علی جنتی:  برای کاهش صدور مجوزهای بی‌جهت‌، تلاش می کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نامگذاری سال 1395 به نام "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" گفت: گفتمان سازی و فرهنگ سازی از جمله کارهایی است که در حوزه این وزارتخانه برای اجرایی کردن این نام گذاری می‌توان انجام داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، علی جنتی 15 فروردین ماه در دیدار نوروزی با کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: سال گذشته با موفقیت‌هایی در صحنه سیاسی و اقتصادی همراه بود که از آن جمله می‌توان به مساله برجام و برگزاری انتخابات 7 اسفند ماه اشاره کرد اما آنچه تا کنون به دست آمده نشان می‌دهد دولت آینده دولتی همدل و همراه با مجلس است بنابراین امیدواریم مشکلاتی که ما همیشه درباره‌ی سوال و استیضاح داشتیم که گاهی به مزاحمت‌هایی هم منجر می‌شد و باعث می‌شد که دولت کارش را انجام ندهد، برطرف شود.

او ادامه داد: البته سوال پرسیدن حق نمایندگان مجلس است اما گاهی سوالاتی پرسیده می‌شود که هیچ ارتباطی با مسئولیت آن شخص ندارد و باعث می‌شود وزرا وقت خود را صرف پاسخ‌گویی به چنین سوالاتی کنند.

بزرگترین دستاور دولت در سال 94

جنتی با اشاره به اینکه سال گذشته با توجه به کاهش قیمت نفت و مسائل دیگری که وجود داشت سال سختی برای دولت بود،‌ افزود: بزرگترین دستاورد دولت در سال 94 را می‌توان اداره کشور دانست که در شرایطی آرام کارها را پیش برد. اگرچه که فعلا با رکود دست و پنجه نرم می‌کنیم و بسیاری از واحدهای اقتصادی دچار رکود هستند که باید امسال برای آنجا چاره اندیشی شود.

او با اشاره به نامگذاری سال جدید توسط مقام معظم رهبری ادامه داد: گفتمان سازی و فرهنگ سازی از طریق ساخت فیلم ‌،تولید نمایش‌، کتاب‌، مطبوعات‌ و رسانه‌ها برای خودباوری تکیه بر تولید داخلی و مقابله با مصرفه گرایی از جمله کارهایی است که می‌توانیم در جهت اجرایی کردن این نام‌گذاری انجام دهیم، البته بخش عمده این رسالت برعهده رسانه ملی است که شبکه سراسری و استانی در اختیار دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بیان کرد: گسترش فرهنگ اسلامی ایرانی و فضائل اخلاقی در سطح جامعه و نیز تاثیرگذاری در فرهنگ جامعه تقویت فرهنگ هویت ملی و جلوگیری از نفوذ فرهنگ بیگانه از اهداف اصلی ما دراین وزارتخانه است.

او اضافه کرد: در این راستا اقداماتی را از همان ابتدا در دستور کار قرار دهیم که در بخشی از آنها موفق بودیم و در بخش دیگر به صورت نسبی به موفقیت نرسیدیم.

جنتی با اشاره به اینکه تلاش شده تا عدالت فرهنگی در سطح کشور به طور نسبی مورد توجه قرار گیرد گفت: در این مدت اقتصاد فرهنگ و هنر را که اصلا وجود نداشت جا انداختیم و در حال حاضر نهادی برای آن در حال تاسیس شدن در دولت است که این اقتصاد خلاق را دنبال کند.

شرکت توسعه هنر به بورس گذاشته می‌شود

وی در این‌باره به تاسیس شرکت توسعه هنر با سرمایه 500 میلیون تومانی اشاره و اظهار کرد: این شرکت امسال در بورس گذاشته می‌شود و 10 درصد آن پذیره نویسی خواهد شد تا هم کمکی به توسعه فرهنگ و هنر شود و هم مشکلاتی که هنرمندان داشتند به طریقی حل شود.

علی جنتی یکی از دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دلگرم کردن اصحاب فرهنگ و هنر دانست و گفت: اگر یک نظرسنجی از نخبگان ،‌اصحاب فرهنگ و هنر‌، خبرنگاران و دانشجویان انجام شود، بخش عمده آنها ریاست‌هایی که در حال انجام است را مورد حمایت قرار می‌دهند. در واقع از آنجا که در بیشتر شبکه‌های اجتماعی حضور دارم و واکنش‌ها را می‌بینم، احساسم این است که بخش عظیمی از اصحاب فرهنگ وهنر سیاست‌های در پیش گرفته شده را مورد حمایت قرار می‌دهد. البته بعضی‌ها هم هستند که قبلا مدیریت می‌کردند و الان یا منتقد هستند یا اصلا با این دولت مخالفت دارند.

فعالیت‌های مثبت وزارتخانه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود تلاش برای کاهش صدور مجوزهای بی‌جهت‌، کاهش مدت زمان صدور مجوزها برای چاپ کتاب و نشریه یا موسسات فرهنگی‌، صدور فرهنگی ایران در صحنه جهانی با فعالیت 80 رایزن در 60 کشور مختلف ‌،اقدامات مثبت در حوزه‌ی عترت و قرآن،‌توسعه و ترویج فرهنگ و نماز‌ را از جمله فعالیت‌های مثبت این وزارتخانه عنوان کرد.

ارائه‌ی لایحه‌ی برای پیگیری سرقت‌های ادبی و هنری

وی همچنین با اشاره به موضوع سرقت‌های ادبی و هنری به عنوان یکی از مشکلات اساسی گفت: در این راستا لایحه‌ای به مجلس داده شده است که امیدواریم به تصویب آن از این اقدامات جلوگیری شود و بعد از آن بتوانیم در سطح جهانی هم این مساله را به نتیجه برسانیم.

ابراز خرسندی از وضعیت سینما

جنتی درباره حوزه‌ی سینما هم اظهار کرد: روزگاری بود که بسیاری می‌گفتند این سینما ورشکسته است و نه تنها کسی علاقه‌ای به ساخت سینما نداشت، حتی صاحبان سینما هم به دنبال تغییر کاربری آن بودند،‌ اما امروز نه تنها کسی از ورشکستگی سخن نمی‌گوید و دنبال تغییر کاربری نیست بلکه صاحبان ساختمان‌های تجاری هم برای رونق گرفتن کار خود به دنبال ساخت سالن‌های سینمایی هستند.

او جشنواره فیلم فجر سال 94 از بهترین جشنواره‌های فجر برگزار شده در یک دهه اخیر دانست و گفت: در این دوره برخلاف سال‌های گذشته که مجبور بودیم یکی دو فیلم را به دلیل غیرقابل پخش بودن توقیف کنیم‌، آنچنان فیلم توقیفی نداشتیم، ضمن اینکه دیدیم فیلم «ابد و یک روز» که توسط نیروهای جوانی ساخته شده چطور در نوروز امسال به همراه دیگر فیلم‌ها مورد استقبال قرار گرفته است. به طوری که در بعضی از سینماها فیلم‌های سینمایی در 40 ساعت پشت سر هم نمایش داده شدند و این نشان از علاقه مردم به سینما دارد.

جنتی با ابراز امیدواری از اینکه سال 95 شاهد نگارش فیلمنامه‌های بهتر و سالم سازی بیشتر سینما برای جلب رضایت بیشتر مردم باشیم‌، به شبکه نمایش خانگی و موفقیت سریال «شهرزاد» و نیز سامانه نمایشی (VOD) افتتاح شده اشاره و اظهار کرد: با این سامانه به اپلیکشنی که روی موبایل‌ها قابل نصب خواهد بود‌، تا دو هزار فیلم سینمایی و کنسرت در دسترس خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی سخنان خود همچنین با ابزار امیدواری از اینکه صندوق اعتباری هنر به وضعیتی برسد که نیاز به کمک دولت نداشته باشد‌ و روی پای خود بایستد تا علاوه بر 47هزار عضو فعلی روزنامه نگاران و هنرمندان دیگری را هم تحت پوشش قرار دهد یادآور شد: سال گذشته به نام تئاتر نام ‌گذاری شد که اگرچه نتوانستیم آن طور که باید برای آن اقدام کنیم اما باز هم گام‌های خوبی برداشته شد، همچنین در حوزه موسیقی هم ارکسترهایی که داریم احیا شدند و تلاش ما این است که آنها را به آمریکا و اروپا بفرستیم تا با اجرای برنامه هنر ایران را به دنیا عرضه کنیم.
503502

کد خبر: 620894

وب گردی

وب گردی