پنج مرکز استان در تابستان آینده با بحران آب مواجه اند

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: مرکز پنج استان کرمان، همدان، خراستان رضوی، بوشهر و فارس با بحران آب مواجه اند و تمهیداتی شامل حفر چاه های جدید و اجاره چاه و اقدامات اضطراری کوتاه مدت برای گذر از بحران در تابستان در این شهرها اندیشیده شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وزارت نیرو، رحیم میدانی افزود: بحران آب مساله مهمی است که به کرات درباره آن با مسئولان مختلف کشور گفت وگو شده است و وزارت نیرو امروز دریچه واقعیت موجود را به روی مردم و مسئولان گشوده تا یقین کنند منابع آب کشور در شرایط بدی قرار دارد.
به گفته این مقام مسئول، امروز بجز دست اندرکاران آب کشور، این وزارتخانه توانسته سایر انجمن های علمی، سازمان های مردم نهاد و قوای قضائیه و مقننه را با خود همراه کرده و توجه ویژه کشور به بخش آب را گوشزد کند.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو خاطرنشان کرد: عمده مصرف آب کشور در پیک مصرف تابستان است و در این راستا نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده و پروژه های اضطراری نیز برای تابستان تعریف شده است.
وی تصریح کرد: پنج مرکز استان شامل کرمان، همدان، مشهد، بوشهر و شیراز با بحران آب مواجه هستند که تمهیداتی شامل حفر چاه های جدید و اجاره چاه و اقدامات اضطراری کوتاه مدت برای گذر از تابستان در این شهرها پیش بینی شده است.
میدانی انجام محاسبات مورد نیاز برای اعلام میزان آب قابل برنامه ریزی در کشور، با توجه به شرایط پایداری محیط زیست را از جمله طرح های انجام شده در سال 1394 برشمرد و افزود: طرح بزرگ تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی دیگر طرحی بود که در این سال آغاز شد و امید می رود امسال نیز در اولویت برنامه های وزارت نیرو قرار داشته باشد.
طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی، با توجه به مصوبه شورای عالی آب اقدامات مشترک وزارتخانه های کشور، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را به دنبال دارد که به همراه وزارت نیرو در خصوص مدیریت مصرف آب باید پیاده شود.
براساس این طرح در سال 94 به میزان 475 میلیون مترمکعب، طی پنج سال به میزان 5.7 میلیارد مترمکعب و پس از 20 سال به میزان 110 میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی کنترل خواهد شد.
معاون وزیر نیرو ادامه داد: روستاهای کشور از نظر تامین آب شرب در تنگنا هستند که با تخصیص اعتبار 500 میلیون دلاری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، آب آشامیدنی روستایی ساماندهی می شود.
این میزان اعتبار با تصویب هیات دولت عملیاتی شده و در شماری از مجتمع های آبرسانی روستایی دارای اولویت اجرا خواهد شد.
وی بازنگری در طرح های سدسازی و شبکه های آبیاری و زهکشی کشور را دیگر اقدام مهم وزارت نیرو در سال گذشته توصیف کرد و یادآور شد: یک میلیون هکتار از سطح شبکه های آبیاری و زهکشی کشور در راستای اجرای طرح «آب قابل برنامه ریزی» کاهش یافت؛ احداث این شبکه ها بدون توجه به منابع آب، با ناپایدار کردن محیط زیست به مناقشات اجتماعی نیز دامن می زند.
میدانی تصریح کرد: تدوین طرح آب قابل برنامه ریزی با جلوگیری از هدر رفت منابع آبی، از 500 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری بی ثمر جلوگیری کرد.
شورای عالی آب به عنوان عالی ترین نهاد قانونی آب کشور، میزان آب قابل برنامه ریزی را برای بخش های مختلف کشور مشخص کرده است. این موضوع توسط وزارت نیرو برای بخش های مختلف کشاورزی، صنعت، خدمات شرب و محیط زیست مشخص و ابلاغ شده و سندی است که دشت های کشور را به تعادل در منابع و مصارف آب می رساند و جریان های آب سطحی را در حوضه های آبریز پایدار می کند.
وی، اجرای طرح ها و پروژه های نیمه تمام و کاهش فاصله بین قیمت تمام شده و درآمد آب را از دیگر برنامه های وزرات نیرو در سال 1395 توصیف کرد.

102

کد خبر: 619174

وب گردی

وب گردی