افرایش ابتلا به سالک در جرقویه و شرق اصفهان/زمان گزش پشه سالک از اردیبهشت تاآبان ماه است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به افزایش ابتلا به سالک در برخی مناطق اصفهان در سال 94 گفت: در برخی نقاط شهرستان اصفهان نظیر جرقویه و نقاط شرقی این شهرستان با وجود مداخلات ابتلا به سالک نسبت به سال 93 افزایش داشته است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایلنا دکتر رضا فدایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه در سال 94 کاهش قابل توجهی در آمار سالک در اصفهان وجود داشته، گفت: در شهرستان های اردستان، نطنز، شاهین شهر و قسمت های از خود شهرستان اصفهان آمار موارد ابتلا به سالک نسبت به سال گذشته بین 30 تا 70 درصد کاهش داشته است.

او ادامه داد: بخشی از علت کاهش آمار سالک در سال 94 به عملیات مداخله ای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر می گردد و بخشی نیز به دلیل مساعدت سازمان های درگیر در برنامه بالاخص شهرداری ها و بخش داری ها بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شهرداری ها و بخش داری ها با به سازی محیط و انتقال نخاله ها به سازی اماکن مخروبه کمک کردند و موجب شدن که در این مناطق آمار بیماری سالک بین 30 نا 70 درصد نسبت به سال 93 کاهش پیدا کند.

او افزود: برای تامین داروی بیماری سالک در سال 94 با کمبود هایی مواجه بودیم اما با توجه به کاهش بیماری در اکثر شهرستان ها این کمبودها خیلی محسوس نبود ولی امیدواریم در سال 95 وضعیت داروییمان بهتر شود.

این متخصص بیماری های عفونی گفت: سالک یک دارو دارد به نام گلو سانتین دارد که البته سال 94 بیش از 93 در اختیار ما قرار گرفت ولی به طور عرف نیاز ما بیش از این مقدار است و امیدواریم که در سال 95 با توجه به بهبود اوضاع کشور بیشتر از این نیز فراهم شود.

دکتر فدایی با اشاره به افزایش ابتلا به سالک در برخی مناطق اصفهان در سال 94 گفت: در برخی نقاط شهرستان اصفهان نظیر جرقویه و نقاط این شهرستان با وجود مداخلات نسبت به سال 93 افزایش ابتلا را داشته ایم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: افزایش ابتلا به سالک در نقاط شرقی اصفهان و جرقویه به دلیل این است که راهکارهایی که بشر می شناسد برای مقابله با سالک هنوز جامع و کامل نیست و عواملی دخیل هستند که ما از انها اطلاع موثقی نداریم و بنابراین در برخی نقاط شهرستان اصفهان امسال نسبت به سال گذشته علی رغم اقدامات انجام شده مقداری افزایش نیز داشته ایم.

او در خصوص داروهای سالک گفت: تجربه همکاران ما این بود که گلو کانتین اثر بخشی بیشتری از مگلوسان دارد و درخواست ما هم این بود که حتی الامکان برای آینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیشتر از گلوکانتین در اختیار ما قرار دهد که این امر میسر شد.

دکتر فدایی با بیان اینکه دارویی که برای بیماران مبتلا به سالک استفاده می شود برای بیماران عوارضی دارد و از از جهاتی آزار دهنده است گفت: معمولا در همه دارو ها عوارضی مشاهده می شود ولی عوارض این دارو در حدی نیست که مشکل جدی ایجاد کند .

او افزود: در تزریق داروهای ضد سالک نیز همین وضعیت است و عوارضی مشاهده می شود و امیدواریم ارکان علمی کشور برای آینده بتوانند با بررسی های علمی داروهای مناسب تر و غیر تزریقی فراهم کنند .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: مطالعاتی برای داروهای اثر بخش تر در خصوص درمان سالک در جریان است ولی اعلام نتیجه آن با وزارت بهداشت است.

این متخصص بیماری های عفونی در ادامه گفت: مردم ساکن مناطق سالک خیز باید با اتخاذ تدابیری از گزش پشه سالک خودشان را مصون کنند که در این زمینه چندین روش دارد ازجمله اینکه زمان گزش پشه سالک از اردیبهشت تا حدود آبان ماه است و معمولا از زمان غروب آفتاب تا صبح روز بعد ادامه پیدا می کند. بنابراین این ساعت ها و ایام پر خطر برای گزش سالک است در این ایام و در این ساعات وقتی افراد از خانه خارج می شوند بهتر است لباس های آستین بلند و پوشیده داشته باشند تا کمتر گزیده شوند.

او افزود: استفاده از پمادها و اسپری هایی پوستی نیز فرد را از گزش پشه سالک مصون می کند بدون اینکه برای پوست ضایعه ای داشته باشد و این پماد ها و اسپری ها تحت عنوان مواد دافع حشرات به وفور در داروخانه ها موجود هستند.

دکتر فدایی گفت: در مناطق سالک خیز اگر خانواده پنجره ها را اگر با توری های دانه ریز بپوشونند برای جلوگیری از ورود سالک بسیار کار موثری است.

105105

کد خبر: 620021

وب گردی

وب گردی