مصرف زیاد کباب باعث بروز سرطان روده می شود

کارشناس مسئول برنامه سرطان مرکز بهداشت استان کرمانشاه مصرف زیاد کباب را یکی از عوامل زمینه‌ساز در ابتلا به سرطان روده بزرگ عنوان کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از افکارنیوز،سحر یزدان پناه سرطان روده بزرگ(کولون، رکتوم) را یکی از سرطان‌های شایع در دنیا عنوان کرد و گفت: هرساله پنج میلیون نفر در دنیا به این سرطان مبتلا می‌شوند که از این تعداد 500 هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

یزدان پناه این سرطان را یکی از سرطان های شایع در کشور و استان کرمانشاه دانست و گفت: این سرطان بعد از سرطان های پوست، سینه و معده شایع ترین سرطان در استان به شمار می‌رود.

کارشناس مسئول برنامه سرطان مرکز بهداشت استان کرمانشاه سن بروز این سرطان را از 40 سالگی به بعد عنوان کرد و گفت: سن یکی از فاکتورهای خطر این بیماری به شمار می‌رود و توصیه می‌شود افراد از سن 40 سالگی به بعد غربالگری و آزمایش در خصوص تشخیص این نوع سرطان را داشته باشند.

او تاخیر در زمان دفع مدفوع را یکی از علل بروز سرطان روده بزرگ دانست و گفت: بر اثر این تاخیر زمان تماس عوامل بیماری‌زا با دیواره روده زیاد شده و همین امر زمینه ساز بروز سرطان روده بزرگ می‌شود.

او نوع رژیم غذایی را در بروز این تاخیر موثر دانست وگفت: رژیم‌های غذایی کم فیبر و پرچربی و نیز پر پروتئین مانند مصرف بیش از حد گوشت قرمز می‌تواند تاخیر در دفع مدفوع را موجب شده و همین امر زمینه را برای ابتلا به سرطان روده بزرگ فراهم می‌کند.

یزدان پناه خوردن کباب را هم یکی از عوامل زمینه ساز ابتلا به سرطان روده بزرگ دانست و گفت: کباب علاوه بر اینکه گوشت بوده و یک غذای پر پروتئین است، به دلیل اینکه با استفاده از دود ذغال طبخ می‌شود و کربن حاصل از دود ذغال سرطان زا است، قطعا بیش از مواد غذایی دیگر در بروز سرطان روده بزرگ نقش دارد.

او تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ را عامل موثری در درمان آن عنوان کرد و افزود: از جمله علائمی که به وسیله آن می توان ابتلا به این سرطان را تشخیص داد می‌توان به وجود خون در مدفوع، یبوست و اسهال مزمن بیش از دو تا سه هفته، عدم تخلیه کامل مدفوع، باریک شدن مدفوع و نیز کاهش وزن غیرموجه اشاره کرد.

یزدان پناه یادآور شد: لزوما وجود این علائم به معنای ابتلا به سرطان روده بزرگ نیست و تنها در صورت بروز این علائم افراد باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کرده تا از ابتلا و یا عدم ابتلا به این نوع سرطان اطمینان حاصل کنند.

او مهمترین عوامل زمینه ساز ابتلا به سرطان روده بزرگ را رژیم غذایی کم فیبر وپرچربی، کم تحرکی، استفاده کم از میوه و سبزیجات، چاقی و مصرف سیگار و الکل عنوان کرد و افزود: مصرف سیگار و الکل خطر ابتلا به این نوع سرطان را تا دو برابر افزایش می‌دهد.

یزدان پناه گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته 50 درصد موارد ابتلا به این نوع سرطان به نوع رژیم غذایی و 32 درصد آن به کم تحرکی بستگی دارد و افراد قطعا با اصلاح سبک زندگی خود بویژه در زمینه تغدیه و ورزش می‌توانند پیشگیری مناسبی در زمینه ابتلا به این نوع سرطان داشته باشند.

او توصیه کرد: همه افراد بالای 40 سال بویژه افرادی که در بستگان درجه یک آنها موارد ابتلا به این نوع سرطان وجود دارد، باید غربالگری و آزمایش‌های تشخیصی سرطان روده بزرگ را انجام دهند تا بتوانند در سریعترین زمان برای درمان آن اقدام کنند.

105105

کد خبر: 619116

وب گردی

وب گردی