اسکن تومورها باعث پرهیز از جراحی های خطرناک می شود

یک مطالعه تازه حاکی است که استفاده از دستگاه اسکن به جای تیغ جراحی می تواند صدها هزار بیمار سرطانی را از رفتن زیر عمل های خطرناک معاف کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، تومورهای سر و گردن با شیمی درمانی و پرتودرمانی معالجه می شود، اما سپس نیاز به جراحی دارد تا از حذف سلول های سرطانی اطمینان حاصل شود.

اکنون مطالعه روی 564 بیمار که در نشریه پزشکی نیوانگلند چاپ شد، نشان می دهد که 80 درصد این بیماران می توانند با انجام اسکن از جراحی معاف شوند.

میزان بقای بیمارانی که اسکن می شوند تا بعد در مورد لزوم عمل آنها تصمیم گیری شود و افرادی که بدون اسکن عمل می شوند، یکسان بود.
عمل جراحی برای بررسی سرطان در سر یا گردن سه ساعت طول می کشد و بیماران حداقل به یک هفته دوره نقاهت در بیمارستان نیاز دارند.
این عمل ها همچنین در صورت صدمه دیدن عصب های حساس، خطر بروز عوارضی مثل مشکل حرکت بازوها را به دنبال دارد.

در اسکن پی ای تی-سی تی (PET-CT) از یک نوع به اصطلاح رنگ پرتوافشان که جذب سلول های سرطانی می شود استفاده می شود.
براساس این گزارش، این مطالعه هیجان انگیز به طور بالقوه تاثیری واقعی بر زندگی مبتلایان به سرطان سر و گردن خواهد گذاشت، به طوری که شاید مجبور نشوند تحت یک عمل پر استرس بروند. همچنن به پزشکان اجازه می دهد ببینند آیا سرطان های سر و گردن هنوز فعال هستند یا نه.

پروفسور حشام مهانا، از دانشگاه بیرمنگام، به بی بی سی گفت: 'سلول های سرطانی در میان سلول های مرده پنهان می شوند، و با اسکن پی ای تی-سی تی می توانید آنها را شناسایی کنید و دریابید که هنوز زنده هستند یا نه.'
'ما اکنون به جای آنکه همه بیماران را تحت عمل جراحی قرار دهیم، می توانیم از این فناوری تازه برای پرهیز از انجام یک عمل بالقوه خطرناک در شماری از بیماران استفاده کنیم و باقی را عمل کنیم.'

این مطالعه که توسط دانشگاه های بیرمنگام و وارویک انجام شده، نشان داد که میزان بقا در هر دو گروه - افرادی که اسکن می شوند و افرادی که بدون اسکن عمل می شوند - یکسان است.
در این مطالعه معلوم شد که از هر پنج بیمار فقط یکی عملا نیاز به جراحی برای حذف بافت های سرطانی دارد.

20103

کد خبر: 619992

وب گردی

وب گردی