حجت الله ایوبی: جلسه‌های اولیه‌ام با سینماداران تلخ بود

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به استقبال مردم از سینماها در ایام نوروز گفت: ما باید کسانی که در این دوره برای اولین‌بار یا بعد از سال‌ها به سینما آمدند را حفظ کنیم و اینطور نباشد که فکر کنند تنها در فصلی خاص با فیلم‌های خوب در سینما رو به رو می‌شوند.

به گزارش ایسکانیوز، نخستین جلسه شورای صنفی نمایش در سال جدید با حضور رئیس سازمان سینمایی، معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، مدیر کل سینمای حرفه ای، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی و اعضای شورای صنفی نمایش روز دوشنبه 16 فروردین ماه، برگزار شد.

ابوالحسن داوودی، رئیس شورا و نماینده کانون کارگردانان در این جلسه خطاب به حجت الله ایوبی گفت: پیش از آغاز جلسه امروز اعضای شورا بسیار از تصمیماتی که برای اکران سینماها در سال گذشته گرفته بودند، راضی و خوشحال بودند.

وی افزود: این تصمیمات موجب شده تا در سینما رونق مضاعفی به وجود بیاید. یکی از دلایل این رونق دوباره، فروش فیلم‌ها در سال گذشته، این بود که ما پیش از این با معضلاتی در اکران مواجه بودیم که قدمت بسیاری داشت. در هر سال ما تنها فصول و مناسبت‌هایی داشتیم که فیلم‌ها در آن زمان محدود فروش خوبی پیدا می‌کرد و بعد و قبل از آن تبدیل به حفره‌های متروکی در اکران شده بود که از آن به عنوان«فصل مرده» نام می‌بردند.

رئیس شورا و نماینده کانون کارگردانان تاکید کرد: اتفاق خوبی که در برنامه ریزی اکران امسال افتاد این بود که ترتیبی داده شد که آرام آرام این فصول و مناسبت‌ها در سینما حذف شود و فروش سینما شکل یکسره‌ای پیدا کند.

صدا و سیما برنامه خوبی نساخت

داوودی عنوان کرد: البته فروش اکران نوروز دلایل دیگری هم داشت، مثل این که صدا و سیما هیچ برنامه خوبی نساخت و از طرف دیگر اطلاع‌رسانی‌ها به خوبی انجام شد. ما همیشه در بحث اطلاع رسانی با ضعف رو به رو بودیم، اما اطلاع رسانی‌های امسال، با وجود این که بخش اعظمی از آن از طریق ماهواره‌ها انجام شد، نشان داد که سینما فرزند ناخوانده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

این کارگردان در ادامه توضیح داد: حتی این تبلیغات بر روی فروش فیلم نظام هم تاثیرگذار بود. در هر صورت خوشحال هستیم که در انتهای این دوره، حاصل کار رضایت بخش است.

جلسه‌های اولیه‌ام با سینماداران تلخ بود

رئیس سازمان سینمایی هم در پاسخ به صحبت‌های داوودی و ضمن تبریک سال جدید و خوشامد گویی به اعضای شورای نمایش گفت: من هم در ایام نوروز هر روز آمار فروش فیلم‌ها_ که بسیار خوب بود _را پیگیری می‌کردم. به خاطر دارم روزهای اولی که به سازمان سینمایی آمدم جلساتم با سینماداران بسیار تلخ بود. چون آنها از میزان فروش سینماها گله مند بودند و مشکلات فراوانی داشتند، حتی برخی می‌خواستند، سینماهایشان را تغییر کاربری دهند. واقعا وضعیت خراب بود.

وی افزود: همه به این باور رسیده بودند که مخاطبین سینما به یک میزان ثابت رسیده و بیشتر از این نخواهند شد. اما همیشه می پرسیدم چطور ممکن است در کشوری که مردم سرگرمی خانوادگی دیگری ندارند، تعداد ثابتی مخاطب وجود داشته باشد.

ایوبی با اشاره به طرح سینما سلام یادآور شد: ما طرح «سینما سلام» را به همین دلیل اجرا کردیم و هجوم مردم به سینماها نشان داد که مردم ایران سینما را دوست دارند و نمی‌شود سینما را از سبد زندگی آنها حذف کرد.

وی درباره عملکرد شورای صنفی نمایش در سال گذشته عنوان کرد: فروش خوب سینمای ایران در اکران نوروزی انرژی خوبی به همه ما داد. شورای صنفی نمایش با تدبیر عمل کرد. ما دیگر برای مناسبت های مختلف هجومی از درخواست اکران فیلم‌ها را نداشتیم و شما نشان دادید که حتی اکران فیلم در ماه های آخر سال مثل بهمن و اسفند هم می تواند با فروش خوبی رو به رو باشد.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: برخی شب‌ها که به عیادت از عباس کیارستمی می‌رفتیم در زمان بازگشت از جلوی سینما آزادی رد می‌شدم و می دیدم که مردم در ساعت 2 نیمه شب در جلوی سینما صف کشیده‌اند. در حالی که در هیچ کجای دنیا مردم ساعت 2 نصفه شب برای دیدن فیلم صف نمی کشند و به سینما نمی‌روند.

هر مدیری دوست دارد در اوج جایگاهش را ترک کند

وی با بیان این که مردم شبکه‌های ماهواره‌ای را رها کرده بودند تا فیلم‌های مجوزدار سینمای ایران را ببیند، تاکید کرد: البته من مطمئن هستم حتی اگر صدا و سیما بهترین سریال‌ها را هم می ساخت باز هم مردم به سینما می رفتند.

ایوبی ضمن تشکر از تلاش‌های همه اعضای شورای صنفی در سال گذشته گفت: هر مدیری دوست دارد در اوج جایگاهش را ترک کند و خوشبختانه برای شما این اتفاق افتاده است.

بهترین دوران ارتباط با مدیریت در شورای صنفی نمایش

ابوالحسن داوودی در پاسخ به اظهارات رئیس سازمان سینمایی بیان کرد: باید براساس تجربیات خودم بگویم که این دوره یکی از بهترین دوره‌های ارتباط با مدیریت بود. شما ، حبیب ایل بیگی، محمدرضا فرجی و نماینده سازمان سینمایی در شورای صنفی نهایت همراهی را با ما داشتید و فضای احترامی در این رابطه به وجود آمده بود که خوشبختانه تا پایان راه حفظ شد.

وی تاکید کرد: در برخی از انجمن‌ها آنقدر اتفاقات نامناسبی می افتد و شان و شخصیت مان زیر سوال می رود که از حضور در آنها گریزان هستیم. از طرف دیگر من در این دوره افتخار کار با دوستانی را داشتم که فکر نمی‌کنم حتی یک بار هم کارشان به رای گیری رسیده باشد، به این دلیل که بسیار تصمیماتشان دقیق، منطقی و مستدل بود.

تغییراتی که شورای صنفی نمایش به وجود آورد باید حفظ شود

رئیس شورای صنفی نمایش با اشاره به فروش خوب سینماها گفت: امیدوارم تغییراتی که این شورا در اکران و فصول اکران به وجود آورد، حفظ شود. یعنی هر فیلمسازی بداند که در هر زمانی که فیلمش را اکران می‌کند، به میزان قابلیت فیلمش ظرفیت و شرایط اکران وجود دارد و فیلم می فروشد.

وی در ادامه عنوان کرد: در چنین شرایطی دیگر کسی به سراغ شورای صنفی نمایش نمی‌آید یا به دنبال برقرار کردن ارتباط خاصی با اعضای شورای صنفی نمایش نمی رود.

ما باید مخاطبان سینما را حفظ کنیم

حجت الله ایوبی هم در ادامه سخنان داوودی تاکید کرد: من هم امیدوارم این آهنگی که شروع شده دچار سکته نشود. اکران دوم سال بسیار باید دقیق‌تر انجام شود حتی اگر فیلمسازانی را می شناسید که شرایط اکران ندارند اما فیلم خوبی در دست دارند به ما معرفی کنید تا ما به سراغ شان برویم.

وی افزود: ما باید کسانی که در این دوره برای اولین بار یا بعد از سال‌ها به سینما آمدند را حفظ کنیم و اینطور نباشد که فکر کنند تنها در فصلی خاص با فیلم‌های خوب در سینما رو به رو می‌شوند.

به گزارش ایسنا،بوالحسن داوودی(رئیس شورا و نماینده کانون کارگردانان)، مرتضی شایسته(نماینده کانون پخش کنندگان)، محمد قاصداشرفی، غلامرضا فرجی و فرشید موتمنی آذر(نمایندگان انجمن سینماداران) و علی آشتیانی پور و علی واجد سمیعی (نمایندگان شورای عالی تهیه کنندگان ) از حاضران در این جلسه بودند. با توجه به پایان ماموریت یکساله فعالیت اعضای شورای صنفی نمایش ابراهیم بانک به عنوان نماینده جدید کانون پخش کنندگان و همایون اسعدیان به عنوان نماینده جدید کانون کارگردانان در شورای صنفی معرفی شدند، سایر صنوف نماینده جدید خود را در هفته آتی برای سال 95 معرفی خواهند کرد.
503502

کد خبر: 621361

وب گردی

وب گردی