قلم دستی برای چاپ سلول‌های بنیادی حین عمل جراحی

دانشمندان استرالیایی یک قلم چاپ سه‌ بعدی کوچک و سبک طراحی کرده‌اند که جراحان حین عمل جراحی می‌توانند در دست خود گرفته و سلول‌های بنیادی مورد نیاز انسان را در زمان ضرورت تولید کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، این قلم با استفاده از یک جوهر هیدروژل زیستی برای انتقال و پشتیبانی از سلول‌های بنیادی زنده انسان و یک منبع نور کم قدرت برای جامد کردن جوهر، نرخ بقای سلول را به 97 درصد می‌رساند.

چاپگرهای زیستی سه‌بعدی از قابلیت متحول کردن مهندسی بافت برخوردارند؛ آن‌ها می‌توانند برای چاپ سلول‌ها بطور لایه لایه برای ایجاد یک بافت مصنوعی به منظور کاشت در بدن مورد استفاده قرار گیرند اما در برخی کاربردها مانند ترمیم غضروف، هندسه دقیق کاشت پیش از جراحی بطور دقیق قابل شناسایی نیست. این امر آماده‌سازی یک کاشت غضروف مصنوعی از قبل را بشدت مشکل می‌سازد.

دستگاه جدید می تواند به جراحان اجازه دهد تا کنترل دقیق در درمان نقایص داشته و آن‌ها را با چارچوب‌های سفارشی پر کنند.

این قلم با همکاری مرکز عالی علوم الکترومواد شورای تحقیقات استرالیا و دانشمندان و جراحان ارتوپد بیمارستان سن وینسنت در ملبورن ساخته شده است.

دستگاه مذکور که جزئیات آن در مجله Biofabrication منتشر شده، یک قلم کوچک، سبک، ارگونومیک و قابل سترون کردن است. یک منبع نور کم قدرت در دستگاه طراحی شده که جوهر را در زمان توزیع جامد می‌کند.

محققان این قلم زیستی را با استفاده از پلاستیک پزشکی سه‌بعدی و تیتانیوم ساخته‌اند.

20103

کد خبر: 620492

وب گردی

وب گردی