دست‌یابی به اینترنت اشیا با استفاده از ترانزیستورهای تک الکترونی

دانشمندان برای ساخت ترانزیستورهای تک الکترونی قابل استفاده در دمای اتاق پروژه‌ای را طراحی کردند که شرایط دست‌یابی به اینترنت اشیا را نیز فراهم می‌کند

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه اینترنت اشیا شاهد رشد سریعی است. میکروکامپیوترهای متصل به اشیایی همچون گوشی‌های همراه، یک بطری شیر درون یخچال و ماشین لباسشویی می‌توانند اطلاعات را پردازش ارسال و دریافت کنند.

همه‌ موارد ذکر شده در بالا نیازمند انرژی الکتریکی و ترانزیستورهایی هستند که با استفاده از یک تک الکترون قادر به تبدیل اطلاعات هستند و در مقایسه با ترانزیستورهای اثر میدان که به طور معمول درکامپیوترها استفاده می‌شوند، انرژی کمتری مصرف کنند.

این تبدیل های الکترونیکی در دمای اتاق کار نمی‌کنند و همچنین سازگار با فرآیندهای تولید رایج در زمینه میکروالکترونیک نیستند. محققان به منظور بر طرف کردن این مشکل بر روی پروژه‌ای کار می‌کنند که با همکاری پنج عضو اتحادیه اروپا است.

بورانی هماهنگ کننده‌ی پروژه می‌گوید: میلیاردها کامپیوتر کوچک در آینده با استفاده از اینترنت با همدیگر در ارتباط خواهند بود. اما هنوز مصرف انرژی یک مانع برای دستیابی به این مهم است.

به طور کلی دو راه حل وجود دارد بهبود باتری ها یا گسترش تراشه‌های کامپیوتری به طور قابل ملاحظه‌ای نیازمند انرژی کمتری هستند.

مشخص است ترانزیستورهای تک الکترونی در مقایسه با ترانزیستورهای اثر میدان انرژی کمتری مصرف می‌کنند اما تنها در دماهای پایین کار می‌کنند برای اینکه یک ترانزیستور تک الکترونی در دمای اتاق دارای عملکرد مناسبی باشد، ذره کوانتومی باید کوچکتر از پنج نانومتر باشد.

هینیگ یکی از اعضای تیم تحقیقاتی می‌گوید: ترانزیستورهای ما بر اساس نانو ستون هستند . ما مکانیسمی ابداع کردیم که توسط آن ذره کوانتومی سیلیکونی تشکیل می‌شود. درابتدا ستون‌های سیلیکونی 20 نانو متری ساخته می‌شود که درون آنها یک لایه نازک شش نانومتری دی‌اکسید سیلیس عایق قرار می‌گیرد اتم‌های سیلیکون از طریق تابش نانو ستون با ذرات باردار سریع به لایه عایق ضربه می‌زنند.

20103

کد خبر: 620115

وب گردی

وب گردی