بازدید سرزده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز به همراه رئیس دبیرخانه هیات امناء استان از پروژه توموگرافی درخت سرپا

بهروز میرزا در دیدار تیم نه نفره این طرح پژوهشی که مشتمل بر متخصصین آزمونهای غیرمخرب، چوب شناس، درخت و جنگل شناس، ریاضیات تصویر سازی، برنامه نویس و برق و الکترونیک بود، ابتدا بر شهامت ایشان در پذیرش مسئولیتی اینچنین فنآورانه آفرین گفت و سپس در خصوص نحوه ایرانی سازی سوالاتی مطرح نمود. 

به گزارش ایسکانیوز، مصادف با ایام نوروز سال 1395 ، بهروز میرزا رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز به معیت جواد یعقوبی درابی رئیس دبیرخانه هیات امناء و آژنگ تاجدینی رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی واحد کرج ، به طور سرزده از تیم توموگرافی درخت گفتنی است که در ماههای پایانی سال 1394 در پی یک فرایند پیچیده بررسی و داوری علمی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج به عنوان مجری طرح پژوهشی توموگرافی درختان سرپای شهرستان کرج انتخاب و شهرداری این کلانشهر، حمایت کامل مادی از این طرح را به عهده گرفته است. در حین این پژوهش نمونه ایرانی دستگاه مقطع نگاری آکوستیکی مطابق با گونه های درختی موجود در شهر کرج، ساخته و اجزاء و قطعات بکار رفته در این نمونه تا هر میزان که ممکن شود ایرانی خواهد شد. بدیهی است با ادامه اینگونه حمایتها امکان تولید یک دستگاه صد در صد ایرانی نیز در دوره های بعدی مهیا خواهد شد.

در راستای تولید تجهیزات آزمونهای غیرمخرب چوب، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، پیش از این، ساخت دستگاه ایرانی آزمون غیرمخرب ارتعاش برای اندازه گیری خواص مکانیکی مواد را در کارنامه خود دارد که در سال 1387 ثبت اختراع شده و تاکنون منجر به تولید بیش از پنجاه عنوان مقاله در مجلات آی اس آی و علمی پژوهشی شده است.

طبق تجربیات این دانشگاه طی همکاریهایی که با کشورهای اروپایی، ژاپنی و چینی در امور آزمونهای غیرمخرب داشته است، در نهایت از بین دستگاههای توموگرافی موجود در دنیا، نسخه اروپایی آن، جهت ایرانی سازی انتخاب شد که یکی از همکاران رسمی طرح باسفر به اتحادیه اروپا این نمونه را مستقیما از شرکت تولید کننده اروپایی خریداری و به ایران منتقل نمود. عملکرد این دستگاه به این گونه است که تعدادی حسگر در اطراف درخت نصب شده، کاربر روی تمام این حسگرها ضربه کوچکی می زند. صدای حاصله قطر درخت و وترهای مشخصی از مقطع درخت را طی می نماید و در نهایت دستگاه با تجزیه و تحلیل ریاضی سرعت صوت در درخت و نقطه یابی در مختصات سه بعدی، تصویر مقطع درخت را مشابه تصاویر سی تی اسکن، رسم می نماید.

بهروز میرزا در دیدار تیم نه نفره این طرح پژوهشی که مشتمل بر متخصصین آزمونهای غیرمخرب، چوب شناس، درخت و جنگل شناس، ریاضیات تصویر سازی، برنامه نویس و برق و الکترونیک بود، ابتدا بر شهامت ایشان در پذیرش مسئولیتی اینچنین فنآورانه آفرین گفت و سپس در خصوص نحوه ایرانی سازی سوالاتی مطرح نمود.

مهران روح نیا مدیر تیم تحقیقاتی توموگرافی در پاسخ به نحوه ایرانی سازی گفت:
دستگاه از دو بخش نرم افزار و سخت افزار تشکیل شده. در بخش نرم افزار یک قسمت تصویر سازی ریاضی از روی داده های سرعت صوت وجود دارد. قسمت دیگر نرم افزار که بسیار مهم است، بانک اطلاعاتی پارامترهای آکوستیکی درختان بومی ایران می باشد که در دستگاههای خارجی موجود نیست. این بانک اطلاعاتی باید در طی فرایند ایرانی سازی تهیه و به برنامه اضافه شود. وی تاکید نمود که برنامه جدید در دو بخش تصویر سازی ریاضی و بانک اطلاعاتی گونه های شهر کرج الزاما به کلی می بایست ازنو نوشته شود.

بخش سخت افزار از تعدادی سنسور پیزوالکتریک، تعدادی کرونومتر با دقت میکروثانیه و یک فرستنده بلوتوث تشکیل شده است. محققان تیم توموگرافی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در این پژوهش روی ساخت فرستنده بلوتوث و کرونومتر میکروثانیه کار می کنند و قرار است سنسورهای پیزو الکتریک کماکان وارداتی باشند.

روح نیا خاطر نشان نمود که هماهنگ کردن سخت افزار و نرم افزار مهمترین قسمت کار خواهد بود چرا که کوچکترین نویز و پارازیت، موجب اخلال در دقت محاسبه سرعت صوت و بالنتیجه اخلال در ترسیم تصویر توموگرافی خواهد شد.

در خاتمه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز ابراز امیدواری نمود این دانشگاه به عنوان بزرگترین دانشگاه استان که با عنوان قطب علم و فناوری مزین شده است، بتواند پیشگام بومی سازی فنآوری و تجهیزات مهندسی در سطوح آزمایشگاهی و صنعتی باشد. وی در همین راستا ادامه داد، دانشگاه، پشتیبان متخصصان علمی است و به تیم حاضر اطمینان داد تا بدون نگرانی تنها به مشکلات علمی و فنی بیاندیشند و هیچگونه درگیری ذهنی در خصوص مسائل و مشکلات بوروکراسی اداری داخل دانشگاه یا شهرداری نداشته باشند.

لذا با این رویکرد، ایشان یکی از پرسنل حوزه معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی دانش بنیان واحد کرج را به عنوان مسئول پیگیری اسناد و مدراک فی مابین شهرداری و دانشکاه انتخاب نمودند تا این تیم تحقیقاتی نسبت به این گونه مشکلات دغدغه ای نداشته باشند.

20103

کد خبر: 620109

وب گردی

وب گردی