برگزاری نخستین رویداد کار آفرینی "هم‌نت روستا"

به همت بنیاد نخبگان استان اصفهان و با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نخستین رویداد کارآفرینی «هم نت روستا» به میزبانی استان اصفهان، آخر فروردین ماه سال جاری در مناطق روستایی برپا می شود.

به گزارش ایسکانیوز، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی با اشاره به برگزاری نخستین رویداد «هم نت روستا» افزود: کسانی هستند که به روستا اعتقاد دارند و قدرش را می شناسند .آنها می‌دانند که با احترام و تواضع باید از روستا آموخت، فرصت‌هایش را دوباره شناخت و راه حل‌های تازه ساخت ؛ راه حل‌هایی که در طول تاریخ بارها بدون حضور ما با هوش و تجربه روستاییان، روستا را دوباره زنده کرده و سرپا نگه داشته است.

او ادامه داد: بر همین اساس، رویداد کارآفرینی «هم نت روستا» به همت بنیاد نخبگان استان اصفهان و همراهی و همکاری فناوران و کارآفرینان و مسوولان استان اصفهان همزمان در دو اقلیم کاملاً متفاوت کویر مرکزی ایران در شرق استان اصفهان و دامنه کوه دنا در جنوب استان اصفهان رخ می دهد.

مشاور رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین تاکید کرد: واژه «هم نت» مخفف «همکاری»، «مشکل گشایی»، «نوآوری» و «توانمندسازی» است.

معرفی هم نت روستا

به گفته پرویز کرمی، پس برگزاری موفق رویداد «هم نت» در شهر اصفهان در سال گذشته که به همت بنیاد نخبگان استان اصفهان انجام و از سوی کارآفرینان و کارگزاران کسب و کارهای نوین استقبال شد، رویداد هم نت روستا در دستور کار قرار گرفت. «هم نت روستا» یک رویداد سه مرحله‌ای شامل شناسایی ظرفیت‌های مناطق روستایی و جلب مشارکت و توانمندسازی روستاییان، پیش رویداد چند روزه روستایی (بیان فرصت‌ها، ایده پردازی، آموزش، کارتیمی) به منظور شکل‌گیری هسته‌های کارآفرین با محوریت راه اندازی کسب و کارهای پایدار و ارایه راهکارهای نوآورانه برای حل معضل مناطق زیر نظر سرمایه‌گذاران و تسهیلگران روستایی و در نهایت رویداد کارآفرینی روستا به منظور عملیاتی کردن طرح‌های اجرایی با تأیید دهیاری ها و مشارکت روستاییان مناطق است.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه ابراز کرد: این رویداد فضایی است برای مواجهه با فرصت‌های واقعی، شناسایی چالش‌های کارآفرینی در روستا و بهره مندی از ظرفیت‌های موجود با مشارکت روستاییان.

هدف رویداد

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی درباره اهداف برگزاری «هم نت روستا» افزود: در این رویداد، پیداکردن راه حل برای بهبود کسب و کارهای موجود روستایی، شناسایی فرصت های نو کارآفرینی در روستا و بهره مندی از داشته‌های روستا و روستاییان، از اهداف برگزاری است تا با همکاری و مشارکت روستائیان برای پیشرفت پایدار روستا برنامه‌ریزی صورت گیرد.

او ادامه داد: همچنین برای فکری نو در انداختن، مشکلات و مسایل را از نزدیک دیدن و حس کردن و توانمندی‌های خود را محک زدن، «هم نت روستا» برگزار می شود. از سوی دیگر، حاضران در این رویداد، پای درد و دل روستاییان می نشینند و مانند یک جستجوگر دقیق سعی می کنند با استفاده از همه چیزهایی که تا به حال یاد گرفته‌اند راهی نو و عالمانه پیدا کنند تا روستا هنوز جای مطلوب و امید بخشی برای یک زندگی سالم، محترمانه، پرتلاش و روبه رشد باشد.

به گفته پرویز کرمی، فرهنگسازی و ترویج اقتصاد دانش بنیان در محیط های روستایی، از دیگر اهداف «هم نت روستا» است.

مشاور رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین تاکید کرد: شرکت کنندگان در این رویداد، با روشهای تاریخی نگهداشت روستاهای با قدمت بیش از هزار سال آشنا خواهند شد و از دریافت روش‌های حکیمانه قدیمی‌ها در تعامل با هم و با طبیعت شگفت‌زده می شوند.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با اشاره به اینکه جستجو گری، مطالعه کیفی، خلق ارزش و روشهای پایدار کردن جریان خلق آن، یافتن راه‌های تازه و کارآمدی برای توسعه روستا با کمک روستاییان؛ نکته هایی هستند که در این رویداد حاصل خواهد شد، افزود: برگزارکنندگان «هم نت روستا» علاوه بر اعطای جوایز ویژه به برگزیدگان این رویداد، برای توسعه ایده‌شان حمایت خواهند شد.

مسایل روستا

او در ادامه گفت: در رویداد «هم نت روستا» موضوعات مختلفی برای خلق ایده ها و ایجاد راهکارهای مختلف مدنظر است. از آن میان می توان به موضوعاتی همچون: کمبود منابع آبی و پایین بودن قدرت ریسک کشاورزان روستا برای تغییرالگوهای کشت قبلی با محصولات یاروش‌های کشت‌های جایگزین، مدیریت بهینه مصرف آب یا حفظ آب موجود، عدم آشنایی تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و دامی با صنایع تبدیلی و روش‌های ایجاد ارزش افزوده بامحصولات فعلی، عدم دسترسی به اطلاعات کافی برای ارتقاء وضع موجود در کسب و کارهای روستایی، عدم شناخت بازار و کمبود مهارت‌های بازاریابی و فروش، بالابردن ماندگاری حین تولید تا فروش محصولات تولیدی روستا، بسته بندی هوشمند، سردرگمی هنرهای اصیل و بومی روستا برای یافتن مشتری و تبدیل به محصولاتی متناسب با مدل های کاربردی در زندگی امروز اشاره کرد.

مراحل هم نت روستا

پرویز کرمی درباره مراحل برگزاری هم نت روستا، توضیح داد: این رویداد دارای سه مرحله برگزاری است. نخستین مرحله آن، شرکت کنندگان به رصد چالش ها و آشنایی با فرصتها، ارتباط با تسهیلگران توسعه روستایی و تیم سازی همراه با روستائیان، دسترسی به اطلاعات آمایشی روستا به منظور رصد فرصت‌های کارآفرینی روستایی و برگزاری میز بیان فرصت می پردازند. این مرحله از 31 فروردین ماه 1395 تا 3 اردیبهشت ماه جاری خواهد بود.

او افزود: مرحله دوم نیز در زمینه ایده پردازی حول فرصت ها، برقراری ارتباط با روستای هدف و تعامل با اهالی آن، شناخت و تحلیل بازار محصولات تولیدی و کسب و کارهای روستایی، دریافت مشاوره، دریافت بخشی از اعتبار لازم برای راه اندازی کسب و کار و تکمیل هسته اولیه، و تلاش برای رسیدن به شاخص های ورود به مرحله نهایی رویداد هم نت روستا خواهد بود. زمان این مرحله، اردیبهشت تا شهریورماه جاری است.

به گفته مشاور رییس بنیاد ملی نخبگان، هفته دوم شهریورماه 1395 نیز، پیش شتابدهنده کسب و کارهای روستایی در این رویداد، به مدت 5 روز برگزار می شود.

محورهای رویداد

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی همچنین به محورهای مختلف این رویداد اشاره کرد و افزود: رویداد «هم نت روستا» چهار محور دارد که عبارتند از: آب، کشت های جایگزین، احیای هنرهای بومی روستا، راه اندازی و خلق کسب و کار جدید و نوآورانه متناسب با امکانات روستا.

پرویز کرمی ادامه داد: علاقه مندان برای حضور در این رویداد، تا 20 فروردین ماه سال جاری فرصت دارند تا در این رویداد اعلام حضور کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در «هم نت روستا» می توانید به وبسایت بنیاد نخبگان استان اصفهان یا ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی مراجعه کنید.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در پایان با تقدیر از تلاش های خانم دکتر حق جو مدیر بنیاد نخبگان استان اصفهان در برگزاری رویداد «هم نت» در سال گذشته و برنامه ریزی برای نخستین «هم نت» در سال جاری، بیان کرد: نخستین رویداد «هم نت روستا» را علاوه بر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، دو ستاد توسعه فناوری های نرم و هویتساز و فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز حمایت می کنند.

20106

کد خبر: 620442

وب گردی

وب گردی