بر  میراث فرهنگی و گردشگری در سال  94 چه گذشت؟

هرچقدر هم که بگوییم بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارا است و یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه و جهان از لحاظ امنیت برای گردشگران خارجی است باز هم یکی از هزاران نگفته ایم و می توان صدها و بل هزارها مطلب در این گردشگری و میراث فرهنگی نوشت.

نیوشا یعقوبی- ایسکانیوز : بدون شک چالش ها و اتفاقات و خبر های خوب و بدی در سال 94 در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری کشور به وجود آمد و ما در این گزارش سعی کرده ایم که به مهمترین آنها اشاره کنیم.

ردیف

تاریخ

خبر

شرح خبر

توضیحات

1

27 اسفند

راه اندازی بزرگترین دهکده گردشگری دریایی کشور در عسلویه

در آستانه ایام تعطیلات نوروز با حضور معاون رئیس جمهور بزرگترین دهکده گردشگری دریایی در منطقه شیرینو عسلویه در ۲۰ هکتار افتتاح شد.

مسعود سلطانی فر(رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری): این دهکده به مساحت 20 هکتار اجرا شده. دهکده گردشگری دریایی عسلویه شامل طرح‌های مختلف تفریحی و رفاهی است که توسط شرکت عملیات غیر صنعتی پازارگاد اجرا شده شامل پلاژ بانوان، سویت ساحلی و تجهیزات تفریحی و رفاهی است. در دو سال گذشته طرح‌ها و برنامه‌های گردشگری در کشور سه برابر رشد داشته است.

2

25 اسفند

ثبت دو جاذبه گردشگری ملکشاهی در فهرست میراث طبیعی کشور

آثار طبیعی و گردشگری بسیار زیبای آبشار اما و غار آقامیر در این شهرستان در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شدند.

حجت اله عینی(مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ملکشاهی): بیش از 90 درصد مساحت شهرستان ملکشاهی را عرصه منابع طبیعی ازجمله کوهستان‌ها و جنگل‌ها و دره‌ها تشکیل داده و ازجمله شاخص‌ترین آثار طبیعی و گردشگری شهرستان آبشار اما و غار آقامیر است که هر دو در فهرست آثار ارزشمند میراث طبیعی کشور ثبت‌شده‌اند. آبشار زیبای «اما» به شماره 237 در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده است. طول این آبشار 297 متر است که در تمامی فصول سال دارای چشم‌اندازی زیبا برای بازدید گردشگران و طبیعت دوستان است و غار آقامیر نیز مربوط به دوره سوم زمین‌شناسی است که در دامنه ارتفاعات کبیرکوه و در حوزه شهرستان ملکشاهی قرار دارد. این اثر در ارتفاع 2 هزار و 362 متری از سطح دریا قرار دارد و دارای حوضچه‌های آب و نیز ستون‌های آهکی است که از اتصال استالاکمیت ها و استالاکتیت ها بوجود آمده و طول آن 230 متر و در ورودی غار تالار اول با طول 30 متر واقع شده است. ین اثر به شماره 238 در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده است.

3

18اسفند

برنامه ایران در میزبانی کنوانسیون گردشگری 2017/ 350 راهنمای گردشگری به ایران سفر می‌کنند

ششم دی ماه بود که نایب رییس فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری پس از 10 روز ارزیابی و بررسی زیرساخت‌های گردشگری ایران، میزبانی کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری در سال 2017 را رسما به ایران سپرد. موقعیتی که ایران در رقابت با کشورهایی مثل دانمارک و سنگاپور توانست تصاحب کند و بار سنگین کنوانسیونی را که دو سال یک بار برگزار می‌شود این بار بر دوش بکشد.

برنامه ایران برای مهمانان کنوانسیون سال 2017 علاوه بر مراسم کنوانسیون در تهران، برای دو مسیر 1- (پیش گشت) قزوین، زنجان، همدان و 2- (پس گشت) شیراز، یزد و اصفهان اجرا می‌شود. شعار برنامه «ایران؛ مردمانی مهربان با آغوشی باز، فرهنگی کهن و پر رمز و راز» خواهد بود.

پس از رفع تحریم‌ها و باز شدن درها به روی ایران، حالا گردشگری هم یکی از حوزه‌های مورد توجه کشورهای مختلف در ایران است. حوزه‌ای که رونق آن می‌تواند سایر حوزه‌ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

کامران خوشی(فعال حوزه گزدشگری): شخصا فکر می‌کنم مهمترین نتیجه این میزبانی پیامی شفاف و روشن برای تمام دنیا خواهد بود با این مضمون که ایران نیز بخش مهمی از چرخه گردشگری جهانی است. این پیام به خودی خود پیامدهای مثبت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بسیاری خواهد داشت. نتیجه دیگر به نوعی کیفیت‌سنجی خدمات گردشگری در داخل ایران خواهد بود که با حضور چند‌صد راهنمای گردشگری می‌تواند معیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی برای آماده‌سازی با توجه به حجم احتمالی ورود گردشگران باشد. ضمن اینکه راهنمایان گردشگری به عنوان سفیران کشورهای مختلف می‌توانند به بازاریابی گردشگری ایران کمک شایانی بکنند.

آرش نورآقایی (رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری):پیش‌بینی می‌کند حداقل تعداد 350 راهنمای گردشگری از 40 کشور دنیا به ایران سفر کنند و از شهرهای قزوین، زنجان، همدان، تهران، شیراز، یزد و اصفهان بازدید کنند. مسیرهایی که به گفته او با توجه به عوامل زمان، زیرساخت و سایت‌های میراث جهانی طراحی شدند.

کمترین اتفاق این خواهد بود که ایران به خاطر حضور راهنمایان گردشگری در صدر اخبار قرار خواهد گرفت و به عنوان مقصدی امن و قابل توجه برای گردشگران معرفی خواهد شد.

4

15 اسفند

قلعه فلک الافلاک در خطر نابودی

قلعه فلک الافلاک میراث ساسانیان در لرستان که از آن به عنوان شاهکار معماری جهان یاد می‌شود به دلیل بی توجهی و نبود اعتبار در حال ریزش است.

قلعه تاریخی فلک الافلاک به ‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری در جهان بر بلندای تپه‌ای باستانی و طبیعی در مرکز شهر خرم‌آباد واقع‌شده است.

دژ شاپور خواست، دوازده‌برجی و کاخ اتابکان از دیگر نام‌های این بنای تاریخی است و به شماره 883 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. میراث تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ اما چندین سال است که در فهرست موقت ثبت جهانی قرارگرفته و هنوز ثبت جهانی نشده و این بنای ارزشمند تاریخی با مشکلاتی مانند ترک‌خوردگی، نم‌زدگی و رانش دیوارها روبه‌رو است.

احمد نصرالهی (مدیر پایگاه قلعه فلاک الافلاک): طرح استحکام‌بخشی قلعه فلک الافلاک سال 84 شروع و تاکنون تقریباً یک‌چهارم کار انجام‌شده است. استحکام‌بخشی مهم‌ترین کار در این قلعه تاریخی است اما کار آن به‌ صورت خرد انجام‌شده که برای حل این مسئله جلسات مختلفی برگزار شد. نمی‌خواهیم کار استحکام‌بخشی قلعه به روش قبلی پیش برود و همچنان یک مقداری پول بیاید و پس از انجام بخشی از آن دوباره‌کار آن تا سال‌های بعد تعطیل شود ازاین‌رو به دنبال این هستیم تا در قالب یک قرارداد، اعتباری تخصیص یابد و پروژه به‌ طور کامل به اتمام برسد نه اینکه این پروژه تا 20 سال دیگر به طول بیانجامد. برای طرح استحکام‌بخشی قلعه فلک الافلاک نیازمند 20 میلیارد تومان اعتبار است.

5

1 اسفند

پیدا شدن در تاریخی مسجدجامع نایین/این در یک سال و نیم پیش دزدیده شده بود

«در» ۴۰۰ سال مسجد جامع نایین که یک سال و نیم پیش ربوده شده بود پیدا شد.

محمود مدنیان ( مسئول میراث فرهنگی شهرستان نایین): ر منبت کاری شده مسجد جامع نایین که حدود یک سال و نیم پیش ربوده شده بود با تلاش و همکاری یگان میراث فرهنگی پیدا شد. این "در" که بیش از 4 قرن قدمت دارد، با سه ماه پیگیری مداوم در تهران، اصفهان و نایین، سرانجام در منطقه محمودیه شهرستان نایین پیدا شد.

6

23بهمن

افتتاح نخستین هتل دریایی ایران در کیش

همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین هتل دریایی پنج ستاره با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کیش افتتاح شد.

نخستین هتل پنج ستاره دریایی با 100 سوئیت چوبی دارای کف شیشه ای، طی مدت 26 ماه، با اعتباری بالغ بر شصت میلیارد تومان توسط بخش خصوصی، با رعایت استانداردهای جهانی و توسط مهندسان ایرانی در جزیره کیش ساخته شده است. برخی از این طرح ها شامل طرح توسعه و نوسازی پلاژ آقایان، بهره برداری از محل آماده سازی رقابت های جهانی والیبال ساحلی، کارخانه ساخت تجهیزات صنعتی قابل استفاده در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاهی و پالایشگاهی، کارخانه ساخت تجهیزات مکانیکی، تعمیر و نگهداری خطوط لوله نفت و گاز است.

مجتمع ویلایی مجهز 100 واحدی، آزمایشگاه استاندارد کیش به عنوان نخستین آزمایشگاه تخصصی نساجی در استان هرمزگان، سردخانه سه هزار و 500 تنی به مساحت دو هزار و 500 مترمربع با 28 واحد 25 تا 100 مترمربعی و مجتمع مسکونی با 12 هزار مترمربع شامل 459 واحد مسکونی، تجاری و اداری از جمله دیگر طرح های است که همزمان با 22 بهمن در جزیره کیش به بهره برداری رسید.

پارک تفریحی گلستان با مساحت بیش از 174 هزار متر مربع، فاز دوم پارک شهر و پارک هور با وسعت 6 و نیم هکتار از جمله دیگر طرح‌هایی بود که روز گذشته در جزیره کیش به بهره برداری رسید.

7

20 بهمن

گزارش نیویورک تایمز از رزرو تورهای ایران‌گردی/سفر به ایران به روایت موسس کمپانی «ایران لاکژری تراول»

روزنامه نیویورک تایمز: رفع تحریم‌ها موجب افزایش قابل‌ملاحظه رزور تورهای سفر به ایران ازسوی شهروندان آمریکایی شده است. مریکایی برای سفر به ایران توجهی به هشدار وزارت خارجه مبنی بر خطرناک بودن این کشور خاورمیانه ندارند.

در این گزارش به نقل از مجریان تور در آمریکا آمده است: تقاضا برای سفر به ایران چنان افزایش یافته که آن‌ها به سرعت در حال افزایش تعداد تورهای خود به مقصد ایران هستند و تورهای خود را طی مدت بی‌سابقه‌ای به فروش رسانده‌اند. به نوشته این روزنامه آمریکایی، «باربارا بنکس»، مدیر بازاریابی و توسعه سفرهای جدید کمپانی «ویلدرنس تراول» که تمامی تورهای بهاره خود به مقصد ایران را فروخته و در تدارک تور پاییزی با تمرکز بر فصل برداشت زعفران است گفت: ما قصد داریم بازدید از این مقصد گردشگری را زودتر از هجوم گردشگران دیگر کشورها به آنجا تجربه کنیم.

گردشگری ایران از سال‌ها قبل در میان اروپایی‌ها محبوب بوده و طبق اعلام مقامات گردشگری ایران، سال گذشته پنج میلیون گردشگر خارجی وارد خاک ایران شدند و هدف ایران جذب 20 میلیون گردشگر تا سال 2025 میلادی است ایران میزبان برخی از کهن‌ترین میراث فرهنگی در جهان است که شامل 19 محوطه ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو می‌شود و مناطق آن دارای تنوع گوناگونی از مناطق کویری تا مناطق ویژه اسکی است.

8

17 بهمن

رونمایی از فسیل های ۸ میلیون ساله ایرانی در پارک پردیسان

آئین رونمایی از ۱۳۵۱ فسیل با قدمت بیش از ۸ میلیون سال در پارک پردیسان برگزار شد.

آئین رونمایی از 1351 فسیل که در حدود 40 سال قبل از ایران خارج و برای تحقیقات علمی به آمریکا فرستاده شده بود برگزار شد. این فسیل‌ها 40 سال قبل و بنابر توافق میان ایران و آمریکا به این کشور ارسال شده بود اما بعد از انقلاب این فسیل‌ها به کشور عودت داده نشد که در سالهای گذشته و با تلاش مسئولان کشورمان این فسیل‌ها بعد از رایزنی‌ها به کشور استرداد داده شد.تعداد واقعی این فسیل‌ها که در سالهای قبل از انقلاب و در مراغه کشف شد نزدیک به 3000 قطعه بود که 1500 قطعه در ایران نگهداری می‌شد و بقیه در همان سالها به آمریکا فرستاده شد که اکنون بعد از رایزنی‌ها به کشور عودت داده شد.قدمت این فسیل‌ها به بیش از 8 میلیون سال بازمی‌گردد و بیشترین گونه آنها نیز زرافه، گرگدن، فیل و سایر جانواران پستاندار هستند.

9

7 بهمن

امضای تفاهم نامه سازمان میراث فرهنگی و موزه لوور

تفاهم همکاری بین سازمان میراث فرهنگی و موزه لوور امضا شد.

مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به همراه بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان صبح امروز 7 بهمن ماه از موزه لوور در پاریس بازدید کردند.

همزمان با سفر رئیس جمهور به فرانسه مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به همراه بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان به دعوت ژان لوک مارتینز رئیس موزه لوور از بخش های مختلف موزه لوور از جمله بخش تاریخ ایران و بخش اسلامی موزه بازدید کردند.

از دیگر برنامه های این بازدید امضای یادداشت تفاهم همکاری بین موزه لوور و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حوزه هایی نظیر باستان شناسی و هنرهای بومی بود که به امضای طرفین رسید.

10

6 بهمن

ارسباران و یزد ثبت جهانی می شوند/ پرونده ها به یونسکو ارسال شد

۲ پرونده نامزدی ثبت جهانی منطقه حفاظت شده ارسباران و شهر تاریخی یزد به یونسکو ارسال شد، تا مرکز میراث جهانی یونسکو پس از ارزیابی ۲ پرونده پیشنهادی ایران تصمیم نهایی خود را در اجلاس سال ۲۰۱۷ نسبت به جهانی شدن یزد و جنگل های ارسباران اعلام کند.

پرونده نامزدی ثبت جهانی منطقه حفاظت شده ارسباران پس از ۲ سال پیگیری کارشناسان و نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها ومراتع به همراه پرونده نامزدی ثبت جهانی شهر یزد روز گذشته (۵بهمن ماه) برای نمایندگی ایران در یونسکو ارسال شد.

محمد حسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی): پرونده نامزدی ثبت جهانی ارسباران پس از پیگیری سازمان های جنگل ها و مراتع، محیط زیست و میراث فرهنگی، تلاش کارشناسان و حمایت مسئولان ملی، استانی و محلی آماده و با پست بین المللی برای نمایندگی ایران در پاریس ارسال شد. منطقه حفاظت شده ارسباران به عنوان دومین پرونده نامزد در فهرست آثار جهانی ایران پیش از فوریه به نمایندگی ایران در یونسکو تحویل داده شد تا پس از بررسی و ارزیابی در سال ۲۰۱۷ در کمیته میراث جهانی یونسکو مطرح شود. یزد نخستین شهر تاریخی و فرهنگی ایران است که پرونده آن با کمک و همکاری کارشناسان عالی میراث فرهنگی در تهران و استان یزد و همچنین مسئولان دستگاه های شهری تهیه و تدوین شد.

11

13 دی

جنگل های هیرکانی ایران ثبت جهانی می شوند

پرونده جنگل های هیرکانی با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مسئولان سازمان جنگل ها و مراتع و سازمان محیط زیست در اولویت ثبت در فهرست آثار جهانی قرار گرفت

جلسه ثبت جهانی پرونده جنگل های هیرکانی با حضور معاون میراث فرهنگی، قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست و جمعی از کارشناسان و متخصصان مربوط این حوزه برگزار شد.

محمد حسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی): پرونده جنگل های هیرکانی در حالی از سال ۸۷ به صورت مشترک با کشور آذربایجان برای ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو مطرح شد که این پرونده به دلیل برخی مشکلات معلق و ریفر شد. درحال حاضر با توجه به درخواست نماینده دائم ایران در یونسکو و پیگیری های معاونت میراث فرهنگی، پرونده ثبت جهانی جنگل های هیرکانی با حضور ناصر مقدسی قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، فرهاد دبیری معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست و جمعی از متخصصان میراث طبیعی کشور دوباره مورد بررسی قرار گرفت. پیشتر ۶ نقطه از جنگل های هیرکانی در فهرست میراث ملی و طبیعی کشور جای گرفته است. به طوری که پارک ملی گلستان به شماره ثبتی ۱۵، جنگل های سری یک شصت گلاته به شماره ۱۶، جنگل های حوزه ۴۶ کجور نوشهر به شماره ۱۷، جنگل های ۲ هزار و ۳ هزار تنکابن به شماره ۱۸، جنگل های حوزه ۱۴ قلعه رودخان و حوزه ۱۵ ماسوله به شماره ۱۹ و جنگل های حوزه یک آستاراچای به شماره ۲۰ به ثبت رسیده است.

12

8 دی

افتتاح هتل اسپیناس پالاس بزرگترین هتل پنج ستاره ایران

این مراسم با حضور سحاق جهانگیری معاون رییس‌جمهور، مسعود سلطانی‌فر رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سیدحسین هاشمی، استاندار تهران برگزار شد.

مسعود سلطانی‌فر(معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی): با تلاش بخش خصوصی حدود 125 هتل چهار و پنج ستاره در مرحله صدور مجوز تا پیشرفت فیزیکی 90 تا 95 درصد قرار دارد. اتفاقی که در 90 سال اخیر بی‌سابقه بوده است. اگر موفق شویم با کمک دولت سیستم بانکی و صندوق توسعه ملی ظرف چهار و پنج سال آینده تسهیلات مورد نیاز را تامین کنیم می‌توان ادعا کرد تمام تاریخ هتل‌سازی ایران از سال 1300 تا 1392 یک طرف و این دولت در طرف دیگر قرار دارد. ایران در حال حاضر ١١٠٠ به اضافه ٦٠٠ هتل آپارتمان دارد که از این میان ١٣٠ هتل چهار و پنج ستاره هستند که تلاش می‌کنیم کیفیت آنها را استانداردسازی کنیم. تاکنون از سوی ٩نشریه خارجی و سازمان بین‌المللی ایران به عنوان مقصد اول گردشگری یا جزو پنج مقصد نخست پیشنهادی قرار گرفته است. این نشان می‌دهد مصوبه آمریکا تاثیر چندان جدی در صنعت گردشگری ایران نداشته باشد.

علی‌اصغر امیری(سرمایه‌گذار این هتل): نه این قدر ساده‌لوحانه منابع را در اختیار سرمایه‌گذاران بگذارید و نه اینقدر سخت‌گیرانه و نه این قدر که قفل زده‌اند و خودشان دسترسی ندارند. اینطور نباشد که فقط سرمایه‌گذار را تشویق کنیم. این کافی نیست. همراهی تا پایان کار لازم است. من این هتل را با رانت نساختم. چهار سال پیش با درخواستی که به دولت دادم پرداخت 135 میلیارد تومان مصوب شد که یک سال و نیم بعد این رقم به 91 میلیارد تومان رسید و حالا 50 میلیارد تومان آن را داده‌اند یعنی حدود 10 درصد. ما خط‌کش سرمایه‌گذاری در گردشگری شدیم. دولت در حال حاضر به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند چون می‌خواهد به چشم‌انداز 20 ساله برسد و مطمئن باشید حمایت‌ها بیشتر می‌شود.

13

2 دی

توقف اتوبوس گردشگران در نائین به دلیل کنار هم نشستن زن و مرد در اتوبوس

«پلیس راهنمایی و رانندگی»، 32 گردشگر را ابتدای نائین متوقف کرد و به آنها اجازه ورود به شهر را نداد، تنها به این جرم که زن و مرد کنار هم در اتوبوس نشسته بودند. 32 مسافری که پس از 6 ساعت معطلی در سرمای صبحگاهی واپسین روزهای آذرماه در بیرون شهر نایین از سفر بازماندند.

کریم شادفر(مدیر دفتر خدمات مسافرتی مسؤول این تور): شب پنجشنبه، 19 آذرماه، اتوبوسی با 32 گردشگر که بیشتر آن‌ها خانواده و متاهل بودند از تهران راهی اصفهان شد، قرار بود تور دو روزه‌ای در کویر ورزنه اجرا شود. اتوبوس حوالی ساعت 5 صبح به پلیس راه نایین رسید. وقتی راننده برای کنترل مدارک به پاسگاه مراجعه کرد، پلیس به آن اتوبوس و مسافران‌اش اجازه ورود به شهر را نداد و آن‌ها را به اتهام «اختلاط» متوقف کرد. مدارک راهنمای این تور، اتوبوس و راننده‌ی آن هیچ نقصی نداشت، پلیس راهنمایی و رانندگی نایین هم این موضوع را تایید می‌کند. پلیس جز مختلط نشستن مسافرانی که 80 درصدشان نسبت خانوادگی داشتند، نتوانسته بود به این تور ایراد دیگری وارد کند. راهنما حتی به خاطر همزمانی تور با شب رحلت پیامبر (ص) اجازه پخش موسیقی در اتوبوس را نداده بود، اما با همه‌ی این‌ها پلیس راهنمایی و رانندگی نایین مدارک راننده را گرفت و اتوبوس را به همراه مسافران‌اش در دمای منفی دو درجه صبح متوقف کرد تا پلیس امنیت اخلاقی نایین از راه برسد. ماموران پلیس امنیت اخلاقی قرار بود ساعت 8 در محل حضور داشته باشند که بعد از سه ساعت تاخیر رسیدند و بعضی مسافران را بازجویی کردند، پس از جست‌وجوی چند کوله‌پشتی، مورد غیراخلاقی را به این تور وارد ندانستند. با این حال به راهنما اعلام شد این تور به دلیل مختلط بودن و انجام این سفر در ایام سوگواری، اجازه ورود به شهر نایین را ندارد. رخی ماموران حتی نماز خواندن مسافران این تور را مورد تمسخر قرار دادند، چون باور نمی‌کردند شخصی که هنگام رحلت و شهادت سفر می‌کند، اهل نماز خواندن باشد! ما خسارت این تور را کامل به مسافران پرداخت کردیم که البته معتقدم این ضرر را می‌توان جبران کرد، ولی دیگر تحمل رفتارهای توهین‌آمیز با گردشگران را نداریم. در جلسه‌ مشترک آژانس‌دارها از معاون گردشگری پرسیدیم که آیا اجرای تورهای مختلط ممنوع است که ایشان این موضوع را رد کردند، البته متذکر هم شدند ما (آژانس‌ها و راهنمایان تور) حق نداریم از نیروی انتظامی درخواست کنیم بخشنامه‌شان را نشان دهند. پس ما باید چه کار کنیم اگر اجرای تور مختلط ممنوع نیست، چرا جلوی این تورها را می‌گیرند، اگر هست چرا بخشنامه و دستورالعمل مشخصی ارائه نمی‌شود که ما تکلیف خود را بدانیم؟!

14

1 دی

پیشنهاد سی ان ان به گردشگران برای سفر به ایران

با وجود تصویب «لایحه محدودیت مسافرتی به آمریکا» در کنگره، مجلس سنا آمریکا و امضا آن توسط اوباما رئیس جمهور این کشور، یکی از معروفترین رسانه های این کشور سی‌ان‌ان، در فهرستی که شامل 16 کشور بود از ایران هم نام برده و به مخاطبانش پیشنهاد داده در سال 2016 به کشورمان سفر کنند.

چندی پیش نشنال جئوگرافیک و نشریه سفر و اوقات فراغت با رتبه بندی مناطقی که در سال 2016 باید به آن سفر کردند را فهرست کردند، در فهرست نسنال جئوگرافیک که این گزارش را برای مخاطبانش در انگلیس نوشته، ایران اول شد. ر فهرست نشریه سفر و اوغات فراغت هم با تیتر «بازگشت به عرصه» جهانی برای ایران، کشورمان را در رتبه پنجم قرار داد.

پس از آن یورو نیوزگلچینی از فهرست های مختلف کرد را اعلام کرد. این فهرست یورونیوز شامل شش کشور بود که ایران هم در آن قرار داشت.

این گزارش سی ان ان در حالی به مخاطبانش سفر به ایران را پیشنهاد کرده که با تصویب ««لایحه محدودیت مسافرتی به آمریکا» صنعت گردشگری ایران دچار مشکلاتی خواهد شد.

طبق این لایحه شهروندان ایرانی، عراقی، سودانی و سوری که پاسپورت کشورهایی را دارند که بدون ویزا می توانند به آمریکا سفر کنند دیگر نمی توانند از این موضوع استفاده کنند و برای سفر به آمریکا نیاز به ویزا دارند.

اما ضربه اساسی این طرح در بند دیگری به گردشگری ایران آسیب می زند؛ هرکس از سال 2011 (زمان شروع ناآرامی‌ها در سوریه) به ایران، عراق، سودان و سوریه سفر کرده باشد و تبعه کشورهایی باشد که با آمریکا تفاهم‌نامه لغو روادید دارند و می توانند بدون ویزا به این کشور سفر کنند، دیگر نمی تواند از این مزیت استفاده کند.

15

6 دی

رونمایی از اسکلت بانوی هفت هزار ساله تهران

اسکلت بانوی هفت هزار ساله تهران از 6 دی (یکشنبه) به مدت 50 روز در بخش ایران باستان موزه ملی ایران رونمایی شد.

_

16

29 آذر

واکنش سازمان میراث فرهنگی به قانون آمریکا علیه گردشگری ایران

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با صدور بیانیه ای نسبت به مصوبه کنگره آمریکا که باعث ایجاد محدودیت سفر اتباع برخی کشورها به ایران می شود، واکنش نشان داده و این اقدام را در عزم جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی از گردشگران جهان، بی تاثیر دانست.

بیانیه سازمان میراث فرهنگی گردشگری: موج گسترده ورود گردشگران خارجی که از ۲ سال پیش در عرصه گردشگری ایران آغاز شده با سرعتی اعجاب انگیز در حال پیشروی است. دیپلماسی فعال ایران مبنی بر تعامل با جهان، اشتیاق روزافزون گردشگران همه کشورها برای سفر به ایران، امنیت بی بدیل کشورمان در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، ظرفیت های شگرفی که در عرصه گردشگری فرهنگی و تاریخی، مذهبی ، زیارتی و طبیعی وجود دارد ، رشد چشمگیر گردشگری ورودی، همه و همه گویای شکل گیری فرایندی تازه و امید بخش در گردشگری کشور ماست، تا جایی که موجب شگفتی رسانه های بین المللی شده و ایران از سوی بسیاری از منابع و رسانه های گردشگری خارجی مقصد اول گردشگری دنیا در سال 2016 قلمداد شده است و روزی نیست که بازتاب اتفاقات مثبت گردشگری ایران را در رسانه های جهان نبینیم. به دنبال سیاست ها و تدابیر اتخاذ شده در دولت تدبیر و امید برای گسترش روابط خارجی، درهای ارتباط و تعامل و گفتگو با کشورهای مختلف گشوده و تفاهم نامه های کاربردی و اجرایی و سند های همکاری متعددی در حوزه گردشگری با ده ها کشور به امضاء رسیده ، کمیته های فنی مشترک گردشگری با کشورهای دیگر تشکیل و ورود گردشگران خارجی به کشور تسهیل شده و سرمایه گذارانی که تا دیروز به فضای اقتصادی و سیاسی ایران به دیده تردید می نگریستند امروز با اشتیاق آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در پروژه های گردشگری کشورمان اعلام کرده اند، هتل هایی که تا دیروز حتی در بهترین مقاطع زمانی سفر، ضریب اشغال بالایی نداشته امروز از سوی گردشگران غربی برای سال آینده رزرو شده اند. این روند منجر به رشد ۱۲ درصدی بخش گردشگری ایران در مقایسه با رشد ۶/۴ درصدی این بخش در دنیا شده ، اکنون با توجه به فراهم شدن زمینه های لغو تحریم های ناعادلانه بین المللی ، شاهد مصوبه ای نامعقول از سوی کنگره آمریکا هستیم که محدودیتهایی را برای سفر اتباع ۳۸ کشور دنیا به چند کشور از جمله ایران اعمال می کند. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن محکوم کردن این مصوبه، اظهار امیدواری می کند با تدابیر اتخاذ شده در دستگاه دیپلماسی کشور، این مصوبه خنثی شود. اظهارات گردشگران خارجی نشان می دهد برخلاف آنچه که ادعا شده، ایران کشوری امن و میهمان نواز برای گردشگران به شمار می رود و تاریخ و فرهنگ غنی ایران و جاذبه های بی نظیر گردشگری ایران همواره به عنوان عامل جذب کننده گردشگران برای سفر به ایران بوده است و وضع چنین مقرراتی نمی تواند مانعی بر سر راه سفر به ایران تلقی شود.

17

4 آذر

عواقب سرنگونی هواپیمای روس‌/ روسیه سفرهای گردشگری به ترکیه را متوقف کرد

اتحادیه گردشگری روسیه از شرکت‌های فعال در زمینه توریسم در این کشور خواست تا روند فروش بلیت به گردشگران روسی برای سفر به ترکیه را متوقف کنند این درخواست به دنبال هدف قرار گرفتن جنگنده سوخو - 24 روسیه از سوی جنگنده ترکیه انجام گرفت..

نتالیا تورس، بزرگ‌ترین شرکت گردشگری روسیه اعلام کرد که فروش بلیت سفرهای توریستی به ترکیه را متوقف کرده است.در اطلاعیه این شرکت آمده است: به دلیل وضعیت سیاسی ناپایدار و به دنبال اقدامات و تصمیم‌های اتخاذ شده از سوی دولت روسیه در راستای تضمین جان شهروندان روس، شرکت نتالیا تورس چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است.

18

25 آبان

تفاهم همکاری‌ گردشگری ایران و عمان

تفاهم همکاری‌های گردشگری بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران و وزارت گردشگری عمان با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری امضا شد.

مسعود سلطانی‌فر(معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی): روابط بین جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان، بسیار عمیق و تاریخی است و دو کشور در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همکاری‌های خوب داشته‌اند و نقش تعیین کننده‌ای در منطقه ایفا کرده‌اند. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آماده در اختیار قرار دادن تجربیات خود در هر ۳ حوزه به کارشناسان و متخصصان کشور عمان است. سیاری از مردم عمان از جاذبه‌های گردشگری و ظرفیتهای درمانی جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنند که در چند ماه اخیر آمار ورود عمانی‌ها به کشور ما افزایش یافته است. میدواریم این تفاهم‌نامه زمینه حضور بیشتر عمانی‌ها و به ویژه سرمایه‌گذاران این کشور در جمهوری اسلامی ایران را فراهم کند.

عادل بن المرداس بن احمد البوسعیدی (مشاور وزیر امور گردشگری عمان): سیاست راهبردی وزارت گردشگری عمان، استفاده از ظرفیت مناطق تاریخی و فرهنگی برای جذب گردشگران بیشتر است و با توجه به تجربیات موفق ایران در این حوزه، ما علاقه مند به استفاده از این توان و تجربه هستیم. ما ایران را به عنوان حامی برای اجرای راهبردهای خود در حوزه صنایع دستی می‌دانیم و امیدواریم بتوانیم از توان و ظرفیت هنرمندان و کارشناسان ایرانی برای ارتقاء کیفیت صنایع دستی عمان بهره مند شویم. سرمایه‌گذاران عمانی کار خود را در ایران آغاز کرده‌اند و ما امیدواریم همکاری‌ها در حوزه گردشگری با جدیت بیشتری دنبال شود.

19

5 شهریور

۱۱ قنات ایران ثبت جهانی می شوند

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور: درصدد هستیم 11 قنات سطح کشور که قنات ابراهیم‌آباد شهرستان اراک نیز جزو آنهاست را به ثبت جهانی یونسکو برسانیم.

محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور): ین سفر با رویکرد پیگیری برنامه ثبت جهانی بازار اراک، قنات ابراهیم آباد و مسجد جامع ساوه صورت گرفته است. از زمان روی کار آمدن دولت کنونی تا به حال سه اثر تاریخی به ثبت جهانی یونسکو رسیده است. در طول دولت فعلی، شهر سوخته در حاشیه جاده زابل زاهدان و محوطه تاریخی شوش و منظر فرهنگی میمند در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیدند.

20

12 مرداد

ارسال پرونده ثبت جهانی ماسوله به یونسکو

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: پرونده ماسوله برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شده است.

رضا علیزاده (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان) : اسوله یکی از مقاصد برتر گردشگران در سفر به گیلان است. پرونده شهرک تاریخی ماسوله در سال‌های اخیر برای ثبت به یونسکو ارسال شده است.

21

13 تیر

ثبت خانه ناصری بروجن در فهرست آثار ملی کشور

خانه ناصری بروجن در استان چهارمحال و بختیاری به شماره 31266 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید .

مصطفی هادیپور(معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری استان چهارمحال وبختیاری): خانه ناصری بروجن متعلق به دوره پهلوی می باشد ودر در حکم ثبت این اثر آمده است که اجرای قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب 1309 مجلس شورای ملی، نظام نامه اجرایی آن مصوب 1311 هیاًت وزرا، تبصره دوم قانون تجدید استخدام آندره گدار مصوب 1323 مجلس شورای ملی، ماده واحده قانون ثبت آثار ملی مصوب 1352 مجلس شورای ملی، بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب 1367 مجلس شورای اسلامی خانه ناصری بروجن با شماره 31266 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

22

27 خرداد

ثبت ملی مسجد جامع اسدآباد در استان چهارمحال و بختیاری

ثبت مسجد جامع اسدآباد از توابع لاران در جلسه شورای ثبت و حریم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور مورخه 12/3/94 در فهرست آثار ملی کشور

بهمن عسگری سوادجانی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری): در سال 1357 قسمتی از شبستان مسجد در ضلع شرقی به بنا اضافه گردید. سقف قسمت الحاقیه بصورت مسطح ( تیر چوبی) اما سقف قسمت های اولیه بنا همه به صورت تاق و تویزه می باشد. مسجد جامع اسدآباد متعلق به دوره قاجاریه با دارا بودن ویژگی های معماری بومی منطقه در سال 1323 هجری شمسی وقف عام گردید.

23

1 خرداد

محکومیت دو کارمند میراث فرهنگی در پرونده تخریب تپه های چغامیش

جلسه هیئت فوق‌العاده رسیدگی به تخلفات اداری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به منظور بررسی پرونده تعرض به یکی از تپه‌های مجاور محوطه تاریخی چغامیش پنج‌شنبه (31 اردیبهشت‌ماه) تشکیل شد و طی آن دو نفر از کارمندان متخلف به سه ماه آماده به خدمت محکوم شدند.

اسدالله درویش امیری معاون امور مجلس، حقوقی استان های سازمان: خوشبختانه امروز دفاع از حفظ آثار تاریخی و فرهنگی در جامعه و در بین مردم نهادینه شده و مردم حفاظت از میراث فرهنگی را افتخار خود و دفاع از تاریخ می‌دانند و به محض کوچکترین تعرضی از سوی افراد سودجو و فرصت‌طلب، عکس‌العمل نشان می‌دهند خوشبختانه در این زمینه با عکس‌العمل سریع مردم و حامیان میراث فرهنگی مواجه شدیم؛ مردم ضمن این‌که با عکس‌العمل خود زمینه را برای سوء استفاده افراد سودجو، فرصت‌طلب و ناآگاه ناامن می‌کنند، سرمایه‌ای هستند برای سازمان تا در کمترین زمان از هرگونه تعرض به اماکن تاریخی مطلع شویم و مردم آگاه به نوعی بازوی حمایتی سازمان میراث فرهنگی در حفاظت و حمایت از آثار تاریخی و فرهنگی کشور هستند. بر همین اساس به محض اطلاع از خبر تعرض به یکی از تپه‌های مجاور محوطه تاریخی باستانی چغامیش به دستور معاون رییس جمهور و رییس سازمان به سرعت هیئتی به منطقه اعزام شد که با همکاری مدیرکل استان و انجام بررسی‌های میدانی مشخص شد متاسفانه چند تن از پرسنل یگان حفاظت و اداره میراث فرهنگی دزفول با اخذ رشوه مجوز غیرقانونی صادر کرده‌اند.

24

8 اردیبهشت

کشف تونل تاریخی در محل ساخت متروی اصفهان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از کشف شواهد جدید از تونلی تاریخی در مکان ساخت متروی اصفهان در میدان امام حسین (ع) و جنب برج جهان‌نما خبر داد.

فریدون الهیاری(مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان) : باستان‌شناسان در محل حفر ایستگاه مترو در میدان امام حسین (ع) (دروازه دولت) تونلی تاریخی کشف کردند. این مجموعه منحصر به فرد تاریخی تونلی بسیار طولانی است و هم‌اکنون کارشناسان مشغول بررسی ابعاد آن هستند.

25

30 فروردین

همکاری ایران با چین برای مرمت بافت تاریخی پکن

رایزن فرهنگی چین در دیدار با رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری خواستار همکاری پژوهشگاه با شهرداری پکن برای حفاظت و مرمت بافت تاریخی این شهر شد.

سید محمد بهشتی دردیدار با خانم دووسیان کینگ تصریح کرد که پژوهشگاه از همکاری با موسسات و دانشگاه های چینی در حوزه های مرتبط استقبال می کند. ما در زمینه پژوهشی می توانیم با این هیأت گفتگو کنیم اما در بخش اجرایی و عملیاتی هیأت چینی باید با معاونت سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری همکاری کنند.

20106

کد خبر: 619047

وب گردی

وب گردی