محیط زیست شکننده کشور دیگر توان خود پالایی ندارد/  بوق زدن موجب ناشنوا شدن حیوانات می شود

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:گردشگران در طبیعت هیچ اثری جز ردپا از خود باقی نگذارند زیرا محیط زیست شکننده کشور دیگر توان خود پالایی ندارد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا حجم انبوه زباله، سوختن دایره مانند بخش هایی از طبیعت به علت برپا کردن آتش توسط مسافران، شکستن شاخه های درختان و مهمتر از همه کشته شدن حیوانات به علت برخورد با خودروهای عبوری به ویژه در مناطق حفاظت شده برخی از وقایع تعطیلات نوروزی است که شاهد آن هستیم.
محمد درویش افزود:متاسفانه گاهی شاهد این هستیم که وقتی گروهی از مسافران در محلی که برای استراحت انتخاب کرده اند خارج می شوند انبوهی از زباله از خود به جای می گذارند که بیشتر آنها از نوع ظروف یکبار مصرف است که حداقل 500 سال در طبیعت باقی می مانند.
او گفت:هر گردشگر باید به طبیعت مانند فضای خانه اش نگاه کند و زباله را به راحتی در آن رها نکند.

بوق زدن موجب ناشنوا شدن حیوانات می شود
او گفت: برخی از جاده های کشور از میان مناطق حفاظت شده عبور می کند مانند پارک ملی گلستان، منطقه ارسباران و زاگرس که گردشگران در زمان عبور از این مناطق باید دقت لازم را داشته باشند و از بوق زدن های ممتد و طولانی خودداری کنند.
مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سیستم شنوایی حیوانات با انسان ها بسیار متفاوت است و بخش دریافت سیگنال های صوتی آنها بسیار حساس است بنابراین بوق زدن با صدای بلند و ممتد موجب ناشنوا شدن حیوانات می شود که این مساله عبور آنها در میان جاده را دچار اختلال می کند.

رعایت سرعت مطمئنه در جاده ها
درویش همچنین از رانندگان درخواست کرد تا در زمان عبور از جاده های عبوری از مناطق حفاظت شده سرعت مطمئنه ( حداقل 40 کیلومتر بر ساعت ) را رعایت کنند تا شاهد بروز تصادف با حیات وحش نشویم.
او گفت: آمارها نشان می دهد بیشترین حجم تلفات حیات وحش در مناطق حفاظت شده که جاده از میان آنها عبور کرده در ایام تعطیلات است زیرا در این زمان حجم تردد بسیار افزایش می یابد.

ازترقه استفاده نکنید
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود:ترقه های باقیمانده از جشن چهارشنبه سوری خود را در طبیعت نترکانید زیرا موجب وحشت و سر در گمی حیات وحش می شود، در این زمان حیات وحش مسیر خود را گم کرده و سرگردان می شود.

جمع آوری سبزه عید
درویش به برخی فعالیت های سازمان های مردم نهاد زیست محیطی در روزهای نوروز اشاره کرد و گفت: برخی سمن ها در یک سری از استان های کشور از جمله چهارمحال و بختیاری و فارس با همکاری شهرداری ها اقدام به جمع آوری سبزه های عید از گردشگران و اهالی بومی می کنند.
او افزود: این کار با هدف تهیه کمپوست یا غذای دام انجام می شود که کمک بزرگی به حفظ محیط زیست خواهد کرد زیرا معمولا بعد از پایان تعطیلات همواره شاهد پخش شدن سبزه در طبیعت، معابر و حتی رودخانه ها هستیم که موجب بند آمدن مسیر آب و بروز مشکلاتی برای شهروندان و به مرور محیط زیست می شود.

دریافت کارت رایگان گردشگری با تحویل زباله
درویش گفت: همچنین تعدادی از سمن های محیط زیستی در برخی استان ها با صاحبان صنایع رایزنی کرده اند تا کیسه زباله در اختیار آنها قرار دهند تا آنها کیسه ها را به گردشگران تحویل دهند.
او گفت: بر این اساس اگر گردشگری که کیسه دریافت کرده آنرا پر از زباله به آنها تحویل دهد کارت رایگان برای گردشگری دریافت خواهد کرد.

105105

کد خبر: 619591

وب گردی

وب گردی