سیزده بدر با باران شروع شد/برخورد با وانت‌هایی  که مسافر حمل می‌کنند/میزبانی ۲۱۳۵بوستان از تهرانی‌ها

روز طبیعت در تهران و بسیاری از شهرهای کشور با بارش باران آغاز شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، روز 13 فروردین در تقویم ایرانی با عنوان روز طبیعت نام گذاری شده است؛ آخرین روز از تعطیلات نوروزی. ایرانی‌ها از دیرباز بر این باورند که در این روز با پناه بردن به دل طبیعت نحسی را از خانه بیرون می‌برند، اگرچه هیچ روایت تاریخی قابل استناد یا اشاره تاریخی مشخصی درباره ریشه‌های این باور وجود ندارد.امروز نیز در حالی بسیاری از شهروندان تهرانی و مردم دیگر شهرهای کشور آماده حضور در طبیعت به همراه خانواده هستند که بارش بهاری از ابتدای امروز صبح آغاز شده است.

آمادگی کامل ۲۱۳۵ بوستان تهران برای برگزاری روز طبیعت

مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران از آمادگی کامل دو هزار و ۱۳۵ بوستان محله ای ، منطقه ای و فرامنطقه ای شهر تهران برای برگزاری مراسم روز طبیعت در سیزده فروردین ماه خبر داد.

علی محمد مختاری با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۰۰ هزار نفر از بوستان های جنگلی یاس فاطمی یک و دو بازدید کردند، افزود: با توجه به افزایش هزار هکتار جنگلکاری دامنه جنوبی البرز، پیش بینی می شود در روز سیزده فرودین امسال این بوستان ها بیش از سال گذشته مورد استقبال شهروندان باشد.

مختاری از پیش بینی تدابیر لازم به منظور رفاه حال شهروندان تهرانی برای برگزاری مراسم روز طبیعت در ۱۳ فرودین ماه خبر داد و گفت: نظافت بوستان های جنگلی و استقرار مخازن موقت زباله در مقابل درهای ورودی و محل های پر تردد از نخستین اقدامات صورت گرفته برای برگزاری بهتر مراسم روز طبیعت است.

مختاری به شهروندانی که روز سیزده فرودین ماه را به بوستان های شهر تهران می آیند، توصیه کرد از روشن کردن آتش درمحوطه فضای سبز و پای درختان خودداری کنند و در این باره گفت: متاسفانه در سال های گذشته عدم رعایت این نکته، منجربه بروز حوادثی شده از این رو امسال با نصب پلاکارد در تمامی بوستان های شهر تهران نسبت به این موضوع هشدار داده شده است.

او اعلام کرد: همچنین برای رفاه حال شهروندان در بوستان های بزرگ و فرامنطقه ای تهران، اجاق های سیار نصب و نسبت به تامین هیزم مورد نیاز اقدام شده است تا شهروندان نیز با وجود این امکانات از روشن کردن آتش خودداری کنند.

روز طبیعت کدام استانها بارانی است

بر اساس گزارشات هواشناسی دو سامانه بارشی در نیمه شمالی و جنوبی کشور طی روزهای جمعه و شنبه فعال می شوند.

در استان های اردبیل، آذربایجان های غربی و شرقی، کردستان، زنجان و همدان و همچنین بخش هایی از استان مرکزی، قم، قزوین، البرز، تهران، سمنان و سواحل شمالی کشورمان از بعد از ظهر امروز رفته رفته بارش باران را شاهد خواهیم بود.

در بخش هایی از مناطق جنوبی کشور هم مانند استان های هرمزگان، کرمان، غرب سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی انتظار بارش باران وجود دارد. در نیمه شرقی کشور انتظار افزایش سرعت باد و طوفان و گرد و خاک وجود دارد که بویژه در بخشهایی از جنوب شرق از شدت بیشتری برخوردار است و در استان‌های خوزستان و ایلام نیز شاهد پدیده گرد و غبار خواهیم بود.

بر اساس این گزارش، انتظار می رود در استان های گیلان،‌ مازندران و گلستان تا ۱۰ درجه سانتیگراد دمای هوا کاهش یابد که این وضعیت تا اوایل هفته آینده ادامه خواهد داشت.

همچنین امروز جمعه شاهد آسمان ابری درپاره ای نقاط همراه با رعد و برق و بارش و وزش باد و در شهرهای شمالی بارش برف و در بعدازظهر کاهش ابر در تهران خواهیم بود و حداکثر دما در این روز ۱۰ و حداقل آن چهار درجه سانتی‌گراد است.

توزیع ۱۳ تن کیسه زباله در بین شهروندان/استقرار تیم غواصی و کوهنوردی

معاون خدمات شهری شهرداری تهرانی نیز گفت: ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز در قالب طرح استقبال از بهار حدود ۱۰تن کیسه زباله زیست تخریب پذیر را در بین شهروندان در بوستان ها توزیع خواهد کرد.

اودر ادامه با بیان این که پاکسازی و جمع آوری پسماند در بوستان ها و تفرجگاه ها پس از پایان روز طبیعت توسط کارگران صورت می گیرد،گفت: برای فرهنگ سازی ۲نوع نایلکس در بین شهروندان توزیع می شود .

عبدالهی اضافه کرد:۱۵۰ هزار عدد نایلکس (حدود ۳ تن) برای توزیع در بین شهروندان در اختیار مناطق گذاشته شده است.ضمن این که نایلکس های دیگری نیز به صورت دسته دار با عنوان طرح «سفیران سبز زمین» و با دو شعار «من زباله خودم را از ماشین به بیرون پرت نمی کنم» و «زباله خود را در طبیعت رها نمی کنم» همراه با یک بروشور قبل از شروع سال از مبادی خروجی و ورودی از طریق دو گروه سمن زیست محیطی توزیع می شود که داخل آن مسابقه ای تعریف شده است و افراد می توانند زباله های خود را داخل نایلکس ها ریخته و در داخل مخازن انداخته و عکس بگیرند و بر روی نرم افزار «تهران زیبا» و« زمین سبز» قرار دهند و در مسابقه شرکت کنند.

او با اشاره به این که ۲اکیپ غواصی در دریاچه چیتگر و بوستان یاس -برای سدهای ماملو و لتیان- در آماده باش کامل هستند تا در صورت بروز حادثه به محل های فوق اعزام شوند،گفت:تیم کوهستان نیز در ایستگاه ۵ تله کابین توچال مستقر خواهد شد به علاوه این که در ایستگاه اول تله کابین و در ایستگاه ۶۴ ولنجک نیز به دلیل افزایش حجم ورودی و خروجی شهروندان در آماده باش هستیم.

استقرار ۶۰۰ آتش‌نشان در ۲۵۰ نقطه

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران گفت: ۶۰۰ نفر از آتش‌نشانان در ۲۵۰ نقطه مشخص شده حضور دارند تا در هنگام حوادث بتوانند به موقع امداد رسانی کنند.

سیدجلال ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره آماده‌باش نیروهای آتش‌نشانی در روز ۱۳ فروردین (روز طبیعت) گفتت: با توجه به حضور شهروندان در طبیعت، ۱۲۱ ایستگاه آتش‌نشانی در آماده‌باش کامل است.

وی افزود: آتش نشانان در ۲۵۰ نقطه شهر تهران از جمله بوستان‌ها و حریم‌ها مستقر شده‌اند و ۲۵۰ دستگاه خودرو و موتور سیکلت آتش‌نشانی نیز در محل‌های مشخص شده مستقر شده‌اند.

ممنوعیت تردد کامیون‌ها/برخورد با وانت‌بارهایی که مسافر حمل می‌کنند

پلیس راهور تهران بزرگ با تشریح تمهیدات ترافیکی در روز ۱۳ فروردین، از ممنوعیت تردد کامیون‌ها و برخورد پلیس با وانت‌بارهای مسافرکش در این روز خبر داد.

او با تاکید بر ضرورت همکاری شهروندان تهرانی با پلیس و پرهیز از هرگونه پارک حاشیه‌ای مشکل زا همچون پارک‌های دوبله و مورب گفت: آنچه برای ما مهم است چیدمان مناسب خودروها در ورودی‌ها و خروجی‌ها و همچنین معابر حاشیه‌ای بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها به منظور جلوگیری از به وجود آمدن گره‌های ترافیکی و مشکل آفرین برای شهروندان است. از این رو همکاران ما با مدیریت پارک خودروها با هرگونه پارک حاشیه دوبله و مورب برخورد خواهند کرد.

رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور پایتخت در خصوص ممنوعیت‌های برنامه‌ریزی شده برای روز طبیعت در معابر پایتخت گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تردد هرگونه کامیون و وسائل نقلیه سنگین از ساعت 6 صبح جمعه 13 فروردین تا ساعت 24 از معابر پایتخت ممنوع است.

او گفت: همچنین پلیس با وانت‌بارهایی که در روز طبیعت اقدام به حمل مسافر در قسمت بار می‌کنند به شدت برخورد کرده و از ادامه مسیر آن‌ها ممانعت به عمل خواهد آورد.

105105

کد خبر: 620237

وب گردی

وب گردی