نویسنده «دورهمی»: دوستانی که احساس پوارو بودن دارند هیچ مچی را نگرفتن

محراب قاسم خانی نویسنده برنامه «دور همی» که این روزها از شبکه نسیم پخش می شود به صحبت های مردم مبنی بر کپی بودن ایده این برنامه در صفحه اینستاگرام واکنش نشان داد.

به گزارش ایسکانیوز، قاسم خانی در این پست نوشت:

یکى از اخلاقاى بانمکى که بعد از گسترش فضاى مجازى توى ایران به وجود اومده، میل به مچ گیریه. یعنى بعضى از دوستان چنان با هیجان و پیگیرى در راستاى تیز بازى و پته روى آب ریختن تلاش شبانه روزى و بى وقفه میکنن که فکر میکنى اینا قبلش وقتشون رو چطورى پر میکردن... جدید ترین اکتشاف این دوستان هم این بوده که دورهمى و خندوانه و شبکوک و نود و... همگى کپى هستن و هى پوزخند میزنن و هى تاسف میخورن.

به هر حال توى برنامه سازى تلویزیونى در همه جاى دنیا و همیشه چنین چیزى مرسوم بوده و خواهد بود. براى مثال همه "تلنت شو" هاى جهان از فرمول یکسانى پیروى میکنن. یعنى جدا از این که بعضى از شبکه ها کپى رایت یه برنامه رو میخرن (که به دلایل مختلف اینجا امکان پذیر نیست) و دقیقاً همون برنامه رو میسازن، دیگران هم از همون فرمول ها در محتوا و فرم استفاده میکنن. برنامه هاى آشپزى هم همینطور. یا برنامه هاى معروف به "تاک شو" که عکس بعضى از معروف هریسون رو این بالا میبینید که اتفاقاً دکور هاى یکسانى هم دارن. چنین موارد یکسانى رو حتى توى سیتکام ها و سریال هاى داستانى هم خیلى زیاد میتونید بینید. به عنوان مثال سریال فرندز توى چندین کشور کاملاً عین به عین ساخته شده با بازیگران بومى.

خلاصه که اگه مثلاً عروسک جناب خان و عروسک هاى کلاه قرمزى شباهت زیادى به "ماپت شو" و "سسمى استریت" دارن اصلاً چیز عجیبى نیست. خصوصاً که کاملاً بومى سازى شدن و کاراکتر و هویتشون تغییر پیدا کرده که اگه نمیکرد هم به نظر من اشکالى نداشت. اگه برنامه نود شبیه چند برنامه ورزشى مشهور دنیاست کاملاً طبیعیه. و اگه برنامه دورهمى از فرم نمایشى یه برنامه دیگه استفاده کرده و دکورش رو بومى سازى کرده و البته محتواى کاملاً متفاوتى داره هم باز تقلبى صورت نگرفته... در نهایت دوستانى که احساس پوارو بودن بهشون دست داده کاملاً معلومه که هیچ آگاهى از تولیدات تلویزیونى جهان ندارن و در جریان روند جهانى برنامه سازى نیستن وگرنه متوجه میشدن که فقط دارن میزان معلومات خودشون رو زیر سوال میبرن چون هیچ مچى رو نگرفتن.

503

کد خبر: 619785

وب گردی

وب گردی