قاسم هاشمی نژاد درگذشت

قاسم هاشمی‌نژاد، نویسنده و روزنامه‌نگار پیشکسوت عصر امروز جمعه 13 فروردین در سن 76 سالگی جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

به گزارش ایسکانیوز، قاسم هاشمی‌نژاد متولد 1319، نویسنده، منتقد و روزنامه‌نگار که مدتی بود با بیماری سرطان مبارزه می‌کرد، عصر جمعه 13 فروردین درگذشت.

وی از دهه 40 در مطبوعات نقد می‌نوشت و در سال 1358 رمانی پلیسی را که باور بسیاری از بهترین رمان‌های پلیسی ایران است با نام فیل در تاریکی خلق کرد. یکی از نکات مهم این رمان، خلق لهجه‌های مختلف است که در ادبیات فارسی کم سابقه بود. نعمت حقیقی از این رمان فیلمی با بازی فرامرز قریبیان ساخت که هیچ‌گاه به پایان نرسید.

عرفان و تصوف از دیگر حوزه‌هایی است که هاشمی نژاد در کنار نقد و ترجمه و قصه‌نویسی به آن پرداخته‌است. از کتاب‌های او در این زمینه می‌توان از کتاب «سیبی و دو آینه» نام برد که کتابی است «در مقامات و مناقب عارفان فرهمند». هاشمی‌نژاد در این کتاب به زندگی، آثار و عقاید عارفان بزرگ پرداخته‌است و در چهار بخش سرنگاشت، روایت‌ها، کمینه‌ها و گزیده‌گویی‌ها، هر یک از این عارفان نام‌آشنا را به خواننده علاقه‌مند به حوزه عرفان معرفی کرده‌است.

وی علاوه بر داستان‌نویسی، سرودن شعر کودک و تصحیح متون کهن دستی هم بر ترجمه داشت. از آثار ترجمه وی می‌توان به مولودی: نمایش منظوم اثر تی. اس. الیوت (تهران: نشر مرکز)،بشنو، آدمک! از ویلهلم رایش (تهران: انتشارات کتاب ایران- چاپ دوم: انتشارات نیلوفر)،خوابگران از ریموند چندلر(تهران: انتشارات کتاب ایران) و من منم: کتابی درباره خودکاوی اثر راتان لعل، اشاره کرد.
503502

کد خبر: 620305

وب گردی

وب گردی