استرس بیماری قرن / با استرس  چه  کنیم؟

در زندگی امروزه یکی از رایج ترین کلمات همین "استرس" است؛که اغلب آن را از زبان پیر وجوان؛خردوکلان؛ میشنویم و خیلی از کسانی که خود را مبتلا به آن می دانند.

این بیماری قرن چیست؟وچگونه است؟چطوراز شر آن خلاص شویم؟پس با دقت این سطور را بخوانید:"استرس"یا فشار عصبی یعنی حالت اضطراب وفشار درونی که انسان برای روبرو شدن با خطر یا مشگلات جدی همراه با ترشح هورمون هایی خودرا آماده آن می کند.

تا این اندازه خوب وبرای روند زندگی لازم است؛اما وقتی فشار عصبی توسعه ودوام پیدا کردو این حالت در طول روزوبدون علت منطقی مشاهده شد؛میگوییم:فرددچار استرس بیش از حد مجاز است.

"استرس"باعث ایجاد تغییرات هورمونی خصوصا (آدرنالین)وسایر هورمونها شده؛و بیماریهای خطرناکی،چون سکته های قلبی؛مغزی؛فشارخون؛پوکی استخوان؛یایسگی زودرس؛زخم معده؛پسویازیس(بیماری پوستی صعب العلاج)؛و اختلالات روحی ورفتاری؛متعددی را ایجاد کرده و بر بهداشت روانی انسان آثار ویرانگری دارد.

جالب است بدانیم؛استرس باعث ایجاد تغییراتی درپوست و چهره ومو می شود؛ریزش مو؛سفیدی زود رس؛چربی بیش از حد پوست؛چین و چروک صورت از اصلی ترین عوارض؛استرس هستند.

علایم استرس کدامند؟

استرس دارای علامتهای مختلفی است که اساسی ترین و شناخته شده ترین آنها عبارتند از:1- اعلایم احساسی استرس:دل نگرانی و خجالت در مکانهای عمومی یا درون وسایط نقلیه عمومی؛ترسهای بیمورد؛بهم خوردن ساعات خواب وبیداری؛پرخاشگری؛درخود فرورفتگی؛بدبینی؛افسردگی؛تمایل به گریه؛احساس بی کس بودن؛از دست دادن خوشحالیها و شوخ طبعی های گذشته؛احساس گناه و ناراحتیهای وجدانی از اشتباهات گذشته؛کابوسهای شبانه و خوابهای آشفته و بی مفهوم؛تغییر خلق؛گرایش به خرافات.

2- علایم رفتاری استرس: کاهش اشتها؛هیچ نخوردن یا پرخوری؛(بولیما و آنورکسیا؛دو بیماری روحی وعصبی در ارتباط با خوردن است؛که فرد تاحد مرگ بخود گرسنگی میدهد وبهانه اصلی اش لاغرشدن است؛در انورکسیا فرد در حد جنون پرخوری میکند؛سپس با فرو بردن انگشت درگلو سعی در بیرون ریختن غذا ها میکند؛تا باز بخورد؛در گفتارهای بعدی مفصل در این مواردخواهم نوشت.)؛تمایل به کشیدن سیگار؛ویا افزایش تعداد آنها؛گرایش به استفاده از مواد مخدر یا مشروبات الکلی؛ناخن جویدن؛کشیدن مو و یا ور رفتن با مو؛دوری از دیگران و گوشه گیری؛داشتن افکار آزار دهنده ومنفی؛از دست دادن انگیزه و انجام کارهای روز مره با اکراه؛داشتن شخصییتA.برای اطلاعتان باید عرض کنم از نظر رفتار شناسی دو نوع شخصییت داریم؛AوB؛ که این دو نوع ویژگیهایی هستند که باید مفصلا توضیح دهم؛اما فقط یک نکته درمورد شخصییتAاین است که اینگونه افراد اغلب عادت دارند دویا چند کار را باهم انجام دهند؛مثلا ضمن حرف زدن با تلفن اطوهم بکشند؛تلویزیون تماشا کنند؛مراقب غذای روی گاز هم باشند.

*رفتار شناس

105105

کد خبر: 619548

وب گردی

وب گردی