداری استانبول صورت گرفت.

در این دیدار، مرتضایی فر سرکنسول کشورمان ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی اخیر در آنکارا و استانبول، برای درگذشتگان طلب غفران الهی و مجروحین شفای عاجل مسئلت نمود.

وی با اشاره به اینکه کشور جمهوری اسلامی ایران نیز از قربانیان اقدامات تروریستی و تروریست ها بوده است ، افزود: اقدامات تروریستی در هر جای جهان محکوم و مذموم می باشد و جمهوری اسلامی همواره خواستار صلح و دوستی و آرامش در ترکیه است و امنیت ترکیه را امنیت جمهوری اسلامی ایران دانسته و برای تحقق آن هم آماده هرگونه همکاری است.

مرتضایی فر با اشاره به مشترکات تاریخی دو کشور در زمینه های گوناگون ، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه را دو کشور قدرتمند خاورمیانه خواند و گفت دو کشور سالیان سال هست بدون تنش جدی در کنار هم بوده و در مواقع سخت هم این همدلی نمود بیشتری به خود گرفته است.

وی باتاکید به اهمیت توجه به حق همجواری افزود: به تاسی و عمل به سفارش نبی مکرم اسلام و آیین عید نوروز امروز به دیدار شما آمدیم تا هم عید نوروز را تبریک گفته و هم تجدید دیداری شده باشد زیرا نوروز نماد صلح و دوستی و برادری است و در نوروز مردم کدورت ها را کنار گذاشته و با هم دیدار می کنند.

سرکنسول کشورمان با اشاره به سفر اخیر داود اوغلو نخست وزیر ترکیه به ایران گفت :معتقدیم مسائل دو کشور با همدلی و در فضای دوستی باید حل و فصل یافته و موضوعات منطقه هم باید بدون دخالت قدرت های فرامنطقه ای بین دو کشور مورد بررسی و به سرانجام برسد و این سفر حاکی از علاقه دو کشور برای تقویت روابط بوده که می تواند برای دشمنان دو کشور مایوس کننده باشد.

استاندار استانبول ضمن تبریک آغاز بهار و نوروز باستانی به ایرانیان مقیم استانبول و دولت و ملت شریف ایران، گفت: ' دشمنان در تلاش هستند با اختلاف افکنی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه ، سیاست های مذبوحانه خویش را به پیش ببرند . دشمنان واقف هستند در صورت وحدت و همدلی دو کشور ایران و ترکیه، در خاورمیانه توشه ای نخواهند داشت، دو کشور به مثابه «سر» در منطقه هستند و ما چاره ی جزء تقویت دوستی ها نداریم.

واسیب شاهین با اشاره به ناملایمات کنونی در منطقه ، وحدت و همدلی بین دو کشور را بیش از گذشته ضروری خواند و گفت: روابط دو کشور برپایه منافع اقتصادی و منفعتی استوار نیست، بلکه اساس روابط بدلیل اشتراکات فراوان و نیات صمیمانه بنا نهاده شده است.

استاندار استانبول در ادامه افزود: دو کشور ایران و ترکیه سالها هست که بدون درگیری در کنار همدیگر بوده اند و دلیل این وحدت ، اشتراکات فراوان تاریخی و فرهنگی است. اختلافات ما بسیار ناچیز و جزئی است که بتواند مانع جدی در روابط صمیمانه گردد. غربی ها علیرغم داشتن اختلافات فراوان می بینیم در مقابل دیگران یک صدا عمل می نمایند که برای همه باید جای تامل باشد.

در این ملاقات سفره هفت سین که بسیار شکیل تهیه شده بود به همراه یک جلد قران کریم نفیس به استاندار استانبول اهدا ء گردید. همچنین فلسفه هفت سین از سوی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران برای استاندار تشریح گردید.

استاندار استانبول نیز تابلوی نماد استانبول را به سرکنسول جمهوری اسلامی ایران هدیه داد.

10203

کد خبر: 618884

وب گردی

وب گردی