صنعت گردشگری و هتل سازی در سال 94 چگونه بود؟

صنعت گردشگری در سال ۹۴،‌ یکی از حوزه هایی بود که گام های تحول را به سرعت طی کرد. لغو تحریم های بین المللی علیه ایران، باعث شد سرمایه گذاری خارجی در بخش گردشگری در کشور توسعه یابد و به موازات آن زمینه برای حضور پر رونق تر گردشگران خارجی در ایران نیز فراهم شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبر آنلاین، ایران با توجه به داشته های بی شمار تاریخی، طبیعی، و جلوه های متنوع در عرصه تولیدات صنایع دستی و هنرهای سنتی، ظرفیتی شگرف در زمینه گردشگری دارد، به ویژه در مقطع پسا تحریم که فصل شکوفایی گردشگری ایران آغاز شده و به اذعان رسانه های بین المللی، تولدی دوباره در صنعت توریسم ایران اتفاق افتاده است.

در واقع ایران برای سال ۲۰۱۶ از سوی بسیاری از سازمان‌ها، مراکز و نشریات معتبر گردشگری دنیا به عنوان یکی از مهمترین مقاصد گردشگری جهان در سال ۲۰۱۶ معرفی شده است. خوشبختانه بازار گردشگری ایران بنا به ظرفیت هایی که گفته شد، بازار پرجاذبه و پررونقی برای حضور سرمایه گذاران و گردشگران کشورهای مختلف است.

در یک سال گذشته ۱۰ وزیر و مقام عالی رتبه گردشگری از کشورهای مختلف از جمله فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و صربستان پس از بررسی دقیق بازار گردشگری ایران، آمادگی خود را برای حضور در این بازار اعلام کردند.

اگرچه تحریم های ناعادلانه مانع از سرمایه گذاری این کشورها در ماه های گذشته بود، اما سرمایه گذاران عرب و مسلمان که تحریم ها را مانع فعالیت خود نمی دانستند، ساخت هتل در شهرهای زیارتی ایران را آغاز کردند. در حال حاضر هر هفته ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر از سرمایه گذاران از کشورهای مختلف به ایران می آیند و علاقمند به سرمایه گذاری در کشور هستند. نکته جالب اینجاست که بخش عمده ای از آنها از ۳۸ کشوری هستند که آمریکا محدودیت ویزا برای آنها ایجاد کرده است، از این رو حتی مصوبه کنگره آمریکا نیز مانع ورود گردشگران به ایران نخواهد شد.

آمارها گویای آن است که درخواست آمریکایی ها برای سفر به ایران درسال ۲۰۱۶ به بیش از ۲ برابر افزایش یافته و افزایش تقاضای سفر به کشور ازسوی برخی کشورها ۳ تا ۴ برابر بوده است.

هرچند طی سال های گذشته تبلیغات منفی علیه ایران و وجود تحریم های بین المللی ضربه های سنگینی را به صنعت گردشگری وارد کرد، اما با رفع تحریم ها و تغییر ذهنیت دنیا نسبت به ایران، آینده درخشانی در انتظار گردشگری کشور است.

لغو تحریم ها و توسعه صنعت گردشگری در ایران
این در حالیست که رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حدود ۲ ماه پیش از آینده ای که همراه با توسعه زیرساخت های گردشگری، رشد چشمگیری را در این صنعت برای ما رقم خواهد زد، خبر داد و گفت: هرچند در چشم انداز ۲۰ ساله، ۲۰ میلیون گردشگر را پیش بینی کرده ایم، اما ۳۲ میلیون گردشگر خارجی را هدفگذاری می‌کنیم تا به ۲۰ میلیون نفر، یعنی رقم مطلوبمان برسیم. خوشبختانه در ۲سال گذشته شاهد رشد چشمگیر گردشگران خارجی بودیم و در این زمینه کشور ما حدود ۱۲درصد رشد داشته است که ۳ برابر میانگین جهانی است.

به گفته او، اگر بخواهیم تنها به برخی شاخص های آماری مهم در حوزه گردشگری اشاره کنیم، باید بگوییم در حال حاضر ۹۵۰ پروژه گردشگری با اعتباری بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان و با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی در کشور توسط بخش خصوصی در حال اجرا است و تا به حال بدون هیچ هزینه‌ای با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در ۱۵کشور دنیا دفاتر گردشگری خارجی‌ ایجاد کرده ایم و این روند همچنان ادامه دارد.

البته هتل سازی هم در ایران سرعت گرفته، به گفته سلطانی فر، سرمایه گذاران خارجی بسیار علاقمند به سرمایه گذاری در بخش تاسیسات گردشگری و به ویژه هتل سازی و مدیریت هتل در ایران هستند. در این زمینه می توان از غول هتل‌سازی فرانسه (آکور) یاد کرد که چندی پیش با ایران قرارداد منعقد کرد. از هزار و ۱۰۰ هتل و ۶۰۰ هتل آپارتمان موجود در کشور، ۱۴۰ هتل با درجه ۴ و ۵ستاره فعالیت می کنند. این در حالی است که برای دستیابی به اهداف سند چشم انداز ۲۰ساله کشور، باید تعداد هتل های ۴ و ۵ ستاره به ۴۰۰ هتل برسد. در این زمینه ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته که این اعتبار برای تکمیل ۳۱ هتل ۴ و ۵ ستاره در نظر گرفته می شود و تمامی این هتل ها به بانک های عامل معرفی شده اند.


در این گزارش به بخشی از مهمترین رویدادهای مربوط به این سازمان در طول سال ۹۴ پرداخته ایم:

ماه روز رویداد
تیر ۱۳۹۴/۰۴/۰۳

نشریه «فاینشنال تایمز» در گزارشی به روند ورود گروه‌های بزرگ هتل‌سازی و پتانسیل‌های ناشناخته گردشگری در ایران پرداخت که با رفع احتمالی تحریم‌ها می‌تواند با رشد قابل ملاحظه‌ای روبه رو شود.

فایننشال تایمز نوشت: در حالی که تحریم‌ها به طور مستقیم صنعت گردشگری را هدف قرار نداده‌اند، اما مانع از انتقال پول به داخل و خارج از ایران به استثنای اجناس اساسی و دارو می‌شود. گروه هتل‌های فرانسوی «آکور» و همچنین «آکسیس» از اظهار نظر درباره قراردادشان با ایران خودداری کردند، اما سعید شیرکوند - معاون امور توسعه سازمان گردشگری ایران - تائید کرده که این دو هتل فرودگاهی جدید تحت مدیریت کمپانی «آکور» طبق استانداردهای جهانی‌شان به ارائه خدمات در ایران خواهند پرداخت.

مرداد ۱۳۹۴/۰۵/۰۶ روزنامه تلگراف انگلیس در گزارشی به مخاطبانش توصیه کرد به ۱۱ دلیل به ایران سفر کنند.
مرداد ۱۳۹۴/۰۵۰۷
۵ نکته‌ درباره ایران که بی‌بی‌سی خطاب به توریست‌ها منتشر کرد.
رسانه های اروپایی پس از توافق هسته‌ای ایران و ۵+۱، مانور زیادی روی داشته های ایران می دهند. البته پس از برداشته شدن هشدارهای دولت انگلیس برای سفر به ایران، این موارد بیشتر هم شده است. ۶ مرداد ماه تلگراف در گزارشی، ۱۱ مکان را در ایران معرفی کرد که هر توریستی باید آنها را ببیند. اما بی‌بی‌سی هم ۵ مورد را معرفی کرده است که توریست ها باید درباره ایران بدانند؛

در گزارش بی‌بی‌سی آمده است: تا چند وقت پیش وزارت امور خارجه انگلیس گمان می کرد ریسک بزرگی توریست های انگلیسی را که به ایران سفر می کنند تهدید می کند، اما توافق اخیر ایران و قدرت های غربی این ذهنیت را تغییر داده است.

مرداد ۱۳۹۴/۰۵/۱۰ روزنامه آمریکایی نیویورک پست،‌ در مطلبی ۱۰ مزیت پیست اسکی دیزین تهران به کوه های آلپ در اروپا را معرفی کرد. پیست اسکی دیزین که از تهران کمتر از ۲ ساعت فاصله دارد، می تواند آلپی دیگر باشد، این قسمت زیبای خاورمیانه یکی از بهترین پیست های اسکی جهان است. این مکان که اسکی در آن از اواسط پاییز آغاز می شود سالانه از هزاران نفر میزبانی می کند.

متاسفانه فقط یک شرکت مهاجرتی در آمریکای شمالی وجود دارد که سفر به ایران برای اسکی را برنامه ریزی می کند، این شرکت هم فقط یک سال سابقه دارد. مدیر عامل این شرکت دراین باره گفت: این سفر برای همه تازگی دارد. تور اسکی به ایران که ۴ شب است، قیمتی حدود ۹۵۰ دلار دارد.

شهریور ۱۳۹۴/۰۶/۰۹ ۱۰ پیشنهاد گاردین برای سفر مهیج و متفاوت به ایران: با باز شدن سفارت ایران در انگلیس و سفارت انگلیس در تهران، توریست‌هایی که دنبال سفرهای متفاوت هستند می توانند ایران را به عنوان یکی از مقاصد خود انتخاب کنند و سفر پر ماجرا و متفاوتی را در این کشور انجام دهند.
شهریور ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
گروه فرانسوی هتل های آکور ۲۳ شهریورماه اعلام کرد ۲ شعبه در نزدیکی فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) تهران افتتاح خواهد کرد. شرکت فرانسوی گروه هتل های آکور (Accor) با افتتاح شعبی از هتل آیبس (Ibis) و نووتل (Novotel) که زیر مجموعه این شرکت هستند، نخستین گروه هتل های بین المللی خواهد بود که در ایران فعالیت می کند.

قرارداد افتتاح این ۲ هتل را سه شنبه ۲۴ شهریورماه، سباستین بازن، مدیر عامل هتل های آکور با نمایندگان شرکت ایرانی آریا زیگورات، مالک ساختمان های هتل، امضا کردند. مطابق برنامه، این ۲ هتل پانزدهم اکتبر (بیست و سوم مهرماه) با ظرفیت مجموع حدود پانصد اتاق افتتاح شد.

مهر ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
اسکار گردشگری هتل‌های ایرانی به یک هتل در کیش رسید. هتل‌های داریوش کیش، عباسی اصفهان، هما، لاله و آزادی تهران کاندیدای دریافت جایزه جهانی «سفر» به عنوان اسکار گردشگری بودند که از میان آنها هتل داریوش برنده نهایی این جایزه در میان هتل‌های ایران شد.

جایزه جهانی «سفر» در میان فعالان صنعت گردشگری یکی از مهمترین جوایز صنعت گردشگری در دنیا محسوب می‌شود که در شاخه‌های مختلفی هر سال اقدام به معرفی برترین‌های این حوزه می‌کند.

مهر ۱۳۹۴/۰۷/۱۹ سایت بلومبرگ در گزارشی از شیوع ساخت مراکز خرید در ایران نوشت. همچنین مرکز خرید جدید اصفهان را بزرگ ترین مرکز خرید در خاورمیانه پس از «دوبی مال» نامید.
مهر ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
پس از توافقات هسته ای موضع بسیاری از کشورهای خارجی نسبت به سفر به ایران تغییر کرد، حتی بعضی از آنها با انتشار بیانیه ای بیشتر قسمت های ایران را امن نامیدند، اگرچه به نظر می رسد بیشتر این کشورها در رابطه مرز ایران با افغانستان و عراق، 2 کشوری که در آن جنگ است نظر مشترکی دارند و آن مناطق را نا امن می دانند.

سایت وزارت امور خارجه هر کشور برای مسافرت به هر کشور توصیه هایی در رابطه با امنیت،حمل و نفل و ... به شهروندان خود می کند، پس از توافقات هسته ای توصیه های انجام شده در رابطه به ایران برای بعضی از کشورهای دنیا تغییر کرد.

مهر ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
پس از توافق هسته ای و تایید برجام در ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا، یکی از پر اقبال ترین بخش ها برای آن ور آبی‌ها، سفر به ایران است. رسانه های مختلفی پیشنهادهای متعددی برای سفر به ایران به مخاطبانشان داده اند. روزنامه انگلیسی تلگراف برای مسافرت به ایران توری ۱۲ روز به ترتیب داده که قیمت آن نفری ۳۱۵۰ پوند است؛ تقریبا روزی یک میلیون تومان.
مهر ۱۳۹۴/۰۷/۲۸ با وارد شدن توافقات هسته ای به مرحله ای جدید یک سایت استرالیایی نوشت امکان دارد ایران پس از ۳۶ سال، به صدر فهرست مکان های توریستی که توصیه می شوند، برگردد. مقامات ایرانی به آسوشیتد پرس گفته اند پس از اینکه توافقات هسته ای در روز یک شنبه وارد مرحله جدیدی شد آنها خود را برای "سونامی" توریست ها آماده می کنند. معاون رییس جمهور ایران، مسعود سلطانی‌فر گفت که ایران سرمایه های جدیدی را به مناطق تاریخی و فرهنگی اش تزریق خواهد کرد.
آبان ۱۳۹۴/۰۸/۱۰ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین گردشگری را موتور محرکی برای خروج ایران از رکود دانست و گفت: گردشگری گنج پنهانی است که ظرفیت دارد در دو برنامه ششم و هفتم توسعه اقتصاد ایران را متحول کند. او گفت: تاکنون از سوی ٩نشریه خارجی و سازمان بین‌المللی ایران به عنوان مقصد اول گردشگری یا جزو پنج مقصد نخست پیشنهادی قرار گرفته است. این نشان می‌دهد مصوبه آمریکا تاثیر چندان جدی در صنعت گردشگری ایران نداشته باشد.
آبان ۱۳۹۴/۰۸/۱۶

بریتانیایی‌ها با دادن رأی بالا به ایران، آن را در میان ۳ مقصد محبوب گردشگران در سال ۲۰۱۶ قرار دادند. با انتشار گزارش بازار جهانی سفر، رسانه‌های زیادی همچون رویترز، BBC و "تراول ویکلی" به «صدرنشینی ایران در بین مقاصد محبوب سفر در سال ۲۰۱۶» پرداختند. براساس رأی گردشگران انگلیسی و و مدیران ارشد صنعت گردشگری، چین، مکزیک و ایران، ۳ کشوری بودند که در بازار جهانی سفر ۲۰۱۵، به عنوان ۳ مقصد نخست و محبوب برای سفر در سال ۲۰۱۶ انتخاب شد‌ه‌اند.

سایمون پرس، مدیر ارشد بازار جهانی سفر (WTM) نیز با اشاره به میزان علاقه‌مندی گردشگران برای دیدن ایران گفت: بسیاری از شرکت‌های خارجی در نتیجه توافق ایران و 1+5 دنبال تجارت در ایران هستند، کمپانی‌های گردشگری نیز مسیر خود را به سمت ایران پیدا کرده‌اند.

پس از توافق هسته‌ای و اقدام برای حذف تحریم‌ها علیه ایران، وزارت امور خارجه بریتانیا نیز هشدار به اتباع خود درباره سفر به ایران و توصیه برای لغو سفرهای غیرضروری به این کشور را حذف و اعلام کرد: میزان خطر برای اتباع بریتانیایی به دلیل تغییر روابط دولت رییس جمهور روحانی، کاهش پیدا کرده است.

آذر ۱۳۹۴/۰۹/۱۷

پس از توافق هسته ای، امیدهایی زیادی برای افزایش گردشگران خارجی در ایران به وجود آمد، چندی پس از آن هم رسانه های خارجی مانند تلگراف، گاردین و ... به جذابیت های گردشگری ایران اشاره‌های زیادی کردند. آنها با اشاره به جذابیت های توریستی ایران از تخت جمشید تا پیست اسکی دیزین، به مخاطبانشان سفر به ایران را پیشنهاد کردند.

اما با نزدیک شدن به سال ۲۰۱۶ رسانه هایی بین المللی لیست مکان هایی که باید در سال ۲۰۱۶ به آن سفر کرد را هم آماده کردند و ایران در رتبه های خوب قرار دارد.

آذر ۱۳۹۴/۰۹/۱۹ پس از توافقات هسته ای، یکی از بخش های اقتصادی در حال پیشرفت و با چشم انداز مثبت ایران، صنعت گردشگری است. پس از این توافق وزارت امور خارجه بسیاری از کشور ها از جمله انگلیس هشدار سفر به ایران را لغو کردند، رسانه های بین المللی از جاذبه های گردشگری ایران گفتند و دیدگاه خوبی نسبت به ایران در سرتاسر جهان به وجود آمد. اما مجلس نمایندگان آمریکا ۱۷ آذرماه طرحی را به تصویب رساند که می تواند مانع بزرگی در مسیر پیشرفت گردشگری ایران باشد. طبق این طرح افراد ایرانی، عراقی، سودانی و سوری که پاسپورت کشورهایی را دارند که بدون ویزا می توانند به آمریکا سفر کنند دیگر نمی توانند از این موضوع استفاده کنند و برای سفر به آمریکا نیاز به ویزا دارند.
اما ضربه اساسی این طرح در بند دیگری به گردشگری ایران آسیب می زند؛ هرکس از سال ۲۰۱۱ (زمان شروع ناآرامی‌ها در سوریه) به ایران، عراق، سودان و سوریه سفر کرده باشد و تبعه کشورهایی باشد که با آمریکا تفاهم‌نامه لغو روادید دارند و می توانند بدون ویزا به این کشور سفر کنند، دیگر نمی تواند از این مزیت استفاده کند. این قانون درحالی تصویب شده که از جمع این ۴ کشور، حداقل ایرانی‌ها و اتباع وابسته به ایران هیچ نقشی در انفجارهای پاریس و تیراندازی های اخیر در کالیفرنیا نداشته اند و مهمتر اینکه اتباع عربستان و پاکستان نقش بسیار پررنگ‌تری در حوادث تروریستی اخیر داشته اند.

این موضوع شاید بسیاری از گردشگران خارجی را مجبور کند تا به ایران سفر نکنند که مزیت بدون ویزا سفر نکردن به آمریکا را از دست ندهند.

آذر ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
پایان سال ۲۰۱۵ و شروع سال 2016 باعث شد همه رسانه های خارجی فهرستی از مناطقی که در سال ۲۰۱۶ باید به آن سفر کرد را منتشر کرده اند و شاید ایران تنها کشوری باشد که پایه ثابت همه این فهرست ها بود.

یورونیوز در گزارشی در سایتش نوشت: با نزدیک بودن سال جدید گروهی از مجلات مسافرتی و متخصصان در حال تلاش برای پیشبینی هیجان انگیزترین مناطق مسافرتی سال ۲۰۱۶ هستند.

دی ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
با وجود تصویب «لایحه محدودیت مسافرتی به آمریکا» در کنگره، مجلس سنا آمریکا و امضا آن توسط اوباما رئیس جمهور این کشور، یکی از معروفترین رسانه های این کشور سی‌ان‌ان، در فهرستی که شامل ۱۶ کشور بود از ایران هم نام برده و به مخاطبانش پیشنهاد داده در سال ۲۰۱۶ به کشورمان سفر کنند. با اتمام سال ۲۰۱۶ ، سایت های مختلف با استفاده از کارشناسانشان فهرستی از مناطقه که باید در سال ۲۰۱۶ به آن سفر کرد را ارائه می دهند. شاید تنها کشوری که نقطه مشترک همه این فهرست ها است ایران باشد.
دی ۱۳۹۴/۱۰/۰۷ هتل اسپیناس پالاس، بزرگترنی هتل پنج ستاره ایران افتتاح شد. این هتل که بزرگترین هتل ایران است در اواخر دوره عمرانی اش، حواشی مختلفی داشت؛ در خرداد ماه پرونده تخلفات آن با وساطت رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ختم به خیر شد.

پرونده این هتل که مساحت آن ۷۵ هزار متر مربع است و در ۲۶ طبقه ساخته شده اوایل امسال در شورای شهر تهران به خاطر ۴ هزار و ۷۷۰ متر تراکم اضافه باز شد که پس از توضیحات قالیباف شهردار تهران و وساطت مسعود سلطانی‌فر، معاون رییس‌جمهور مختومه شد.

دی ۱۳۹۴/۱۰/۲۲

مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری در واکنش به نامه رئیس جامعه هتلداران مبنی بر اعلام موضع این اتحادیه نسبت به نرخگذاری هتل‌های کشور، گفت: طبق قوانین مجلس شورای اسلامی رعایت حقوق مردم قابل واگذاری نیست و نظارت بر نرخگذاری هتل‌ها براساس قوانین بر عهده دستگاه متولی، یعنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

او گفت: امکان ندارد که نرخ توسط مجموعه دیگری تعیین شود و دستگاه دیگری پاسخگوی آن باشد، این موضوع یک انتظار غیرمنطقی است چراکه آزادسازی نرخگذاری هتلها ممکن است تبدیل به گران سازی شود، بنابراین نباید با این مساله به صورت شعاری برخورد کنیم.

بهمن ۱۳۹۴/۱۱/۲۳ همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین هتل دریایی پنج ستاره با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کیش افتتاح شد.
بهمن ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی از ساخت نخستین هتل سبز ایران در ایران خبر داد و گفت: ورود سرمایه‌گذاران خارجی برای ساخت هتل‌های ۵ ستاره در کشورمان مسلماً ستاره‌های کنونی هتل‌هایمان را رقابتی خواهد کرد.
محسن قریب گفت: در اوایل سال 95 نخستین هتل سبز ایران با تمام الزامات و استانداردهای جهانی در شهر اصفهان ساخته می‌شود به طوری که حتی با واردات خودروهایی که مبانی محیط زیست را رعایت می‌کنند در اختیار دفاتر تاکسیرانی قرار داده می‌شود تا برای این هتل مورد استفاده قرار گیرد.
بهمن ۱۳۹۴/۱۱/۲۷ همزمان با آغاز به کار نهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته در تهران، دفتر نمایندگی اطلاع رسانی روسیه در ایران افتتاح شد. معاون گردشگری گفت: حضور هیات روسی در ایران، نشان از اراده جدی مقامات گردشگری این کشور برای توسعه همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران دارد، افتتاح دفتر نمایندگی اطلاع رسانی روسیه در ایران و همچنین آغاز به کار نهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته دو اتفاق مهمی است که 27 بهمن ماه شاهد آن خواهیم بود.
اسفند ۱۳۹۴/۱۲/۰۶ ثبت شهرهای مختلف ایران به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در رشته‌های مختلف، از جمله برنامه‌های معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور بود که در سال ۹۴ با ثبت ۲ شهر اصفهان و تبریز به صورت جدی آغاز شد و این برنامه در سال 2016 نیز با کاندیداتوری شهرهایی مانند یزد ادامه خواهد داشت.
اسفند ۱۳۹۴/۱۲/۱۳ هتل های زنجیره ای اسپانیایی ملیا در بیانیه ای اعلام کرد که قصد دارد تا سال آینده در سواحل دریا خزر ایران هتل ساحلی 5 ستاره به ارتفاع 130 متر افتتاح کند. اولین هتل ساحلی خارجی در ایران در حال ساخته شدن است. هتل های زنجیره ای اسپانیایی ملیا روز گذشته در بیانیه ای اعلام کرد که تصمیم دارد که در برجی به ارتفاع 130 متر در نزدیکی دریای خزر در سواحل ایران تا سال آینده هتلی 5 ستاره افتتاح کند. این بیانیه پس از این اعلام شد که برخی از تحریم های تجاری ایران در ژانویه ۲۰۱۶ لغو شد. مدیر اجرایی این هتل های زنجیره ای در بیانیه گفت: ما با قطعیت به صنعت گردشگری ایران باور داریم. ما همیشه در سرمایه گذاری در بازار های جدید پیشگام بودیم. با ورود هتل های زنجیره ای آکور برای بهره برداری از هتل های خود در فرودگاه بین المللی امام خمینی، اولین گروه از هتل های خارجی پس از چند دهه در پاییز سال ۹۴ وارد ایران شد.
اسفند ۱۳۹۴/۱۲/۱۹ معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی با اشاره به شناسایی مسیرهای مختلف جاده ابریشم در داخل ایران و کشف ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل گردشگری در آن مسیرها از تهیه و تدوین سند ملی توسعه و مدیریت راه ابریشم خبر داد و گفت: مسیر اصلی راه ابریشم در ایران امروز، راه‌های تاریخی ترکیه و عراق امروزی را به راه‌های تاریخی آسیای میانه و یا در نگاهی وسیع‌تر تمدن باستانی چین را از طریق ایران باستان به تمدن روم باستان پیوند می‌دهد. اصلی ترین بخش این راه که امروزه مرزهای شمال غربی ایران را به مرزهای شرقی فعلی ایران متصل می‌کند تقریبا منطبق بر راه‌های امروزی (خصوصا راه آهن) این محدوده است که خوشبختانه شاخه‌های اصلی راه ابریشم در ایران از مسیرهای اصلی این راه بوده اند و امروزه از راه‌های اصلی گردشگری کشور بشمار می‌روند.
اسفند ۱۳۹۴/۱۲/۲۷ در آستانه ایام تعطیلات نوروز با حضور معاون رئیس جمهور بزرگترین دهکده گردشگری دریایی در منطقه شیرینو عسلویه در ۲۰ هکتار افتتاح شد. رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به رویکرد دولت تدبیر و امید به حوزه گردشگری گفت: در ۲ سال گذشته طرح‌ها و برنامه‌های گردشگری در کشور سه برابر رشد داشته است. اکنون با رشد 3 برابری در حوزه گردشگری رتبه این بخش بر اساس میانگین جهانی رشد داشته است.

20106

کد خبر: 619149

وب گردی

وب گردی