کوهکن:اصولگرایان خود را بازنده مطلق انتخابات نمی دانند/ رئیس مجلس نباید جناحی باشد

نائب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری می گوید: اصلاح طلبان نمی توانند تا پیش از برگزاری مرحله دوم انتخابات خود را پیروز مطلق انتخابات معرفی کنند.

محسن کوهکن در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به انتخابات مجلس دهم خاطرنشان کرد: متاسفانه ما کمترعادت کرده ایم همچون غربی‌ها روی داشته هایی که از ناحیه مردم تامین می شود، کار کنیم.

این منتخب مجلس دهم افزود: در کشورهای غربی که خود را مهد دموکراسی می دانند گاهی 38 درصد مردم پای صندوق‌های رای حضور پیدا می کنند اما همین را تا مدت ها به عنوان تبلور دموکراسی، به رخ می کشند و رسانه‌ های آن ها روی این موضوع مانور می دهند ولی ما به راحتی از کنار حضور حداکثری مردم خود در انتخابات عبور می کنیم در حالی که در برخی شهرستان ها شاهد مشارکت80 درصدی مردم بودیم و میانگین شرکت کنندگان قابل دفاع بود.

وی در رابطه با ترکیب مجلس آینده نیز گفت: اگر نخواهیم گمانه زنی کنیم، بلکه بخواهیم این موضوع را واقع بینانه بررسی کنیم باید مرحله دوم انتخابات نیز برگزارشود و منتخبین در مجلس حضور پیدا کنند ، آنگاه مشخص می شود که ترکیب مجلس به چه سمت و سویی خواهد رفت؟

مجلس دهم دنبال بحث های جنجالی نباشد

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: البته من کاملا خوش بین هستم و امیدوارم که مجلس دهم به مردم هیچ گاه آدرس غلط ندهد و از ابتدا دنبال بحث های جنجالی و سیاسی نباشد و اگر خودش را مردمی می داند، حداقل به اولویت های مطالبات مردم که عمده آن ها اقتصادی است، توجه کند.

نمانیده مردم لنجان در مجلس دهم ادامه داد: اولویت اول مجلس باید این باشد که به دولت کمک کند که اگر دولت برنامه هایی دارد که می تواند رکود شکن باشد و به اقتصاد کشور را به سمت و سوی صحیح هدایت کند، از آن حمایت کند و همان طور که رهبر انقلاب فرمودند، مجلس برای دولت ریل گذاری کند تا دولت روی آن ریل حرکت کند.

رئیس مجلس توسط نمایندگان اداره می شود

نائب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری همچنین در پاسخ به سئوالی درباره ریاست مجلس دهم از میان گزینه های موجود تصریح کرد: امکان دارد که کسی به این موضوع نگاه سیاسی داشته باشد ولی ما فکر می کنیم که ریاست مجلس ویژگی خاصی دارد و باید به این نکته توجه کرد. در مجلس برعکس قوای دیگر، رئیس مجلس توسط نمایندگان اداره می شود و این نمایندگان هستند که اگر رئیس خارج از آئین نامه عمل کند، به او تذکر می دهند. از این رو، اداره مجلس، مدیریت خاصی را می طلبد.

وی افزود: نمایندگان نحوه عملکرد نامزدهای ریاست مجلس را مورد بررسی قرار می دهند و این گونه نیست که اگر کسی در وزارتخانه ای وزیر بوده است حتما بتواند مجلس را اداره کند بلکه مجلس فردی چند بعدی می خواهد که این توان را داشته باشد و قبلا نشان داده باشد که مدیر شایسته ای است چراکه هرکسی که رئیس باشد نمی تواند خارج از آئین نامه عمل کند.

برای انتخاب رئیس مجلس، باید از پوسته جناحی بیرون آمد

این عضو هیئت رئیسه مجلس هشتم تاکید کرد: به نظر می رسد برای انتخاب رئیس مجلس، باید از پوسته باندی و جناحی بیرون آمد و این تصور اشتباه است که جریانی فکر کند کسی که از گروه متعلق به آن به مجلس راه پیدا کرده حتما باید رئیس باشد.

وی ادامه داد: چه آقای لاریجانی باشد و چه "آقای عارف ، منتخبین مردم قطعا توانمندی اشخاص را برای اداره مجلس که کار راحتی هم نخواهد بود، در نظر خواهند گرفت وباید منتظر بود و دید که چه خواهد شد.

این منتخب مجلس دهم در پاسخ به این سئوال که در این میان آیا تجربه 8 ساله لاریجانی در مجلس برای انتخاب از سوی نمانیدگان موثر خواهد بود، یادآورشد: قطعا این تجربه موثر خواهد بود و من منهای مسائل سیاسی قطعا و یقینا آقای لاریجانی را در اداره مجلس توانمندتر از آقای عارف می دانم.

توانمندی عارف و لاریجانی برای اداره مجلس قابل مقایسه نیست

وی افزود: توانمندی آقای لاریجانی برای اداره مجلس قابل مقایسه با آقای عارف نیست. قطعا اگر منتخبینی در مجلس هستند که خود را توانمند تر از گزینه های موجود می دانند، باید مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند.هر چند که نگاه ها به مسئله ریاست مجلس در فضای رسانه ای سیاسی است اما من معتقدم که این مسئله نباید سیاسی باشد.

نماینده درجه یک یا دو نداریم

کوهکن در ادامه در پاسخ به این سئوال که وضعیت اصولگرایان در انتخابات هفتم اسفند و رای مردم تهران در این انتخابات را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: اجازه دهید مرحله دوم انجام شود، نباید به کمیت توجه کرد اینگونه نیست که 30 نفری که از تهران آمده اند، اکثریت مجلس را تشکیل دهند و در مجلس نماینده درجه یک یا دو نداریم بلکه30 نفری که از تهران می آیند یعنی سی، دویست و نودم و اینگونه باید به این موضوع نگاه کرد.

مردم تهران همیشه لیستی رای می دهند

وی ادامه داد: چرا ما همیشه در تحلیل های انتخاباتی مان تنها به تهران و رای آن توجه می کنیم تهران هستیم و و زمانی را که برای 30 نفر می گذاریم، برای 260 نفر نمی گذاریم، اما در عین حال شرایط تهران و 5 مرکز استان شرایط خاصی است و از قبل هم اینگونه بوده است که با توجه به تعداد بالای نمایندگان این شهرها مردم به لیست ها توجه می کنند و لیستی رای می دهند اما انتخابات را باید در سطح کلان و کشوری ارزیابی کرد.

شاید در مرحله دوم اکثریت با اصولگرایان باشد

وی در پاسخ به این سئوال که آیا در جریان اصلوگرایی مشکل گفتمانی وجود دارد گفت: ما هنوز بحثی درباره این مسائل نداریم و این بحث ها را باید بگذاریم برای بعد از مرحله دوم انتخابات چراکه معتقدیم این آدرس غلط دادن به مردم است چون ما هنوز خود را بازنده مطلق انتخابات نمی دانیم و اگر بعد از مرحله دوم مشخص شد که اکثریت را اصولگرایان دارند،باید برویم سراغ اینکه اصلاح طلبان علی رغم اینکه مصاحبه می کردند و می گفتند برنده مطلق انتخابات در سراسر کشور خواهند بود آنگاه باید تحلیل کرد که چرا این اتفاق نیفتاده است.

204/201

کد خبر: 621256

وب گردی

وب گردی