راغفر:  سکوی پرش شرکت‌های خارجی نشویم

یک اقتصاددان معتقد است بخشی از رشدی که کشور در سال پیش رو، تجربه خواهد کرد، حاصل ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران است، ولی باید دولت برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد که کشور به سکوی پرش شرکت‌های خارجی تبدیل نشود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، حسین راغفر، درباره پیش‌بینی سه شاخص کلان اقتصادی در آینده، بیان کرد: وقتی درباره رشد اقتصادی و بهبود وضعیت آن صحبت می‌کنیم، باید ببینیم که چه نوع رشدی مد نظر است. آیا رشدی که قرار است ایجاد شود،اشتغال نیز به همراه خود دارد، یا خیر؟

وی بیان کرد: رشدی که اقتصاد کشور در سال 1393 تجربه کرد، رشدی بود که اشتغال به همراه خود نداشت به این علت که از طریق افزایش استخراج منابع طبیعی و ... ایجاد شده بود. اکنون نیز به نظر می‌رسد رشدی که پیش‌بینی می‌شود کشور در سال جاری تجربه کند، رشد بدون اشتغال باشد چون برای تحقق این رشد به افزایش صادرات نفت چشم دوخته شده و دولت منتظر ورود ارز از خارج ار کشور است.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه الزهرا همچنین گفت: اگر دولت فارغ از بحث افزایش صادرات نفت و... راه حلی برای اقتصاد نداشته باشد، ما شاهد رشد توام با اشتغال و مستمر و پایدار نخواهیم بود.

او با تاکید بر اینکه دولت باید با توجه به ورود سرمایه‌گذاری خارجی به کشور، برنامه‌های روشنی برای آینده روابط اقتصادی کشور با این سرمایه‌گذاران داشته باشد، بیان کرد: گفته می‌شود که این سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در کشور به ایران ورود می‌کنند در حالی که اغلب این سرمایه‌گذاران به دنبال جذابیت بازار ایرانی به کشور ما ورود می‌کنند. ما نگران ورود آنها به کشور هستیم. دولت باید چشم انداز روشنی دراین زمینه داشته باشد تا واقعا از سرمایه‌های آنان در جهت تولید استفاده شود.

این اقتصاددان بیان کرد: در غیر این صورت با توجه به اینکه اکنون شرکت‌های خارجی به بازار ایران توجه دارند و به ایران به عنوان یک سکوی پرش نگاه می‌کنند تا بتوانند به بازار 400 میلیونی منطقه دسترسی آسان‌تری پیدا کنند، برقراری روابط اقتصادی با کشورهای دیگر منجر به آن خواهد شد که به بازار فروش محصولات کشورهای دیگر تبدیل شویم و ایران راهی شود که شرکت های خارجی بتوانند محصولات خود را به راحتی به مردم کشورهای منطقه بفروشند.

وی همچنین بخش دیگری از رونق اقتصادی پیش رو را حاصل رونق بخش خدمات دانست و بیان کرد: پیش بینی می‌کنم که بخش خدمات و واردات هم درآینده شاهد رونق نسبی باشد که حاصل حضور شرکت‌های خارجی به ایران خواهد بود، البته گفتنی است پیش‌بینی می‌کنم که در چنین شرایط تورم بیشتر شود چون رشدی که پیش رو قرار دارد، تورم‌ زا خواهد بود و احتمالا سال پیش رو سالی باشد که شاهد رشد بیشتر تورم باشیم.

راغفر با مثالی از بازار خودرو بیان کرد: اکنون بازار خودروی ایران یک بازار بزرگ و جذاب برای سرمایه‌گذاران خارجی است و بین 12 تا 13 میلیارد دلار در سال ظرفیت دارد، بنابراین بسیاری از سرمایه‌گذاران بخش خودرو، علاقه‌مند ورود به چنین بازاری هستند و طبیعتا اگر چنین اتفاقی بیفتد و بسیاری به بازار خودروی ایران راه یابند؛ بدون اینکه ظرفیت‌ها بالا برود، شغل ایجاد شود و... اقتصاد کشور شاهد تورم خواهد بود.

401/602

کد خبر: 620873

وب گردی

وب گردی