نمرات مردودی خبر ساز شد/خانه تکانی آیین نامه‌های آموزش عالی

آیین نامه دکتری، کارشناسی ارشد ناپیوسته، ارتقاء اعضای هیات علمی و تصویب سند آمایش آموش عالی از مهمترین آیین نامه های آموزشی بودند که در سال ۹۴ به دانشگاه ها ابلاغ شدند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، سال ۹۴ را می توان سال بازنگری و اصلاح آیین نامه های آموزشی نام برد در این سال بیشتر برنامه های آموزشی دانشگاه ها بازنگری شده و برخی نیز تغییر یافت.

اهم این مصوبات و آیین نامه ها به شرح زیر است :

آیین نامه آموزشی دکتری

وزارت علوم در سال ۹۴ از تغییر و ابلاغ آیین نامه دکتری خبر داد و اعلام کرد امسال براساس سیاست جدید وزارت علوم از سال آینده پذیرش دانشجویان دکتری مستقیما از سوی دانشگاه‌ها انجام می‌شود و البته پیش از آن آزمون عمومی به صورت متمرکز توسط سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار می شود.

آیین‌نامه جدید آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته

یکی از آیین نامه های آموزشی که در سال ۹۴ بازنگری و ابلاغ شد، آیین نامه دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته بود که از مهمترین بخش این آیین نامه می توان به «عدم ثبت نمره‌های مردودی قبلی در ریزنمرات تحصیلی دانشجو» اشاره کرد.

دانشجویی که در هرنیمسال در یک یا چند درس، نمره قبولی کسب نکند، چنانچه در نیمسال های بعدی، درس یا دروس مذکور را با نمره قبولی بگذراند، نمره یا نمره‌های مردودی قبلی در ریزنمرات تحصیلی دانشجو، فقط ثبت و باقی می ماند اما این نمره ها در محاسبه میانگین کل دوره بی اثر و صرفا آخرین نمره قبولی در آن درس ملاک محاسبه میانگین کل دوره خواهد بود.

بخشنامه پذیرش دانشجویان غیرایرانی غیربورسیه

یکی از مهمترین سیاست های وزارت علوم در سال گذشته «بین المللی سازی دانشگاه ها» است و در این زمینه برنامه های زیادی پیش بینی شد که یکی از آنها ایجاد زمینه برای افزایش پذیرش دانشجوی غیرایرانی غیر بورسیه است برهمیمن اساس امسال بخشنامه پذیرش دانشجویان غیرایرانی غیربورسیه به دانشگاه ها ابلاغ شد و ۱۱ دانشگاه بزرگ کشور مجوز پذیرش دانشجوی غیرایرانی غیر بورسیه را به صورت مستقیم دریافت کردند.

آیین نامه انتخاب دانشجویان نمونه

آیین نامه انتخاب دانشجویان نمونه وزارت علوم تحقیقات و فناروی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی امسال بازنگری و تغییر کرد که از برخی مفاد آن می توان به مشارکت «دانشگاه‌های پیام نور و آزاد درانتخاب دانشجوی نمونه» اشاره کرد.

اصلاح آیین‌نامه تسهیلات آموزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر

از دیگر آیین نامه های آموزشی که در سال گذشته بازنگری و ابلاغ شد می توان به اصلاح آیین نامه تسهیلات آموزشی دانشجویان شاهد و ایثاگر، بازبینی آیین‌نامه استاد مشاور دانشجویان شاهد و ایثارگر و ارائه تسهیلات رفاهی به این دانشجویان اشاره کرد.

آیین‌ نامه پذیرش دانشجویان استعدادهای درخشان

آیین‌ نامه پذیرش دانشجویان استعدادهای درخشان نیز یکی دیگر از برنامه های آموزشی بود که در سال۹۴مورد بازنگر ی قرارگرفت، تا زمینه شناسایی مناسب برای استعدادهای درخشان دردانشگاه‌ها صورت گیرد و این افراد بتوانند راحت‌تر در دانشگاه‌ها ادامه تحصیل دهند و در برخی از رشته‌ها به ‌ویژه رشته‌های علوم پایه که با مشکل عدم استقبال ازسوی متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها مواجه هستند، برنامه ریزی شد تا دانشجویان ممتازرشته های علوم پایه بتوانند مستقیما پس از دوره کارشناسی وارد دوره دکترای تخصصی شوند.

آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی

یکی از مهمترین آیین نامه هایی که در سال جاری تصویب و به دانشگاه ها ابلاغ شد «آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی» بود که از مهمترین مصوبات آن می توان به بازگشت بند فرهنگی به آیین نامه ارتقاء اشاره کرد.

تصویب سند آمایش آموزش عالی

«سند آمایش آموزش عالی» سرانجام در اواخر سال جاری توسط شورای عالی انقلا ب فرهنگی تصویب شد که از مهمترین مصوبات آن می توان به مأموریت گرا کردن دانشگاه‌ها و رتبه بندی آن ها، تصویب طرح جامع سنجش و پذیرش دانشجو و نظام جامع مهارتی اشاره کرد.

20104

کد خبر: 619566

وب گردی

وب گردی