به خیابان سی‌تیر نروید/ تصاویر

سرتاسر خیابان‌ «سی‌تیر» را کنده‌اند؛ از ابتدای جمهوری تا انتهای توپخانه؛ خیابانی که همین چند ماه پیش نماینده کلیمی‌ها درخواست کرده بود نامش را به خیابان «ادیان» تغییر دهند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا،حالا بر اساس نوشته‌ روی بنرهایی که پیمانکار پروژه در چند بخش خیابان نصب کرده، قرار است سرتاسر خیابان «سی‌تیر» سنگفرش شود. پروژه‌ای که از آخرین روزهای اسفند ماه در این خیابان آغاز به کار کرده و هنوز لودرها در بخش‌های میانی‌اش مشغول حفر زمین‌اند؛ زمینی که سفره‌های آب زیرزمینی‌اش هم از دل خاک بیرون زده‌اند.

در نگاهی کلی این اتفاق چشم‌اندازی روشن دارد برای تهران آینده. فقط بهتر می‌شد اگر دست‌کم چندهفته زودتر، میراثی‌ها اطلاع می‌دادند که خاک سی‌تیر قرار است روبیاید و جایش را سنگ‌فرش پر کند تا گردشگران راحت‌تر طول و عرض خیابان «ادیان» را زیر پا بگذارند.

به نظر می‌رسد این پروژه به دنبال طرح‌هایی است که از چند سال گذشته برنامه‌ریزی شده بودند تا محدوده‌ی تاریخی «میدان مشق» را پیاده‌رو و فضایی ساماندهی شده و مناسب برای ورود گردشگران ایجاد کنند.

بنابراین پس از ایجاد بخش‌هایی از محدوده‌های تاریخی میدان حسن‌آباد، خیابان لاله‌زار و قسمت کوشک‌مصری باغ ملی در میدان مشق، حالا نوبت به خیابان «سی‌تیر» رسیده است.

هر چند ذات اجرایی شدن این پروژه، مدیریت شهری و میراث فرهنگی را در عملیاتی شدن هر چه بهتر طرح ساماندهی میدان مشق یاری می‌کند، اما در این میان یک نکته وجود دارد.

وضعیت مناسب‌تری داشتیم، اگر شهرداری زودتر اعلام وضعیت می‌کرد

محمدرضا کارگر،‌ مدیر اداره کل موزه‌ها که هنوز درباره‌ی این پروژه اطلاع کافی ندارد، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: شاید استنباط شهرداری این بوده است تا در روزهای کم تردد، چنین پروژه‌ای را اجرایی کند، در صورتی که متوجه وجود چند فضای تاریخی در خیابان سی‌تیر نبوده است.

او ادامه می‌دهد: قطعا وضعیت بسیار مناسب‌تری داشتیم اگر شهرداری یا پیمانکار پروژه قبل از اجرادی شدن طرح، آن را اعلام می‌کرد.

«سی‌تیر» ثبت نشده/ شهرداری نیاز به استعلام نداشت

رجبعلی خسروآبادی، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران؛ نیز در این زمینه می‌گوید: پیش از این شهرداری منطقه هیچ اعلامی نسبت به انجام چنین پروژه‌ای در خیابان سی‌تیر به میراث فرهنگی نداشته است، بنابراین پس از مطلع شدن از آغاز این پروژه، از شهردار منطقه 12 خواستیم تا در حین اجرای این پروژه، شرایط به گونه‌ای رقم بخورد تا گردشگران نوروزی بتوانند از موزه‌ها بازدید کنند.

به گفته‌ی او پس از مطرح شدن این صحبت‌ها و با هماهنگی شهرداری، مکانی به صورت موقت و برای پارک وسایل نقلیه گردشگران تعبیه شده است تا امکان بازدید آن‌ها از موزه‌ی ملی ایران فراهم شود.

او هر چند انجام پروژه‌ی سنگفرش خیابان سی‌تیر را به دنبال مصوبات قبلی برای ساماندهی فضای میدان مشق مناسب می‌داند، با این وجود تاکید می‌کند: با توجه به این‌که کف‌سازی خیابان‌ها نیازی به استعلام از میراث‌فرهنگی ندارد، شهرداری در این زمینه استعلامی از اداره کل میراث تهران انجام نداده است. همچنین این خیابان در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده است.

روزانه 500 گردشگر را برای موزه‌ی ملی از دست می‌دهیم

جبرئیل نوکنده، مدیر کل موزه ملی ایران نیز درباره‌ی ریزش تعداد بازدیدکنندگان از این موزه نسبت به نوروز سال گذشته می گوید: با آغاز این پروژه در مذاکره‌ای که با شهرداری منطقه داشتیم، اعلام کردند، راهبری تنها زمان مناسب برای اجرایی شدن این پروژه را فقط همین مقطع زمانی اعلام کرده است و تلاش شهرداری بر این بوده تا در چند روز نخست تعطیلات و حتی قبل از آغاز سال جدید این پروژه در محدوده‌ی موزه‌ی ملی ایران به پایان برسد، اما با آغاز کار متوجه شدند برخی زیرساخت‌ها در این پروژه با مشکلاتی مواجه است، به همین دلیل زمان آن طولانی‌تر شده است.

او در ادامه با بیان این‌که در برخی از روزها با افزایش 10 تا 15 درصدی ورود گردشگر در موزه‌ی ملی ایران مواجه بوده‌اند، ااضافه می کند: با این وجود بسته بودن خیابان سی‌تیر تاثیراتی هر چند منفی نیز در میزان ورود گردشگران به موزه‌ی ملی ایران داشته است. چون فکر می‌کنیم روزانه بیش از 500 نفر گردشگر را برای موزه‌ی ملی ایران از دست می‌دهیم.

او همچنین با تاکید بر این‌که هر علاقمند، گردشگر و بازدیدکننده‌ای که مقصدش موزه‌ها و بناهای تاریخی در این خیابان تاریخی است، با وجود محدودیت‌ها می‌تواند خود را به مقصد برساند، ادامه می‌دهد: معتقدیم این اقدام شهرداری، در آینده‌ای نزدیک به نفع مردم بومی این خیابان و بناهای تاریخی قرار گرفته در آن است.

به گفته‌ی او در هماهنگی‌های انجام شده، پایانه‌ی اتوبوسرانی فیاض‌بخش در ضلع جنوبی موزه‌ی ملی ایران برای پارک وسایل نقلیه‌ی بازدیدکنندگان «موزه‌ی مادر ایران» در نظر گرفته شده است.

نوکنده یکی از مهمترین مشکلات پروژه‌ی سنگفرش کردن خیابان سی‌تیر معروف به «خیابان ادیان» را عدم اطلاع‌رسانی زمان مشخص شده از سوی شهرداری منطقه به بناهای تاریخی و موزه‌های قرار گرفته در این خیابان می‌داند و می‌افزاید: اگر دست‌کم از چند هفته قبل از آغاز پروژه، این قضیه را به ما اطلاع می‌دانند، ‌هر کدام از موزه‌ها در وبگاه‌های رسمی خود یا تبلیغاتی که در فضاهای مختلف مجازی و واقعی داشتند، مسیرهای جایگزین را به گردشگران اعلام می‌کردند تا در این حد با ریزش بازدیدکننده در این ایام مواجه نشویم.

با ریزش 30 درصدی مواجه شدیم

موقعیت قرارگیری موزه‌ی ملی ایران در تقاطع خیابان امام خمینی(ره) و سی‌تیر یکی از امتیازات این موزه در شرایط کنونی است، چون دست‌کم از یک سمت گردشگران به راحتی می‌توانند به موزه وارد شوند، اما موزه‌هایی مانند «علوم و فنون» یا «آبگینه و سفالینه‌های ایران» فقط بخش کوچکی از پیاده‌رو را برای عبور و مرور گردشگران و بازدید کنندگان خود در اختیار دارند.

سمیه محبی، مدیر موزه‌ی آبگینه و سفالینه‌های ایران نیز در این زمینه می‌گوید: با توجه به شرایط پیش آمده‌، ‌این موزه با ریزش 30 درصدی حضور گردشگران نسبت به مدت مشابه در سال‌های گذشته مواجه شده است.

او با بیان این‌ نکته که گردشگران خارجی و به خصوص افراد مسن درصد زیادی از بازدیدکنندگان این موزه را تشکیل می‌دهند، ادامه می دهد: با توجه به شرایط پیش آمده، میزان ورودی بازدیدکنندگان نسبت به گذشته در موزه‌ی آبگینه با ریزش مواجه شده است.

او معتقد است: شهرداری منطقه باید دست‌کم یک ماه قبل از آغاز این پروژه، زمان اجرایی شدن این پروژه را اطلاع‌رسانی می‌کرد.

20106

کد خبر: 619285

وب گردی

وب گردی