این «اقدام» اقتصاد را مقاوم می‌کند

باید دید در سال جدید و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و دیگر مسئولان، قوای سه‌گانه بویژه دو قوه مجریه و مقننه تا چه اندازه به اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی روی خواهند آورد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شبکه مجازی آستان، «اقتصاد» نقطه قوت و فصل مشترک تأکیدات مسئولان بلندپایه کشور در دو هفته گذشته از سال جدید بوده و با توجه به نامگذاری امسال، در هفته‌ها و ماه‌های آتی نیز از این دست تاکیدات بیشتر خواهد شد.

به گزارش «آستان»، در این میان، «اقتصاد مقاومتی» نقشی پررنگ‌تر ایفا می‌کند؛ چه اینکه تأکیدات سال‌های اخیر مقام معظم رهبری در این رابطه و بویژه پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز مؤید اهمیت این موضوع در سیستم اداره جمهوری اسلامی ایران در این سال‌ها و سال‌های بعد است.

در همین راستا، مقام معظم رهبری شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» را برای نامگذاری سال 1395 انتخاب کردند. ایشان در پیام نوروزی خود فرمودند: «آنچه که من به عنوان شعارِ امسال انتخاب می‌کنم، عبارت است از «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل». این، راه و جاده مستقیم و روشنی است به سمت آن چیزی که به آن احتیاج داریم. البته توقع نداریم که این اقدام و عمل، در ظرف یک‌ سال همه مشکلات را حل کند؛ اما مطمئنیم که اگر چنانچه اقدام و عمل به صورت برنامه‌ریزی شده و درست انجام بگیرد، ما در پایان این سال آثار و نشانه‌های آن را مشاهده خواهیم کرد. از همه کسانی که در این راه تلاش کردند و تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم.»

پس از آن بود که فعالان سیاسی، اقتصادی، مسئولان و نمایندگان مجلس دیدگاه‌های خود درباره این نامگذاری را مطرح کردند. در این راستا، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «آستان» درباره چرایی این نامگذاری و ضرورت‌های عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سخن گفتند.

اقتصاد مقاومتی با استفاده از ظرفیت‌های مردمی محقق می‌شود

یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تحقق اقتصاد مقاومتی را در گرو استفاده از ظرفیت‌های مردمی دانست.

جعفر قادری در گفت‌وگو با «آستان» با اشاره به نامگذاری سال ٩٥ به نام سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» توسط مقام معظم رهبری گفت: مهمترین مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان، اقتصاد غیر وابسته به نفت و اقتصاد مردمی است.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی اقتصادی مبتنی بر ظرفیت‌های مردمی و همچنین پتانسیل‌های کشور و موقعیت‌های سوق‌الجیشی است.

قادری یادآور شد: ما باید با اقدامات به موقع و سنجیده، انگیزه‌های مردمی را به کار بگیریم زیرا نخستین مؤلفه در تحقق اقتصاد مقاومتی اقدامات مردمی است.

این عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که در بخش دولتی، اقتصاد راندمان مثبتی ندارد و ما در صورتی می‌توانیم در اقتصاد کشور شاهد تحول باشیم که اقتصاد را از حالت انحصاری خارج کنیم و به سمت اقتصاد مردمی پیش برویم.

یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه 95 در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که اقتصاد مقاومتی که مورد اشاره مقام معظم رهبری نیز بوده است، باید سرلوحه کار برنامه ششم توسعه قرار گیرد.

اقتصاد مقاومتی، سرلوحه برنامه توسعه کشور باشد

یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه 95 نیز با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی باید سرلوحه کار برنامه ششم قرار گیرد ، گفت: قطعا مجلس دهم باید بر مبنای اقتصاد مقاومتی به انجام وظایف قانونگذاری اش به خصوص در موضوع برنامه ششم بپردازد.

امیر خجسته با بیان اینکه بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری اهتمام ویژه ای برای اچرایی شدن آن از سوی مسئولان دیده نشده است گفت: بهترین موقعیت برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در زمان تحریم‌ها بود که می توانستیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم که این کار صورت نگرفت. آن هم در شرایطی که ملت ایران در دوران جنگ ثابت کردند که می‌توانند غیرممکن را به ممکن تبدیل کنند.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی تنها راه نجات کشور از مشکلات اقتصادی گفت: در صورت اجرایی و عملیاتی نشدن اقتصاد مقاومتی با مشکلاتی همچون صادرات بی رویه مواجه خواهیم شد از این رو باید با پرورش نخبگان برای نقش آفرینی در اقتصاد مقاومتی زمینه اجرایی شدن سیاست‌های کلی را فراهم کنیم چون برای نجات کشور چاره ای جز اجرای اقتصاد مقاومتی وجود ندارد.

انتظار نداریم اقتصاد کشور یک‌ساله مقاوم شود

همچنین، یک نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت حوزه اقتصاد در حل مشکلات اساسی کشور، به قوا مجریه و مقننه توصیه کرد که در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی حرکت کنند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی به «آستان» گفت: نامگذاری امسال توسط رهبری ابتدا تاکید ایشان بر مقاوم کردن اقتصاد را در بردارد تا مشکلات کشور حل شوند و در مقابل تهدیدات دشمن با برنامه منسجم اقتصادی برخورد کنیم.

وی با بیان اینکه "با اقتصادی پویا مشکلات اصلی کشور حل می‌شوند"، تصریح کرد: مطالبات اصلی مردم در حال حاضر خروج از رکود، حل مشکل بیکاری، گرانی و کاهش تورم است. آنها کشور را صادرات‌محور می‌خواهند و همه اینها با اقتصاد مقاومتی در دسترس خواهد بود.

نماینده مردم رشت در مجلس خاطرنشان کرد: البته نباید انتظار داشت اقتصاد کشور یک‌ساله مقاوم شود اما این اعتقاد باید در میان مسئولان و مردم وجود داشته باشد که نباید به دنیال برنامه‌ای جز اقتصاد مقاومتی بود.

جعفرزاده همچنین اظهار کرد: مجلس باید توجه داشته باشد طرح‌ها و لوایحی خارج از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به تصویب نرساند در عین حال دولت باید در بخش عملی و اجرایی در راستای همین سیاست‌ها گام برداشته و همه دستگاه‌ها باید روی ریل اقتصاد مقاومتی حرکت کنند که تا قسمت دوم نام این نانگذاری یعنی «اقدام و عمل» نیز تحقق یابد.

حمایت از تولید مهمترین مؤلفه در رونق اقتصادی است

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصادی که در ابتدای سال جدید مطرح کردند و بر همین اساس شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» انتخاب شد، حمایت از تولید داخلی را در این راستا «مهم» دانست.

غلامرضا کاتب حمایت از تولید را مهمترین مؤلفه در رونق اقتصاد کشور برشمرد و گفت: تنها راه عملیاتی کردن شعار سال این است که همه مسئولان نظام، چه دولتی‌ها و چه مجلسی‌ها، مسائل اقتصادی را از منظر ملی نگاه کنند.

وی با بیان اینکه "بخشی‌نگری به اقتصاد کشور باید کنار گذاشته شود"، اظهار کرد: بدنه اقتصادی کشور در درون دولت باید هماهنگی خوبی داشته باشد که نگاه اقتصاد مقاومتی در درون کشور شکل گیرد.

کاتب با تاکید بر لزوم حمایت از سرمایه‌گذاری در کشور، گفت: حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کشور باعث رونق اقتصادی می‌شود.

وی تصریح کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید سعی کنیم تولید داخل را در بخش‌های صنعت و کشاورزی تقویت کنیم.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مهمترین مؤلفه در رونق اقتصاد را حمایت از تولید عنوان و خاطرنشان کرد: حمایت از تولید با جلوگیری از واردات، ارایه یارانه و تسهیلات ارزان‌قیمت به بخش‌های صنعت و کشاورزی محقق می‌شود.

اقتصاد مقاومتی راه نجات ماست

در همین راستا، سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه "اقتصاد مقاومتی تنها راه نجات ماست"، در گفت‌وگو با «آستان» تاکید کرد: «دولت باید شعار را کنار گذاشته و برای حل مشکلات اقتصادی اقدامات عملی انجام دهد».

محمدعلی اسفنانی با اشاره به نامگذاری سال 95 به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» گفت: همانطور که پیش‌بینی می‌شد، همچون سال‌های گذشته، رهبر انقلاب تاکید فراوانی بر بحث اقتصاد و بخصوص اقتصاد مقاومتی دارند.

وی ادامه داد: مسئولان اغلب با نامگذاری سال‌های گذشته به دادن شعار و برگزاری همایش و زدن چند بنر اکتفا می‌کردند که به نظر می‌رسد رهبری با استفاده از دو قید «اقدام» و «عمل» می‌خواهند تمامی شعارها عملیاتی و اجرایی شوند.

اسفنانی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی راه نجات ماست، تصریح کرد: دولت باید خیلی جدی به بحث اقتصاد بها دهد و چشم امید مسئولان باید به توان داخلی کشور باشد. نباید توقع داشت افرادی از خارج کشور برای ما دلسوزی کنند چرا که اینگونه به نتیجه نمیرسیم و اگر قائل به این هستیم که باید روی پای خود بایستیم پس باید به نیروها و منابع داخلی خود نیز اکتفا کنیم.

نماینده فریدن و فریدون‌شهر در مجلس خاطر نشان کرد: نامگذاری امسال به نام اقدام و عمل به این معناست که تاکنون فقط شعار داده شده و دولت‌ها بعضا دچار شعارزدگی و آمارزدگی در حوزه اقتصاد شده اند که بیشتر به دلیل مقابله با دولت‌های گذشته است.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس یادآور شد: در صورتی که اقدام عملی در جهت بهبود وضعیت اقصاد و معیشت کشور برداشته نشود، مشکلات اقتصادی پابرجا می‌ماند.

حال باید دید در سال جدید و با توجه به تاکیدات رهبری و دیگر مسئولان، قوای سه‌گانه بویژه دو قوه مجریه و مقننه تا چه اندازه به اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی روی خواهند آورد.

201/201

کد خبر: 620441

وب گردی

وب گردی